dc.contributor.advisor |
Ulukan, Mehmet |
|
dc.contributor.author |
Yıldız, Tarık |
|
dc.date.accessioned |
2025-02-27T08:30:38Z |
|
dc.date.available |
2025-02-27T08:30:38Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.date.submitted |
2025-02-03 |
|
dc.identifier.citation |
Yıldız, T. (2025). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Spor Eğitimi Anabilim Dalı. Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5300 |
|
dc.description.abstract |
SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE DEPRESYON DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ
Tarık Y. Aydın Adnan Menderes Üni versitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025.
Amaç: Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Aydın Adnan Menderes Üni versitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 408 öğrenci katılmıştır. veriler katılımcılara online Google Form aracılığıyla ulaştırılmış, gönüllülük esaslı katılım gerçekleşmiştir. Araştırmada ki ölçme araçları, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Durumluk – Sürekli Kaygı Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular SPSS paket programı ile %95 gü ven aralığında değerlendirilmiştir. verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Bağımsız örneklem t testi, One-Way ANOVA, Pearson Korelasyon testi ve Tukey Testlerinden faydalanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada katılımcıların çoğunluğunun erkek (%56.1), 4. sınıf öğrencisi (%32.8), birinci öğretim öğrencisi (%58.8), haftada 3-4 gün spor yapan (%45.1), takım sporlarını tercih eden (%50.2), gelir düzeyi orta (%35) ve aile evinde konaklayan (%40.2) bireylerden oluştuğu, durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ile depresyon puanlarının bazı demografik özelliklere göre anlamlı farklılık gösterdiği ve sürekli kaygı ile depresyon arasında pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin kaygı ve depresyon düzeylerinin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, spor yapma alışkanlıkları, gelir durumu ve konaklama türü gibi çeşitli değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterdiği ve düzenli fiziksel aktivitenin psikolojik sağlık üzerinde olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Depresyon, Kaygı, Üniversite öğrencisi. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
İÇİNDEKİLER iii
ŞEKİLLER DİZİNİ vii
TABLOLAR DİZİNİ viii
ÖZET ix
ABSTRACT x
1. GİRİŞ 1
1.1. Problemin Tanımı 3
1.2. Araştırmanın Amacı 4
1.3. Araştırmanın Önemi 4
2. GENEL BİLGİLER 5
2.1. Spor Kavramı 5
2.1.1. Sporun Temel Amaçları 6
2.1.2. Sporun Önemi 7
2.1.3. Sporun Temel Fonksiyonları. 8
2.1.3.1. Bireye Yönelik Fonksiyonlar 8
2.1.3.2. Topluma Yönelik Fonksiyonlar 9
2.1.3.3. Çevreye Yönelik Fonksiyonlar.. 9
2.1.4. Spor Çeşitleri. 10
2.1.4.1. Bireysel Sporlar. 10
2.1.4.2. Takım Sporları. 11
2.1.4.3. Oyun Sporları 12
2.1.4.4. Sağlık Sporları 13
2.1.4.5. Performans Sporları. 13
2.1.5. Sporun Kişiler Üzerindeki Etkileri. 14
2.1.5.1. Sporun Psikolojik Etkileri 14
2.1.5.2. Sporun Fizyolojik Etkileri. 16
2.1.5.3. Sporun Sosyal Etkileri 17
2.2. Kaygı Kavramı. 18
2.2.1. Kaygı Kuramları. 21
2.2.1.1. Psikoanalitik Kuram 21
2.2.1.2. Bilişsel Kuram 22
2.2.1.3. Öğrenme Kuramı 22
2.2.1.4. Varoluşçu Kuram. 22
2.2.1.5. Biyolojik Kuram. 23
2.2.2. Kaygı Çeşitleri. 23
2.2.2.1. Durumluk Kaygı 24
2.2.2.2. Sürekli Kaygı. 25
2.2.2.3. Bilişsel ve Bedensel (somatik) Kaygı 25
2.2.3. Kaygının Nedenleri. 26
2.2.4. Kaygıdan Kurtulma Yolları 27
2.3. Depresyon Kavramı. 30
2.3.1. Depresyonu Açıklayan Kuramlar 32
2.3.1.1. Psikoanalitik Kuram 32
2.3.1.2. Beck’in Bilişsel Kuramı. 33
2.3.1.3. Davranışçı Kuram 33
2.3.1.4. Rehm’in Otokontrol Modeli. 34
2.3.1.5. Öğrenilmiş Çaresizlik. 34
2.3.2. Depresyon Belirtileri 35
2.3.2.1. Bilişsel Belirtiler 36
2.3.2.2. Duygusal Belirtiler 37
2.3.2.3. Davranışsal Belirtiler 37
2.3.2.4. Fizyolojik Belirtiler 38
2.3.3. Depresyon Belirtileri 38
2.3.3.1. Majör Depresyon 39
2.3.3.2. Kronik (distimi) Depresyon. 40
2.3.3.3. Çifte (double) Depresyon 41
2.3.3.4. İki kutuplu (bipolar) Depresyon 41
2.3.3.5. Tepkisel (reaktif) Depresyon 42
2.3.3.6. Atipik Depresyon 42
2.3.3.7. Melankolik Özellikler Gösteren Depresyon 43
2.3.3.8. Mevsimsel Geçiş Gösteren Depresyon 43
2.3.4. Depresyonu Etkileyen Etmenler 44
2.3.4.1. Yaş 44
2.3.4.2. Cinsiyet 44
2.3.4.3. Sosyoekonomik Durum 45
2.3.5. Depresyon Tedavisi 45
2.3.5.1. Farmakoterapi 46
2.3.5.2. Eloktrokonvülsiv Terapi (EKT) 46
2.3.5.3. Psikoterapi 48
3. GEREÇ VE YÖNTEM 48
3.1. Gereç 48
3.1.1. Araştırmanın Modeli 48
3.2. Yöntem 48
3.2.1. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 48
3.3. veri Toplama Araçları 48
3.3.1. Kişisel Bilgi Formu 49
3.3.2. Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği 49
3.3.3. Beck Depresyon Ölçeği 49
3.4. verilerin Toplanması ve İstatiksel Analizi 50
4. BULGULAR 51
4.1. Araştırma Grubu 51
5. TARTIŞMA 62
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 75
6.1. Sonuç 75
6.2. Öneriler 76
KAYNAKLAR 77
EKLER 96
Ek 1. Google Form 96
Ek 2. Ölçek İzni 97
Ek 3. Demografik Bilgiler 99
Ek 4. 2 Ölçeğin Ölçek Soruları 100
Ek 5. Etik Kurul Onayı 105
BİLİMSEL ETİK BEYANI 106
ÖZ GEÇMİŞ 107 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Depresyon, Kaygı, Üniversite öğrencisi. |
tr_TR |
dc.title |
Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı Ve Depresyon Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi |
tr_TR |