Okulöncesi öğretim elemanları 0-6 yaş aralığındaki çocukların eğitimini
üstlenecek öğretmenlerin eğitiminden sorumludur. Bu kapsamda kendi
tükenmişlikleri, iş doyumlarının ve benlik saygılarının yetiştireceği öğretmen
adaylarına ve dolayısıyla çocuklara etkisi olacaktır. Bu nedenle bu çalışmada,
okulöncesi öğretmenliği anabilim dalı öğretim elemanlarının benlik saygıları,
tükenmişlik düzeyleri ve iş doyumlarının farklılaşıp farklılaşmadığı bazı değişkenler
açısından incelenmiştir.
Bu araştırmanın genel amacı “Okulöncesi öğretmenliği anabilim dalında
görev yapan öğretim elemanlarının benlik saygıları, iş doyum ve tükenmişlik
düzeyleri arasındaki ilişkiyi bazı değişkenlere göre incelemektir.” Araştırmanın
evrenini Türkiye’de devlet üniversitelerinin okulöncesi öğretmenliği anabilim dalında
görev yapan öğretim elemanları oluşturmaktadır. Tüm üniversitelere ulaşılmaya
çalışılmıştır. Ancak 57 öğretim elemanından dönüt alınabilmiştir. Araştırmanın
sonucunda elde edilen veriler SPSS- 15.0 paket programında değerlendirilmiş ve
anlamlılık düzeyi .05 esas alınmıştır.
Yapılan araştırmanın sonucuna göre okulöncesi eğitim öğretim elemanlarının
benlik saygısı düzeyi ile kıdem, medeni durum ve cinsiyet değişkenleri arasında
anlamlı bir fark elde edilmiştir (p<.05). Maslach Tükenmişlik ölçeği, duygusal
tükemişlik, duyarsızlaşma, kişisel başarısızlık alt boyutlarıyla kıdem, yaş, unvan,
cinsiyet, medeni durum, sosyal etkinliklere katılım değişkenleri arasında anlamlı bir
fark elde edilememiştir (p>.05). Ayrıca iş doyum düzeyi ile cinsiyet değişkeni
arasında anlamlı bir fark elde edilmiştir (p<.05).
Pre-school academic staff are responsible for training of the theachers who
undertake training children between 0-6 age range. In this context of their own burnout,
job satisfaction and self-esteem will grow, and affect candidate teachers therefore
children and will be affected. For that reason in this study, job satisfaction and selfesteem
and burnout levels of pre-school academic staff were investigated in terms of the
relationship between some variables in burnout levels and job satisfaction. This study is
conducted to determine whether self esteem, job satisfaction and occupational burnout
levels of preschool academic staff vary according to some variables and to ascertain the
relationship between self esteem, job satisfaction and occupational burnout levels.
This study is conducted to determine whether self esteem, job satisfaction and
occupational burnout levels of preschool academic staff, vary according to some
variables and to ascertain the relationship between self esteem, job satisfaction and
occupational burnout levels. The universe of of the study pre-school academic staff who
worked in the department of pre-school academic staff faculty consists of all state
universities in Turkey. All universities had been tried to reach but only 57 academic
staff could be taken from the donut. Results of the survey data obtained was evaluated
by SPSS-15.0 package program and significance level .05 is based.
According to the results of research, there are significant differences between
introducing to priority, marital status, sex and self-esteem level of pre-school academic
staffs (p<.05). There is no significant differences between priority, age, title, sex,
marital status, introducing to social activities and Maslach burnout inventory which
include exhaustion, personal accomplishmentand depersonalization subdimensions
(p>.05). Also there is a significant differences between sex and job satisfaction levels
(p<.05).