Abstract:
Amaç: Bu çalışma “Tek Sağlık” dersinin Lisans ve Lisansüstü düzeylerde verilebilmesi için 
örnek bir müfredat oluşturma amacıyla yapılmıştır. 
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma, metodolojik araştırma deseninde tasarlanmış olup, “Modifiye 
Edilmiş Delphi Konsensus Yöntemi” uygulanarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma 
grubunu, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’ne bağlı Tıp Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, 
Hemşirelik Fakültesi, Eğitim Fakültesi, Veteriner Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ziraat 
Fakültesi, Fen Fakültesi ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde görev yapan öğretim 
elemanları oluşturmaktadır. Çalışmanın birinci Delphi oturumuna 108, ikinci oturumuna ise 64 
öğretim elemanı katılım sağlamıştır. 
Veriler, yarı yapılandırılmış formlar aracılığıyla internet üzerinden e-posta yoluyla toplanmış, 
Statistical Package for the Social Sciences Version 27 paket programı kullanılarak medyan, 
çeyrekler arası açıklık (IQR) ve standart sapma değerleri dikkate alınarak analiz edilmiştir. 
Katılımcılar arasında uzlaşı sağlanan konular, Taba-Tyler Müfredat Geliştirme Modeli'nin 
aşamalarına entegre edilerek örnek bir Tek Sağlık eğitim müfredatı oluşturulmuştur. 
Bulgular: Araştırmanın birinci Delphi oturumunda, içerik analizi yoluyla Ölçme
Değerlendirme Yöntemleri, Öğretme Yöntemleri, Kurumsal Boyut, Ders Yapısı ve 
Organizasyonu, İçerik Boyutu olmak üzere beş ana tema belirlenmiştir. Uzmanlar tarafından 
önemli görülen hususlar kodlanmış ve toplam 66 madde oluşturulmuştur. İkinci Delphi 
oturumunda bu 66 madde yeniden uzmanlara sunulmuş, yapılan değerlendirme sonucunda 50 
madde üzerinde uzlaşı sağlanmıştır. Uzlaşı için Medyan ≥ 4, Çeyrekler Arası Açıklık (IQR) ≤ 
1 ve Uzlaşı Yüzdesi ≥ %80 kriterleri esas alınmış, bu eşikleri karşılamayan 16 madde uzlaşma 
havuzundan çıkarılmıştır.  
xi 
Sonuç: Bu araştırmada geliştirilen müfredat, disiplinlerarası düşünmeyi destekleyen, sistem 
düşüncesi kazandırmayı hedefleyen ve küresel sağlık tehditlerine karşı bütüncül çözümler 
üretmeye yönelik bir yapı sergilemektedir. Hazırlanan müfredat, öneri niteliğinde sunulmuş 
olup, Tek Sağlık yaklaşımının yükseköğretim programlarında sistematik bir şekilde 
entegrasyonuna katkı sağlayabilir. Çalışma, gelecekte Tek Sağlık Eğitimi modellerinin 
geliştirilmesine yönelik önemli bir referans noktası oluşturmakta ve sektörler arası işbirliğini 
güçlendirme potansiyeli taşımaktadır.