Abstract:
ÖZET 
AKADEMİSYENLERİN BESLENME BİLGİ DÜZEYİ VE YEME 
FARKINDALIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ 
Göktaş S. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beslenme ve 
Diyetetik Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025.  
Amaç: Bu araştırma akademisyenlerin beslenme bilgi düzeyleri ve yeme farkındalıkları 
arasındaki ilişkiyi incelemek amacı ile yapıldı.  
Gereç ve Yöntem: Araştırma, analitik-kesitsel olarak, Ekim 2024 ve Aralık 2024 tarihleri 
arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Tıp Fakültesi ve 
Hemşirelik fakültesi akademisyenleri evreninde yer alan 278 kişi ile gerçekleşmiştir. Veriler, 
araştırmacılar tarafından uygulanan ağırlık yönetiminde beslenme bilgi düzeyi ölçeği, yeme 
farkındalığı envanteri, beslenme alışkanlıklarını değerlendiren anket, sosyodemografik ve 
antropometrik ölçüm verilerini içeren anket ile toplandı. Veriler, SPSS 22.0 paket programıyla, 
istatistiksel analiz yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiştir  
Bulgular: Araştırmaya %41‘i erkek (n=117) ve %59‘u kadın (n=161) olmak üzere toplam 278 
akademisyen katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 37,38±8,30 yıl, BKİ ortalaması 
25,01±4,58 kg/m2 ve bel çevresi ortalaması 85,56±14,10 cm olup %30,9’u fazla kilolu ve 
%12,2’si obez’dir. Beslenme alışkanlıklarına göre kadınların %54,7’si ve erkeklerin %53,8’si 
iki ana öğün şeklinde beslenmektedir. Kadınların %56,1’i ve erkeklerin %46,3’ü ana öğün 
atlama nedeni olarak ise zaman yetersizliğini belirtmişlerdir. Güvenilir beslenme bilgisi toplam 
puanı ile yeme farkındalığı envanteri toplam puanı arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı 
bir ilişki saptanmıştır (r=0,169; p<0,01). Reaktif olmayan durum ile beslenme bilgi düzeyi 
arasında düşük düzeyde negatif ve anlamlı bir korelasyon bulunmuştur (r= -0,121; p<0,05). 
Sonuç: Akademisyenlerin ağırlık yönetiminde beslenme bilgisi düzeyi ölçeği ile yeme 
farkındalığı envanteri toplam puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ancak alt 
boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur.  Halk sağlığında önemli 
etkiye sahip olan bilim insanlarının, toplum sağlığındaki etkin rollerinde daha efektif 
ix 
olabilmeleri için yeme farkındalığı ve ağırlık yönetiminde beslenme bilgilerini arttırıcı 
eğitimler vermek yararlı olabilir.