The aim of this study is to determine the level of Secondary school students’ views towards scientific knowledge and Attitudes, and also to examine students’ views towards scientific knowledge and scientific attitudes in terms of their demographic characteristics and academic achievement. Sample of this study consists of 6th, 7th and 8th grade students in total 634 from low, medium and high socio-economic level elementary schools in center district of Aydın city in 2011-2012 academic year. In order to collected data from students’ applied to “Scientific Knowledge Towards Views Scale”, “Scientific Attitudes Scale” and “Personel Information Form”. In analysing data, Kruskal Wallis H-test, Mann Whitney U-test and Correlation analyze were performed with descriptive statistical methods (Frequency, Percent, Average, Standard Deviation). According to the results of research, it was found that there was a significant difference between students’ “views towards scientific knowledge with scientific attitudes” according to their gender, grade level, their parents’ educational status and their family’ socioeconomic status. Furthermore, it was revealed that there was a positive relationship between students’ “views towards scientific knowledge” and “scientific attitudes” and academic achievement. Moreover, it was determined that there was a positive relationship between the Secondary school elementary students’ views towards scientific knowledge and attitudes scientific.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin ve bilimsel tutumlarının düzeyini belirlemek ve öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile bilimsel tutumlarını öğrencilerin demografik özellikleri ve akademik başarıları açısından incelemektir. Araştırmanının örneklemini, 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında Aydın İli Merkez ilçede bulunan düşük, orta ve yüksek sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan toplam 634 6., 7. ve 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerden verileri toplanmak amacıyla, “Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüş ölçeği”, “Bilimsel Tutum Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistiksel metotlar (Frekans, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) ile Kruskal Wallis H-testi, Mann Whitney U-testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile bilimsel tutumlarının; cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim durumu ve ailenin sosyoekonomik düzeyi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Bununla birlikte, öğrencilerin akademik başarıları ile bilimsel bilgiye yönelik görüş ve bilimsel tutum puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile bilimsel tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.