eArsiv@Adu

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Etkili İletişim Becerilerinin Örgütsel Muhalefet Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Dumangöz, Duygu
dc.contributor.author Ülker, Duygu
dc.date.accessioned 2025-09-11T13:57:28Z
dc.date.available 2025-09-11T13:57:28Z
dc.date.issued 2025
dc.date.submitted 2025
dc.identifier.citation Duygu ÜLKER Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Pero Duygu DUMANGÖZ 2025, XIX+ 105 sayfa tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5417
dc.description.abstract ÖZET BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖRGÜTSEL MUHALEFET DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ Duygu ÜLKER Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Pero Duygu DUMANGÖZ 2025, XIX+ 105 sayfa Amaç: Bu araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin etkili iletişim becerilerinin örgütsel muhalefet davranışlarına etkisinin incelenmesi ve çeşitli değişkenler açısından farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma Aydın ilinde görev yapan 300 beden eğitimi öğretmeni ile gerçekleşmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, katılımcıların etkili iletişim becerilerini ölçmek amacıyla ‘’ Etkili İletişim Becerileri Ölçeği’’, ve katılımcıların Örgütsel Muhalefet Davranışlarını ölçmek amacıyla ‘’Örgütsel Muhalefet Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23 paket programı kullanılmıştır. Bulgular: Cinsiyet, yaş, eğitim ve mesleki kıdem değişkenlerine göre etkili iletişim ve örgütsel muhalefet davranışa etkisinin incelendiği araştırmada, cinsiyet değişkenini incelediğimizde katılımcıların %51,7’ inin erkek , %43,8’ inin ise kadın olduğu görülmektedir. yaş dağılımı değerlendirildiğinde, %65’ inin, 31-40 yaş aralığında yer aldığı, %17,7’ sinin ile 41 yaş ve üzeri ve %17,3’ ünün ise 21-30 yaş grubu olduğu belirlenmiştir. Eğitim düzeyi açısından değerlendirildiğinde, katılımcıların %91,7 oranında büyük çoğunluğunun lisans mezunu olduğu, yalnızca %8,3’ünün yüksek lisans düzeyinde eğitime sahip olduğu görülmektedir. Katılımcıların mesleki kıdemleri incelendiğinde ise %33,3’ünün 6-10 yıl , %26,3’ünün 11-15 yıl , %22,7’sinin 1-5 yıl arasında mesleki deneyime sahip olduğu görülmektedir. Bunun yanında, 16-20 yıl arasında deneyimi olan katılımcıların oranı %12,3 ve 21 yıl ve üzeri deneyime sahip olanların oranı ise %5,3 olarak belirlenmiştir. Etkili iletişim becerileri ölçeği analiz sonuçları; katılımcıların cinsiyetine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ortaya çıkan anlamlı farklılığa göre kadın katılımcıların düzeyleri erkek katılımcıların düzeylerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Ancak “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutunda , “Etkin Dinleme” alt boyutunda, “Kendini Tanıma-Kendini Açma” alt boyutunda ve “Empati” alt boyutunda katılımcıların cinsiyetine göre anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Kendini Tanıma-Kendini Açma” alt boyutunda yaş değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Test sonuçlara göre 21-30 yaş aralığında olan katılımcıların düzeyleri 41 yaş ve üzeri olan katılımcıların düzeylerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Ancak “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutunda , “Etkin Dinleme” alt boyutunda, “Empati” alt boyutunda ve “Ben Dilini Kullanma” alt boyutunda katılımcıların yaşına göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Katılımcıların eğitim durumuna göre; “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutunda, “Etkin Dinleme” alt boyutunda, “Kendini Tanıma-Kendini Açma” alt boyutunda, “Empati” alt boyutunda ve “Ben Dilini Kullanma” alt boyutunda anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ortaya çıkan anlamlı farklılığa göre tüm boyutlarda yüksek lisans mezunu katılımcıların düzeyleri lisans mezunu katılımcıların düzeylerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Mesleki kıdem değişkenine göre; istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Test sonuçlara göre mesleki deneyimi 1-5 yıl arasında olan katılımcıların düzeyleri mesleki deneyimi 6-10 yıl, 16-20 yıl ve 21 yıl ve üzeri olan katılımcıların düzeylerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Ek olarak mesleki deneyimi 11-15 yıl arasında olan katılımcıların düzeyleri mesleki deneyimi 21 yıl ve üzeri olan katılımcıların düzeylerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Ancak “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutunda, “Etkin Dinleme” alt boyutunda, “Empati” alt boyutunda ve “Ben Dilini Kullanma” alt boyutunda katılımcıların mesleki deneyimine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Örgütsel muhalefet ölçeği analiz sonuçları; cinsiyet değişkenine göre; “Dikey Muhalefet” alt boyutunda, “Yatay Muhalefet” alt boyutunda ve “Dışa Aktarılmış Muhalefet” alt boyutunda katılımcıların cinsiyetine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Yaş değişkenine göre; “Dikey Muhalefet” alt boyutunda, “Yatay Muhalefet” alt boyutunda ve “Dışa Aktarılmış Muhalefet” alt boyutunda katılımcıların yaşlarına göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Eğitim değişkenine göre; “Dikey Muhalefet” alt boyutunda, “Yatay Muhalefet” alt boyutunda ve “Dışa Aktarılmış Muhalefet” alt boyutunda katılımcıların eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ortaya çıkan anlamlı farklılığa göre, dikey ve yatay muhalefet alt boyutlarında yüksek lisans mezunu katılımcıların düzeyleri lisans mezunu katılımcıların düzeylerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Ancak dışa aktarılmış muhalefet ölçeğinde lisans mezunu katılımcıların düzeyleri yüksek lisans mezunu katılımcıların düzeylerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Mesleki kıdem değişkenine göre; “Dikey Muhalefet” alt boyutunda, “Yatay Muhalefet” alt boyutunda ve “Dışa Aktarılmış Muhalefet” alt boyutunda katılımcıların mesleki deneyimlerine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Araştırmada kullanılan ölçekler arasındaki ilişki analiz sonucuna bakıldığında “Dikey Muhalefet” alt boyutu ile “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutu, “Etkin Dinleme” alt boyutu, “Kendini Tanıma/Açma” alt boyutu, “Empati” alt boyutu ve “Ben Dilini Kullanma” alt boyutu arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ortaya çıkan bu sonuçlara göre, katılımcıların dikey muhalefet düzeyleri arttıkça etkili iletişim becerileri de artmaktadır. Sonuç: Beden eğitimi öğretmenlerinin etkili iletişim becerilerin örgütsel muhalefet davranışlarına etkisini incelenmesi, etkili iletişim becerileri alt boyutları ile örgütsel muhalefet davranışları alt boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yapılan araştırmada elde edilen veriler ışığında “Dikey Muhalefet” alt boyutu ile “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutu, “Etkin Dinleme” alt boyutu, “Kendini Tanıma/Açma” alt boyutu, “Empati” alt boyutu ve “Ben Dilini Kullanma” alt boyutu arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Yatay Muhalefet” alt boyutu ile “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutu, “Etkin Dinleme” alt boyutu, “Kendini Tanıma/Açma” alt boyutu, “Empati” alt boyutu ve “Ben Dilini Kullanma” alt boyutu arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ortaya çıkan bu sonuçlara göre, katılımcıların yatay muhalefet düzeyleri arttıkça etkili iletişim becerileri de artmaktadır. Sadece “Dışa Aktarılmış Muhalefet” alt boyutu ile “Egoyu Geliştirici Dil” alt boyutu, “Etkin Dinleme” alt boyutu, “Kendini Tanıma/Açma” alt boyutu, “Empati” alt ve “Ben Dilini Kullanma” alt boyutu arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ortaya çıkan bu sonuçlara göre, katılımcıların dışa aktarılmış muhalefet düzeyleri arttıkça etkili iletişim becerileri azalmaktadır. Buna göre beden eğitimi öğretmenlerinin etkili iletişim becerilerinin örgütsel muhalefet davranışlarını farklı alt boyutlarla incelendiğinde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY iii BİLİMSEL ETİK BEYANI iv ÖZET v ABSTRACT viii TEŞEKKÜR xii İÇİNDEKİLER xiii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xvi ŞEKİLLER DİZİNİ xvii TABLOLAR DİZİNİ xviii EKLER DİZİNİ xix GİRİŞ 1 1. BÖLÜM 3 1. KAYNAK ÖZETLERİ 3 1.1. Problemin Tanımı 3 1.2. Araştırmanın Amacı 4 1.3. Araştırmanın Önemi 4 2. BÖLÜM 6 2. GENEL BİLGİLER 6 2.1. Beden Eğitimi Kavramı 6 2.1.1. Öğretmen Kavramı 6 2.1.2. Beden Eğitimi Öğretmeni 8 2.1.3. Beden Eğitimi Öğretmeninin Nitelikleri 8 2.1.4. Beden eğitimi Öğretmeninin Görevleri 9 2.1.5. Beden Eğitimi ve Spor 11 2.2. İletişim 12 2.2.1. İletişimin Tarihsel Gelişimi 13 2.2.2. İletişim Kuramlarının Ortaya Çıkışı (20.yy Başları ve Sonrası) 14 2.2.2.1. Shannon-Weaver Matematiksel Modeli (1948) 14 2.2.2.2. Lasswell’in 5N modeli (1948) 15 2.2.2.3. Lazarsfeld’in iki aşamalı iletişim modeli 16 2.2.2.4. Berlo’nun SMCR Modeli (1960) 17 2.2.2.5. Habermas ve Eleştirel İletişim Kuramları (1980’ler) 18 2.2.3. İletişim Süreci ve Öğeleri 19 2.2.4. İletişim Türlerinin Evrimi: Kronolojik Bir Yaklaşım 20 2.2.4.1. Sözlü iletişim 21 2.2.4.2. Yazılı İletişim 22 2.2.4.3. Basılı Medya 23 2.2.4.4. Elektronik Medya 24 2.2.5. Dijital Çağda İletişim ve Teknoloji 25 2.2.5.1. Yeni Medya ve Sosyal Medya 26 2.2.6. İletişimde Engeller 28 2.2.7. Güncel İletişim Kuramları ve Postmodern Yaklaşımlar 29 2.2.7.1. Etkili İletişim Becerileri 30 2.2.7.2. Günümüzde Etkili İletişim Becerileri 31 2.2.8. İletişim Etiği ve Sorumluluğu 33 2.2.9. İletişimin Toplumsal ve Örgütsel Boyutu 34 2.3. Örgütsel Muhalefet 34 2.3.1. Örgütsel Muhalefetin Önemi 36 2.3.2. Örgütsel Muhalefet Türleri 37 2.3.2.1. Yatay Muhalefet 38 2.3.2.2. Dikey Muhalefet 39 2.3.2.3. Dışa Aktarılmış Muhalefet 41 2.3.3. Örgütsel Muhalefetin Kaynakları 42 2.3.4. Örgütsel Muhalefet Stratejileri 43 2.3.5. Örgütsel Muhalefeti Tetikleyen Olaylar 44 2.3.6. Örgütsel Muhalefetin Yönetim Üzerindeki Etkileri 45 2.3.7. Örgütsel Muhalefetin Sonuçları 46 2.3.8. Örgütsel Muhalefet ve İletişim 50 3. BÖLÜM 51 3. GEREÇ VE YÖNTEM 51 3.1. Araştırmanın Modeli 51 3.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 51 3.3. Veri Toplama Araçları 52 3.3.1. Kişisel Bilgi Formu 52 3.3.2. Etkili İletişim Becerileri Ölçeği 53 3.3.3. Örgütsel Muhalefet Ölçeği 54 3.4. Verilerin Toplanması ve İstatiksel Analizi 55 4. BÖLÜM 57 4. BULGULAR 57 5. TARTIŞMA 66 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 74 6.1. Sonuç 74 6.2. Öneriler 74 7. KAYNAKLAR 76 8. EKLER 99 ÖZGEÇMİŞ 105 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess tr_TR
dc.subject Beden eğitimi öğretmeni, Etkili iletişim becerileri, İletişim, Örgütsel muhalefet, Spor. tr_TR
dc.title Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Etkili İletişim Becerilerinin Örgütsel Muhalefet Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Yönetim Bilimleri Ana Bilim Dalı Spor Yöneticiliği Yüksek Lisans Programı tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account