Özet:
Amaç: Bu araştırma spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman aktivitelerine katılım
düzeyleri ile rekreasyonel iyi oluş düzeyleri ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri
Fakültesinde öğrenim gören 1200 öğrenci oluştururken örneklem grubunu 194’ü kadın
146’sı erkek toplam 340 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama araçları üç
bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgiler,
ikinci bölümde Procidano ve Heller (1983)’in geliştirdiği, Sevil (2015) tarafından Türkçe
geçerlilik ve güvenirliliği test edilmiş olan Rekreasyonel Aktivitelere Katılımı Ölçeği ve
üçüncü bölümde Pi L-L, ve diğerleri (2022) tarafından geliştirilen Koç (2022) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan Rekreasyonel Spor İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada elde
edilenverilerin analizinde Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 25.00 paket
programı kullanılarak 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Demografik bilgilere
ilişkin tanımlayıcı istatistikler hesaplanmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip
göstermediği çarpıklık ve basıklık değerlerinin ±2 arasında olmasına bağlı olarak karar
verilmiştir (Shao, 2002). İstatistiksel açıdan, Anova analizi, t testi, pearson korelasyon testi,
frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve güvenirlik katsayısı hesaplamaları yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların rekreasyonel spor iyi oluş düzeylerinin pozitif duygu alt boyutu ile
cinsiyet değişkeni arasında anlamlı farklılık olduğu, sınıf düzeyleri ile rekreasyonel spor iyi
oluş düzeyleriarasında anlamlı farklılık olduğu, fiziksel ve mental sağlıkve aile ilişkisi
geliştirme alt boyutları ile bölüm değişkeni arasında anlamlı farklılık olduğu, fiziksel ve
mental sağlıkvepozitif duygu ile gelir durumu arasında anlamlı farklılık olduğu ve fiziksel
ix
ve mental sağlık alt faktörü dışında ölçek ortalama puanı ve diğer tüm alt boyutları ile serbest
zaman değerlendirme türü arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların
Rekreasyonel spor iyi oluşun aile ilişkisi geliştirme, pozitif duygu ve ölçek ortalama puanları
ile spor geçmişleri arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların boş zaman
katılımının üretici aktivite alt boyutu ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı farklılık olduğu,
üretici aktivite alt boyutu ile sınıf değişkeni arasında anlamlı farklılık olduğu, üretici aktivite
ve rekreasyonel aktivitelere katılım ortalama puanı ile bölümdeğişkeni arasında anlamlı
farklılık olduğu, rekreasyonel aktivite ile gelir durumu değişkeni arasında anlamlı farklılık
olduğu ve rekreasyonel aktivitelere katılım ortalama puanı ve tüm alt boyutları ile serbest
zaman değerlendirme türü arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Katılımcılarınrekreasyonel aktivite boyutu ile yaş arasında anlamlı ilişki olduğu ve
rekreasyonel aktivite boyutu ile spor geçmişi arasındaanlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda rekreasyonel iyi oluş il rekreasyon aktivitelerine katılım
arasında düşük düzeyde anlamlı ve pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir.