dc.contributor.advisor |
Akyıl, Musa Şamil |
|
dc.contributor.advisor |
Tunçbilek, Zahide |
|
dc.contributor.author |
Demir, Songül |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-01T08:16:17Z |
|
dc.date.available |
2025-07-01T08:16:17Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.date.submitted |
2025-06-16 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5339 |
|
dc.description.abstract |
Demir S. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yaşlı Sağlığı ve Bakımı Disiplinlerarası Programı, Doktora Tezi, Aydın, 2025.
Amaç: Bu araştırma yüksek gerçeklikli simülasyon (standart hasta) ve düşük gerçeklikli (Görsel Olarak Geliştirilmiş Zihinsel Simülasyon-VEMS) simülasyonun yaşlı bireylere bakım verenlerin aktif dış kanama kontrolü yönetimi becerilerinde etkililiğini değerlendirmek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, öntest-sontest olarak tasarlanmış randomize ve karşılaştırmalı olarak Nisan 2025-Mayıs 2025 tarihleri arasında yapıldı. Araştırmanın evrenini, Hatay ilinde yaşayan yaşlı bireylere bakım veren bireyler, örneklemini ise 30 bakım veren yaşlı yakını oluşturdu. Müdahale grubu 1’de katılımcılar VEMS müdahale grubu 2’de HFS’ye katıldılar. Hazırlık ve uygulama olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilen çalışmanın hazırlık aşamasında; aktif dış kanama yönetimi ile ilgili üç farklı senaryo ve aktif dış kanama yönetimini değerlendirme formu geliştirildi; simülasyon salonu ortamı hazırlandı; teorik ve pratik eğitim planları tamamlandı. Uygulama aşamasında, yaşlı bireylere bakım veren 30 katılımcı teorik ve uygulama eğitimi, Kişisel Bilgi Formunun doldurulması, ön değerlendirme, simülasyon+çözümleme, son değerlendirme ve Simülasyon Uygulamasını Değerlendirme Formunu doldurarak çalışmayı tamamladı. Veri toplama araçları olarak; Kişisel Bilgi Formu, Aktif Dış Kanama Yönetimini Değerlendirme Formu ve Simülasyon Uygulamasını Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, ki kare, Mann-Whitney U, Wilcoxon ve McNemar testleri kullanıldı.
Bulgular: Yaşlı bireye bakım verenlerin düşük (VEMS) ve yüksek gerçeklikli simülasyon öncesi ve sonrasında hissedilen öz güven düzeyleri yüksek gerçeklikli simülasyon sonrasında artmıştır (p=0,003). Yaşlı bireye bakım verenlerin aldıkları VEMS ve HFS eğitimlerine göre ortanca son test değerleri farklılık göstermemektedir (p=0,285). Her iki müdahale grubunda grubunda ön-son test puanları farklılık göstermektedir (p=0,001).
Sonuç: Bu araştırmada yaşlı bireye bakım verenlerin aktif dış kanama kontrolünde VEMS ve HFS yöntemleri arasında fark olmadığı görülmüştür. |
tr_TR |
dc.description.sponsorship |
Bu tez Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı (TÜSEB) tarafından 43529 proje numarası ile desteklenmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
İÇİNDEKİLER iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi
ŞEKİLLER DİZİNİ vii
RESİMLER DİZİNİ viii
TABLOLAR DİZİNİ ix
ÖZET… x
ABSTRACT xii
1. GİRİŞ 1
1.1. Problemin Tanımı 1
1.2. Araştırmanın Amacı 3
1.3. Araştırmanın Hipotezleri 4
2. GENEL BİLGİLER 5
2.1. Kanamalar 5
2.2. Yaşlı Bireylerde Dış Kanamalar 6
2.3. Dış Kanamalarda İlk Yardım 9
2.4. Dış Kanamalarda İlk Yardım Eğitimi 15
2.5. Yaşlı Bireylere Bakım Verenlerde Dış Kanamalarda İlk Yardım Eğitimi 19
2.6. Simülasyon 21
2.6.1. Simülasyonda Gerçeklik 23
2.6.2. Görsel Olarak Geliştirilmiş Zihinsel Simülasyon 27
3. GEREÇ VE YÖNTEM 30
3.1. Araştırmanın Tipi 30
3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer 30
3.3. Araştırmanın Zamanı 31
3.4. Araştırma Grubu 31
3.5. Randomizasyon ve Körleme 32
3.6. Araştırmanın Veri Toplama Araçları 33
3.6.1. Kişisel Bilgi Formu 33
3.6.2. Aktif Dış Kanama Kontrolü Yönetimini Değerlendirme Formu 33
3.6.3. Simülasyon Uygulamasını Değerlendirme Formu 34
3.7. Araştırmanın Tasarlanması ve Uygulanması 35
3.7.1. Analiz aşaması 36
3.7.2. Tasarım ve Geliştirme Aşamaları 37
3.7.2.1. Eğitim Planının Oluşturulması 37
3.7.2.2. Teorik Eğitimin Oluşturulması 38
3.7.2.3. Simülasyon Senaryolarının Oluşturulması 39
3.7.2.4. Simülasyon Ortamının Hazırlanması 41
3.7.2.5. Araştırmanın Ön Uygulaması 41
3.7.3. Uygulama ve Değerlendirme Aşamaları 42
3.7.3.1. Araştırmanın Uygulanması 42
3.7.3.1.1. Teorik Eğitimin Verilmesi ve Demonstrasyon Yapılması 43
3.7.3.1.2. Ön Değerlendirme-Beceri Eğitimi-Son Değerlendirme Oturumları 43
3.8. Araştırmanın Etik Boyutu 47
3.9. Araştırma Bütçesi ve Destekler 48
3.10. İstatistiksel Değerlendirme 48
3.11. Araştırmanın Akış Şeması 49
3.12. Araştırmanın Sınırlılıkları 50
3.13. Araştırmanın Güçlü Yönleri 50
4. BULGULAR 51
5. TARTIŞMA 59
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 68
KAYNAKLAR 70
EKLER.. …..100
Ek 1. Etik Kurul Onay Belgesi 100
Ek 2. Antakya Kaymakamlığı İzin Yazısı 101
Ek 3. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Merkezi Derslik Kullanımı İzin Yazısı 102
Ek 4. Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı (TÜSEB) Proje Kabul Maili 103
Ek 5. Kişisel Bilgi Formu 104
Ek 6. Yaşlı Bireylerde Aktif Dış Kanama Yönetimini Değerlendirme Formu (Ön Değerlendirme-Son Değerlendirme) 106
Ek 7. Ön Değerlendirme-Son Değerlendirme Senaryo 107
Ek 8. Görsel Olarak Geliştirilmiş Zihinsel Simülasyon Senaryosu 112
Ek 9. Yüksek Gerçeklikli Simülasyon Senaryosu 118
Ek 10. Simülasyon Uygulamasını Değerlendirme Formu 124
Ek 11. Eğitim Planı 127
Ek 12. Standart Hasta Yönergesi 133
Ek 13. Bilgilendirilmiş Onam Formu 134
EK 14. Görüntü Kullanımı İzin Formu 135
EK 15. Dış Kanama Kontrolü Becerileri Değerlendirme Formu İçin Değerlendirmeciler Arasındaki Uyumlar 136
BİLİMSEL ETİK BEYANI 137
ÖZ GEÇMİŞ 138 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Kanama, İlk Yardım, Görsel Olarak Geliştirilmiş Zihinsel Simülasyon, Bakım Verenler, Yüksek Gerçeklikli Simülasyon Uygulamaları. |
tr_TR |
dc.title |
Yüksek Gerçeklikli Simülasyon ile Düşük Gerçeklikli Simülasyonun Yaşlı Bireylere Bakım Verenlerin Aktif Dış Kanama Kontrolü Yönetiminde Etkililiğinin Karşılaştırılması |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yaşlı Sağığı ve Bakımı Disiplinlerarası Doktora Programı |
tr_TR |