dc.contributor.advisor |
Dereceli, Çağatay |
|
dc.contributor.author |
Ateş, Yusuf |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-17T12:41:37Z |
|
dc.date.available |
2025-07-17T12:41:37Z |
|
dc.date.issued |
2025-07-17 |
|
dc.date.submitted |
2025-06-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5359 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kararlılık ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüş olup, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 385 öğrenciden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle veri toplanmıştır. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, Kısa Kararlılık Ölçeği ve Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri ile elde edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin kararlılık ve zihinsel dayanıklılık düzeyleri; cinsiyet, yaş, spor branşı ve antrenman süresi gibi değişkenlere göre anlamlı farklılık göstermiştir. Bu iki yapı arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler saptanmış, özellikle çabada ısrar ile güven ve devamlılık boyutları arasında güçlü ilişkiler bulunmuştur. Bireysel sporlarla ilgilenenlerin zihinsel dayanıklılık düzeyleri, takım sporlarına göre daha yüksek bulunmuştur. Antrenman süresi arttıkça kararlılık ve zihinsel dayanıklılık da artmıştır.
Sonuç: Kararlılık ve zihinsel dayanıklılık, öğrencilerin sportif ve akademik başarılarında önemli rol oynamaktadır. Spor branşına göre farklılaşan bu özellikler, sporcuların stresle başa çıkma, motivasyonu sürdürme ve performans geliştirme süreçlerinde etkilidir. Bu nedenle, zihinsel dayanıklılığı artırmaya yönelik programlar ve psikolojik destek uygulamaları önem arz etmektedir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
İÇİNDEKİLER iii
ŞEKİLLER DİZİNİ vi
TABLOLAR DİZİNİ vi
ÖZET vii
ABSTRACT viii
1. GİRİŞ 1
1.1. Problemin Tanımı 3
1.2. Araştırmanın Amacı 4
1.3. Araştırmanın Önemi 4
2. GENEL BİLGİLER 5
2.1. Spor Kavramı 5
2.1.1. Sporun Temel Amaçları 7
2.1.2. Sporun Önemi 8
2.2. Kararlılık/Karar Verme. 9
2.2.1. Kararların Sınıflandırılması 11
2.2.2. Kararlılık Modelleri 12
2.2.2.1. Rasyonel Karar Verme Modeli.. 12
2.2.2.2. Sezgisel Karar Verme Modeli 12
2.2.2.3. Bağımlı Karar Verme Modeli. 13
2.2.2.4. Kaçınma Karar Verme Modeli. 13
2.2.2.5. Kendiliğinden-Anlık Karar Verme Modeli 13
2.2.3. Karar Verme İşlevinin Özellikleri 14
2.2.4. Karar Verme Sürecinin Öğeleri 14
2.2.5. Sporda Karar Verme. 16
2.3. Zihinsel Dayanıklılığın Kuramsal Yapısı 17
2.3.1. Zihinsel Dayanıklılığın Temel Aldığı Kişilik Kuramları. 20
2.3.1.1. Kişilik Faktör Analizi Modeli 20
2.3.1.2. Kişilik Yapısı Kuramı 21
2.3.1.3. Sağlam Kişilik Modeli 22
2.3.2. Zihinsel dayanıklılığı etkileyen etmenler 23
2.3.3. Sporda zihinsel dayanıklılık 24
3. GEREÇ VE YÖNTEM 25
3.1. Gereç 26
3.1.1. Araştırmanın Modeli 26
3.2. Yöntem 26
3.2.1. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 26
3.3. Veri Toplama Araçları 26
3.3.1. Kişisel Bilgi Formu 27
3.3.2. Kısa Kararlılık Ölçeği 27
3.3.3. Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri 27
3.4. Verilerin Toplanması ve İstatiksel Analizi 28
4. BULGULAR 29
4.1. Araştırma Grubu 29
5. TARTIŞMA 39
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 46
6.1. Sonuç 46
6.2. Öneriler 46
KAYNAKLAR 48
EKLER 62
Ek 1. Google Form 62
Ek 2. Ölçek İzni 63
Ek 3. Demografik Bilgiler 65
Ek 4. Ölçeğin Ölçek Soruları 66
Ek 5. Etik Kurul Onayı 67
BİLİMSEL ETİK BEYANI 68
ÖZ GEÇMİŞ 69 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.title |
SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KARARLILIK VE ZİHİNSEL DAYANIKLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (AYDIN İLİ ÖRNEĞİ) |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı |
tr_TR |