Bu araştırma, “Montessori Yöntemi Etkinlikleri’nin” 5–6 yaş çocukların el
becerilerinin (Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri) gelişimine olan
etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu,
2007–2008 öğretim yılında Aydın İlinde bulunan ADÜ Eğitim fakültesine bağlı
uygulama anaokulu ile MEB’e bağlı bağımsız anaokuluna devam eden 5–6 yaş grubu
32 çocuk oluşturmuştur. Araştırma, öntest-sontest kontrol gruplu deneme
modelindedir. İlgili model doğrultusunda deney ve kontrol gruplarını belirledikten
sonra her iki grup için, araştırmacı tarafından geliştirilen “El Becerileri Kontrol
Listesi” nin (Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri) alt listeleri öntest
olarak doldurulmuştur. Deney grubundaki çocuklara 12 hafta süresince toplam 48
etkinlikten oluşan Montessori Yöntemi eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol
grubuna MEB Okulöncesi eğitim programında bulunan ve çocukların el becerilerini
geliştirmeyi amaçlayan etkinlikler uygulanmıştır. Kontrol grubunda günlük eğitimöğretim
etkinliklerine herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. 12 haftalık sürecin
ardından deney ve kontrol gruplarına “El Becerileri Kontrol Listesi” sontest olarak
tekrar uygulanmış ve toplanan veriler analiz edilerek değerlendirilmiştir. Çocukların
“El Becerileri Kontrol Listesi’nin” “Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma
Becerileri Alt Listeleri” öntest puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Mann Whitney U testi, sontest puanlarının
anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla da Wilcoxon
İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır.
i
Elde edilen veriler sonucunda deney ve kontrol gruplarının “El Becerileri
Kontrol Listesi”nin “Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri Alt
Listeleri”nden aldıkları öntest puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir
farklılığının olmadığı görülmüştür (p>05). Montessori Yöntemine ilişkin eğitim
programı uygulaması sonrasında ise deney ve kontrol grubundaki çocukların sontest
puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı düzeyde bir farklılık
bulunmuştur(p<05).
Araştırma bulgularından, Montessori Eğitimi alan deney grubundaki
çocukların, el becerileri kazanımlarının, MEB Okulöncesi Eğitim Programı ile eğitim
alan kontrol grubu çocuklarının el becerileri kazanımlarından daha yüksek olduğu
sonucu elde edilmiştir.
The study has been made in order to analyze the effect of the “Activities of
Montessori Method” on the development of 5-6 year old children’s manual skills
(Skills of Drawing-Painting and Object Usage). The sample group is consist of 32
children aged 5-6 years and old studying at the implementation centre under the
Adnan Menderes University (ADÜ) Faculty of Education in the province of Aydın
and a private kindergarten under the Ministry of National Education (MEB). The
research is a trial model of pre-test and final-test and control groups. After the
experiment and control groups had been formed according to the related model the
sub-lists of the “List of Manual Skills Control” (Skills of Drawing-Painting and
Object Usage) developed by the researcher have been fulfilled as the pre-test for both
groups. Throughout 12 weeks, 48 activities of Montessori Method education
programme have been applied to the experiment group. We, to the control group,
applied activities existing in Pre-School Education programme of MEB (the Ministry
of National Education) and aiming to develop the children’s manual skills. No
intervention has occurred in the daily education activities of the control group.
Following the 12 week process, the “List of Manual Skills Control” has been
re-applied to both experiment and control groups as the final-test and the compiled
data has been analized and evaluated. Mann Whitney U Test was used to determine
whether the children’s average pre-test scores of the “List of Manual Skills Control”
and “Sub-Lists of Skills of Drawing-Painting and Object Usage” are significantly
different or not, and Wilcoxon Signed-Ranks Test was used in order to determine if
the average final-test scores differentiated.
i
According to the compiled data no significant difference was seen between average
pre-test scores of the experiment and control groups for “Sub-Lists of Skills of
Drawing-Painting and Object Usage” of the “List of Manual Skills Control” (p>05).
After the educational programme related to Montessori Method, it was found that
there was, in favour of experimental group, a significant difference between the
average final-test scores of experimental and control group (p<05).
Research results have showed that manual skill acquisitions of experimental group
with Montessori Education is higher than that of children in the control group with
Pre-School Education Program of the MEB.