dc.contributor.advisor |
Şeker, Sibel |
|
dc.contributor.author |
Arslan, Esra |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-02T12:14:48Z |
|
dc.date.available |
2025-09-02T12:14:48Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.date.submitted |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
Arslan E. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik
Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın,2025. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5409 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
GEBE OKULUNA DEVAM ETMENİN GEBELERİN SAĞLIK
GEREKSİNİMLERİNİ KARŞILAMA DURUMU VE YAŞAM KALİTESİNE ETKİSİ
Arslan E. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik
Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın,2025.
Amaç: Bu çalışma, gebe okuluna devam eden ve etmeyen gebelerin sağlık gereksinimleri ile
yaşam kalitelerinin belirlenmesi ve gebe okuluna devam etmenin gebelikte sağlık
gereksinimleri ve yaşam kalitesine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik-kesitsel tipte olup, 1 Temmuz 2024- 6 Ağustos 2025
tarihleri arasında Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi ve Söke Fehime Faik
Kocagöz hastanelerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini bu hastanelerin gebe okulu
eğitimlerine devam eden ve gebe okuluna katılmayıp, herhangi bir nedenle bu hastanelere
hizmet alımı için başvuran son trimester gebeler, örneklemini ise evrenden gelişigüzel
örnekleme ile seçilen, gebe okuluna devam eden 88, gebe okuluna devam etmemiş 88 olmak
üzere toplam 176 gebe oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”,
“Maternal Sağlık Gereksinimleri Ölçeği” ve “Gebelikte Yaşam Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır.
Elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma) ile ifade
edilmiş, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, Mann Whitney U, ki-kare, korelasyon,
regresyon analizleri ile test edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya kapmasında gebe okuluna devam eden kadınların Maternal Sağlık
Gereksinimleri Ölçeği toplam puan ortalaması 101,71±9,48, devam etmeyenlerin ise
95,42±17,64 olarak bulunmuştur. Gebe okuluna devam eden gebelerin maternal sağlık
gereksinim puanları daha yüksek ve istatistiksel olarak gebe okuluna devam etmeyenlerden
farklı olarak belirlenmiştir. Gebe okuluna devam eden kadınların gebelikte yaşam kalitesinin
en çok %59,1’inin çok iyi ve %36,4’ünün mükemmel, devam etmeyenlerin en çok %69,3’ünün
çok iyi, %19,3’ünün mükemmel olduğu saptanmıştır. Gebe okuluna devam edenlerin yaşam
kalitelerinin mükemmel olma oranlarının devam etmeyenlere göre daha yüksek ve istatistiksel
x
olarak farklı olduğu hesaplanmıştır. Gebe okuluna devam etmenin Maternal Sağlık
Gereksinimleri Ölçeği toplam puanını yaklaşık %5 ve Gebelikte Yaşam Kalitesi Ölçeği’ne göre
mükemmel olma durumunu %42 yordadığı saptanmıştır.
Sonuç: Gebe okuluna devam eden ve etmeyen kadınların maternal sağlık gereksinimleri ile
yaşam kalitesi düzeyleri arasında fark olduğu belirlenmiştir. Gebe okuluna devam eden
kadınların devam etmeyenlere göre maternal sağlık gereksinimleri ve yaşam kalitesinin
mükemmel olma oranı daha fazla olduğu saptanmıştır. Gebe okuluna katılmanın maternal
sağlık gereksinimlerini ve gebelikte yaşam kalitesini yordadığı bulunmuştur. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY ................................................................................................................... İİ
TEŞEKKÜR ............................................................................................................................. İİİ
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ........................................................................... Vİİ
ŞEKİLLER DİZİNİ ............................................................................................................... Vİİİ
TABLOLAR DİZİNİ ................................................................................................................ İX
ÖZET ......................................................................................................................................... X
ABSTRACT ........................................................................................................................... Xİİ
1.GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1
2. GENEL BİLGİLER ................................................................................................................ 3
2.1. GEBE OKULLARI VE ÖZELLİKLERİ ............................................................................ 4
2.1.1. DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE DOĞUM EĞİTİMLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ 4
2.1.2. GEBE OKULLARININ AMACI VE ÖNEMİ ................................................................ 5
2.1.3. GEBE OKULLARININ KAPSAMI ................................................................................ 9
2.2. MATERNAL SAĞLIK GEREKSİNİMLERİ ................................................................... 10
2.2.1. MATERNAL SAĞLIK GEREKSİNİMLERİNİ KARŞILAMADA EBELERİN
ROLLERİ ................................................................................................................................. 11
2.3. YAŞAM KALİTESİ .......................................................................................................... 12
v
2.3.1. GEBELİKTE YAŞAM KALİTESİ ................................................................................ 16
2.3.2. EBELERİN GEBELİKTE YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMADAKİ ROLLERİ ........ 16
3. GEREÇ VE YÖNTEM ........................................................................................................ 19
3.1. ARAŞTIRMANIN ŞEKLİ ................................................................................................ 19
3.2. ARAŞTIRMANIN YAPILDIĞI YER VE ÖZELLİKLERİ ............................................. 19
3.3. ARAŞTIRMANIN ZAMAN ÇİZELGESİ ........................................................................ 20
3.4. ARAŞTIRMANIN EVRENİ VE ÖRNEKLEMİ .............................................................. 21
3.5. ARAŞTIRMAYA ALINMA VE ARAŞTIRMADAN DIŞLANMA KRİTERLERİ ....... 22
3.6. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ........................................................................................ 23
3.7. VERİLERİN TOPLANMASI ........................................................................................... 24
3.8. İSTATİSTİKSEL ANALİZLER ....................................................................................... 25
3.9. ARAŞTIRMANIN ETİK YÖNÜ ...................................................................................... 26
4. BULGULAR ....................................................................................................................... 27
5. TARTIŞMA ......................................................................................................................... 38
5.1.GEBE OKULUNA DEVAM ETMENİN MATERNAL SAĞLIK GEREKSİNİMLERİNE
ETKİSİNİN TARTIŞILMASI .................................................................................................. 41
5.2. GEBE OKULUNA DEVAM ETMENİN GEBELİKTE YAŞAM KALİTESİNE
ETKİSİNİN TARTIŞILMASI .................................................................................................. 43
5.3. GEBE OKULUNA DEVAM ETMENİN MATERNAL SAĞLIK GEREKSİNİMLERİ
VE YAŞAM KALİTESİNE ETKİSİNİN TARTIŞILMASI .................................................... 45
vi
5.4. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI ............................................................................. 47
6. SONUÇ VE ÖNERİLER ..................................................................................................... 48
6.1. SONUÇ .............................................................................................................................. 48
6.2. ÖNERİLER ....................................................................................................................... 49
7. KAYNAKLAR ..................................................................................................................... 50
8. EKLER ................................................................................................................................. 63
EK-1: GEBE OKULU VE DOĞUMA HAZIRLIK MERKEZİ GEBE EĞİTİM PLANI ....... 63
EK-2: KİŞİSEL BİLGİ FORMU .............................................................................................. 77
EK- 3: MATERNAL SAĞLIK GEREKSİNİMLERİ ÖLÇEĞİ .............................................. 81
EK- 4: GEBELİKTE YAŞAM KALİTESİ ÖLÇEĞİ .............................................................. 82
EK-5: AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ GİRİŞİMSEL OLMAYAN KLİNİK
ARAŞTIRMALAR ETİK KURUL ÖN ONAYI ..................................................................... 84
EK-6: AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
YÖNETİM KURULU TEZ ÖNERİSİ ONAY KARARI ........................................................ 85
EK-7: AYDIN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA İZNİ .......................................... 86
EK- 8: AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ GİRİŞİMSEL OLMAYAN KLİNİK
ARAŞTIRMALAR ETİK KURUL ONAYI ............................................................................ 87
9. BİLİMSEL ETİK BEYANI .................................................................................................. 88
10. ÖZ GEÇMİŞ ....................................................................................................................... 89 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Ebelik, Gebelik, Doğuma Hazırlık Eğitimi, Sağlık Hizmetleri İhtiyaçları ve Talebi, Yaşam Kalitesi |
tr_TR |
dc.title |
Gebe Okuluna Devam Etmenin Gebelerin Sağlık Gereksinimlerini Karşılama Durumu ve Yaşam Kalitesine Etkisi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı |
tr_TR |