Bilgi çağı olarak adlandırılan içinde bulunduğumuz çağda geleneksel eğitim
anlayışı yeni dönemin ihtiyaç duyduğu bireyleri yetiştirmede çok yetersiz kalmaktadır.
Bu anlamda yapılandırmacı yaklaşım yeni dönemin ihtiyaçlarını karşılamada yeni bir
araç olarak görülmekte, yeniçağın gerektirdiği mücadeleci, girişimci, sabırlı olma gibi
kişisel özelliklere sahip daha yapıcı, daha seçici, daha etkin bireyler yetiştirmede
başarılı olacağı düşünülmektedir. Ancak eğitimde yeni bir anlayış, bu anlayışı sınıfta
uygulamaya koyacak olan öğretmenlere bağlıdır. Bir öğretmen benimsediği sürece yeni
bir yaklaşım uygulamaya tam anlamıyla girer ve uygulanır. Bu sebeple öğretmenlerin
eğitim programına konulan bu yeni yaklaşımı benimsemeleri, olumlu görüş ve tutum
içinde olmaları çok önemlidir. Bu araştırmada da yapılandırmacı yaklaşımın öğretimde
uygulamalarına ilişkin görüşleri ve tutumları ölçülmeye çalışılmıştır. Yapılandırmacı
yaklaşıma dayalı olarak hazırlanan yeni eğitim programının uygulayıcısı olan sınıf
öğretmenlerinin görüş ve tutumlarının uygulamanın başarılı olmasında önemli olduğu
düşünülmektedir.
Araştırma, Aydın il merkezindeki 11 ilköğretim okulunda görev yapan 187
birinci kademe sınıf öğretmenleri üzerinde uygulanmıştır. Okulların seçiminde okulların
sosyo-ekonomik durumları dikkate alınmıştır. Sosyo-ekonomik düzeyi üst 3 okul, orta 3
okul ve düşük 5 okul örnekleme seçilmiştir. Sosyo-ekonomik düzeyi düşük okullardaki
öğretmen sayısı diğer okullara oranla daha az olduğu ve üç düzeydeki okullardan
birbirine yakın sayıda öğretmene ulaşmak istendiği için sosyo-ekonomik düzeyi düşük
olan daha fazla okula gidilmiştir. Araştırma betimsel tarama modeliyle yapılmıştır.
Öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşım uygulamalarına ilişkin görüşleri hazırlanan
anket tekniği ile tutumları ise tutum ölçeği tekniği ile toplanmış ve toplanan veriler
SPSS for Windows 13.0 paket programı ile analiz edilmiştir.
Yapılandırmacı yaklaşımına ilişkin tutum ölçeğine ait maddeler genel olarak
öğrenci rolü, öğretmen rolü, yaklaşımın işlevselliği ve öğrenme yaşantılarına ilişkindir.
Araştırmada yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin tutum puan ortalamaları X = 73.96 olarak
bulunmuştur. Beşli ölçek üzerinden incelendiğinde öğretmenlerin yapılandırmacı
yaklaşıma ilişkin olumlu tutuma sahip oldukları sonucuna varılmıştır.
Öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşım uygulamalarına ilişkin görüşlerine
bakıldığında öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşımı sınıflarında kısmen
uygulayabildikleri bulunmuştur.
İlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı
yaklaşıma ilişkin tutumlarında mezun olunan okul türü, mesleki kıdem ve okulun sosyoekonomik
durumu değişkenlerinin anlamlı fark yaratmadığı sonucuna varılmıştır.
Bilgi çağı olarak adlandırılan içinde bulunduğumuz çağda geleneksel eğitim
anlayışı yeni dönemin ihtiyaç duyduğu bireyleri yetiştirmede çok yetersiz kalmaktadır.
Bu anlamda yapılandırmacı yaklaşım yeni dönemin ihtiyaçlarını karşılamada yeni bir
araç olarak görülmekte, yeniçağın gerektirdiği mücadeleci, girişimci, sabırlı olma gibi
kişisel özelliklere sahip daha yapıcı, daha seçici, daha etkin bireyler yetiştirmede
başarılı olacağı düşünülmektedir. Ancak eğitimde yeni bir anlayış, bu anlayışı sınıfta
uygulamaya koyacak olan öğretmenlere bağlıdır. Bir öğretmen benimsediği sürece yeni
bir yaklaşım uygulamaya tam anlamıyla girer ve uygulanır. Bu sebeple öğretmenlerin
eğitim programına konulan bu yeni yaklaşımı benimsemeleri, olumlu görüş ve tutum
içinde olmaları çok önemlidir. Bu araştırmada da yapılandırmacı yaklaşımın öğretimde
uygulamalarına ilişkin görüşleri ve tutumları ölçülmeye çalışılmıştır. Yapılandırmacı
yaklaşıma dayalı olarak hazırlanan yeni eğitim programının uygulayıcısı olan sınıf
öğretmenlerinin görüş ve tutumlarının uygulamanın başarılı olmasında önemli olduğu
düşünülmektedir.
Araştırma, Aydın il merkezindeki 11 ilköğretim okulunda görev yapan 187
birinci kademe sınıf öğretmenleri üzerinde uygulanmıştır. Okulların seçiminde okulların
sosyo-ekonomik durumları dikkate alınmıştır. Sosyo-ekonomik düzeyi üst 3 okul, orta 3
okul ve düşük 5 okul örnekleme seçilmiştir. Sosyo-ekonomik düzeyi düşük okullardaki
öğretmen sayısı diğer okullara oranla daha az olduğu ve üç düzeydeki okullardan
birbirine yakın sayıda öğretmene ulaşmak istendiği için sosyo-ekonomik düzeyi düşük
olan daha fazla okula gidilmiştir. Araştırma betimsel tarama modeliyle yapılmıştır.
Öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşım uygulamalarına ilişkin görüşleri hazırlanan
anket tekniği ile tutumları ise tutum ölçeği tekniği ile toplanmış ve toplanan veriler
SPSS for Windows 13.0 paket programı ile analiz edilmiştir.
Yapılandırmacı yaklaşımına ilişkin tutum ölçeğine ait maddeler genel olarak
öğrenci rolü, öğretmen rolü, yaklaşımın işlevselliği ve öğrenme yaşantılarına ilişkindir.
Araştırmada yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin tutum puan ortalamaları X = 73.96 olarak
bulunmuştur. Beşli ölçek üzerinden incelendiğinde öğretmenlerin yapılandırmacı
yaklaşıma ilişkin olumlu tutuma sahip oldukları sonucuna varılmıştır.
Öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşım uygulamalarına ilişkin görüşlerine
bakıldığında öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşımı sınıflarında kısmen
uygulayabildikleri bulunmuştur.
İlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı
yaklaşıma ilişkin tutumlarında mezun olunan okul türü, mesleki kıdem ve okulun sosyoekonomik
durumu değişkenlerinin anlamlı fark yaratmadığı sonucuna varılmıştır.