eArşiv@Adu

GEBELİKTE VİDEO KONFERANS YÖNTEMİYLE VERİLEN BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BEBEK BAKIMI EĞİTİMİNİN PRİMİPAR ANNELERİN KAYGISI VE BEBEK BAKIMI ÖZGÜVENİNE ETKİSİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Sarıkaya Karabudak, Seher
dc.contributor.author Erdoğan, Ümmü Gülsüm
dc.date.accessioned 2025-02-25T12:05:36Z
dc.date.available 2025-02-25T12:05:36Z
dc.date.issued 2025-02-25
dc.date.submitted 2025-01-31
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5295
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışma 34 hafta ve üzeri ilk defa doğum yapacak gebelere video konferans yöntemi ile verilen bireyselleştirilmiş bebek bakımı eğitiminin annenin kaygısı ve bebek bakımı özgüvenine etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Randomize kontrollü deneysel araştırmada Kuşadası ilçesinde yaşayan, 34⁰⁻⁷- 40⁰⁻⁶ gestasyonel haftalarda ve 19-39 yaşlarındaki, primipar gebeler örnekleme alınmıştır. Veriler 23 Ekim 2023-28 Ekim 2024 tarihleri arasında Kuşadası Devlet Hastanesinin Kadın Hastalıkları ve Doğum polikliniğine gelen gebelerden toplanmıştır. Çalışma grubundaki gebelere (n=33) ihtiyaçlarına yönelik ve bireyselleştirilmiş olarak birebir, 40’ar dakikalık 2 oturumda bebek bakımı konusunda video konferans yöntemiyle eğitim verilmiştir. Eğitim sonrası eğitim içeriği gebelerle WhatsApp uygulaması üzerinden paylaşılmıştır. Kontrol grubundaki gebeler (n=33) ise rutin doğum öncesi ve sonrası bakım ve eğitimleri almışlardır. Verilerin toplanmasında Gebeyi Tanıtıcı Form, Bebek Bilgi Formu, Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ) ve Pharis Özgüven Ölçeği (PÖÖ) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örneklemler t testi, Mann-Whitney U testi, Ki-Kare Bağımsızlık Analizi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. p<0,05 değeri istatistiksel olarak önemli kabul edilmiştir. Bulgular: Video konferans yöntemiyle bebek bakımı eğitimi alan gebelerin kontrol grubuna göre doğum sonrası PÖÖ puanları daha yüksek ve BAÖ puanları daha düşük bulunmuştur (p<0,001). Çalışma grubundaki gebelerden vajinal yolla doğum yapan gebelerin BAÖ puanları sezaryenle doğum yapanlara göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Çalışma grubundaki gebelerden bebek bakım tecrübesi bulunanların PÖÖ puanları tecrübesi olmayanlara göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sonuç: Bu çalışmada gebelikte video konferans yöntemiyle bireyselleştirilmiş bebek bakımı eğitimi almanın annelerin öz güvenini yükselttiği ve kaygısını azalttığı bulunmuştur. Bebek bakımı ile ilgili tecrübenin varlığı annelik öz güvenini arttırmaktadır. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY …………...………………………..…………….…….……… i TEŞEKKÜR ……………………………………………………………...………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...…..…….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….… vii ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...………………...…… viii RESİMLER DİZİNİ ….………….…………………………...………………..…… ix TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...……………………. x ÖZET ……………………………………………………………………………..… xii ABSTRACT ………………………………………………………………….…….. xiv 1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………….….…..….. 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….….…………. 1 1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..………….…….. 3 1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..…………….. 4 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....….. 5 2.1. Kaygı ………………………………………….………………………………... 5 2.1.1. Postpartum Kaygı .……….….…… …………………………………………. 6 2.1.2. Postpartum Kaygının Dünya’da ve Ülkemizde Görülme Sıklığı ……………. 7 2.1.3. Postpartum Kaygı ile İlişkili Faktörler…………………………….…….…… 8 2.1.4. Postpartum Kaygı Belirtileri ………………………….….………….............. 8 2.1.5. Postpartum Kaygının Anne ve Bebek Üzerine Etkileri………………………. 9 2.1.6. Postpartum Kaygıda Hemşirelik Bakımı …………..……………………….. 9 2.2. Öz Güven Kavramı…………… …………………………………………...….. 10 2.2.1. Annelerde Öz Güven ………………………….……………………………... 10 iv 2.2.2. Annelik Öz Güvenini Etkileyen Faktörler……………………………………. 2.2.3. Annelerde Öz Güvenin Arttırılmasında Hemşirenin Rolü……………………. 13 2.3. Hemşirelik Uygulamalarında Teknolojinin Kullanımı…………………………. 14 2.3.1. Anne ve Bebek Sağlığı ile İlgili Telehemşirelik Uygulamalarının Kullanıldığı Araştırmalar…………………………………………………………………………… 15 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...…………………………………….…..…………. 18 3.1. Gereç ………………………………………………………….....…...……….... 18 3.1.1. Araştırmanın Tipi……………………………..……………..….........….……. 18 3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman……………..………………..…..….……….. 18 3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri..……………………….………….. 18 3.1.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi…………………………………………… 19 3.1.5. Araştırmaya Dahil Edilme ve Dışlanma Kriterleri……………………………. 20 3.1.5.1. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri……………………………………….. 20 3.1.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri………………………………………….. 20 3.1.5.3. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri………………………………………….. 21 3.1.6. Veri Toplama Araçları………………………………………………………… 22 3.1.6.1. Gebeyi Tanıtıcı Form……………………………………………………….. 22 3.1.6.2. Bebek Bilgi Formu …………………………………………………………. 23 3.1.6.3. Pharis Öz-Güven Ölçeği……………………………………………………. 23 3.1.6.4. Beck Anksiyete Ölçeği……………………………………………………… 24 3.2. Yöntem …………………………………………………………………………. 24 3.2.1. Araştırmanın Uygulanması………………………………………………….. 24 3.2.2. Ön Uygulama ………...…………...……………..…………...………............ 26 3.2.3. Verilerin Toplanması…………………………………...….…………………. 26 3.2.4. Eğitim İçeriği……………..……….………………………………………….. 27 3.2.5. Uygulamanın Akış Şeması……………………………………………………. 28 12 v 3.2.6. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri……………………………... 30 3.2.7. Araştırmanın Etik Yönü………………………………………………………. 30 3.2.8. Verilerin Değerlendirilmesi…………………………………………………… 30 3.2.9. Araştırmanın Sınırlılıkları…………………………………………………….. 31 4. BULGULAR ………………………………………………………………….….. 32 4.1. Katılımcıların Tanıtıcı Bilgilerine İlişkin Bulgular…………………….………. 32 4.2. Annelerin Kaygı Puanları ile İlgili Bulgular……………………….….……….. 35 4.3. Annelerin Öz Güven Puanları ile İlgili Bulgular….…………….……...………. 37 4.4. Eğitim Durumu, Gelir Durumu ve Yaş Değişkenlerine Göre Ölçek Puanlarının Karşılaştırılması ………………….………………………………….…….………….. 39 4.5. Pharis Özgüven Ölçek Puanları ile Beck Anksiyete Ölçek Puanları Arasındaki Korelasyon Analizi…………………………………………………………………… 41 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…. 42 5.1. Annelerin Kaygı ile İlgili Sonuçlarının Tartışılması…………………………… 42 5.2. Annelerin Öz Güven ile İlgili Sonuçlarının Tartışılması……………………….. 45 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….…... 49 6.1. Sonuç……………………………………………………………………………. 49 6.2. Öneriler…………………………………………………………………………. 49 6.2.1. Klinisyenlere Yönelik Öneriler……………………………………………….. 49 6.2.2. Araştırmacılara Yönelik Öneriler…………………………………………….. 50 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….….. 51 EKLER ……………………………………………………………………………... 65 Ek 1 Gebeyi Tanıtıcı Form………………………………..….………………….…. 65 Ek 2 Bebek Bilgi Formu ……………..……………..……………...……….……….. 67 Ek 3 Pharis Öz-Güven Ölçeği………………………………………………………. 68 Ek 4 Beck Anksiyete Ölçeği………………………………………………………… 69 vi Ek 5 Etik Kurul İzni………………………………………………………………… 71 Ek 6 Kurum İzni……………………………………………………………………. 72 Ek 7 Ölçek İzin Yazıları 73 BİLİMSEL ETİK BEYANI ………………………………………………………… 74 ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...…………………………… 75 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Anksiyete, Öz güven, Bebek Bakımı, video konferans tr_TR
dc.title GEBELİKTE VİDEO KONFERANS YÖNTEMİYLE VERİLEN BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BEBEK BAKIMI EĞİTİMİNİN PRİMİPAR ANNELERİN KAYGISI VE BEBEK BAKIMI ÖZGÜVENİNE ETKİSİ tr_TR
dc.title.alternative THE EFFECT OF INDIVIDUALIZED BABY CARE EDUCATION GIVEN BY VIDEO CONFERENCE DURING PREGNANCY ON ANXIETY AND BABY CARE SELF-CONFIDENCE OF PRIMIPAROUS MOTHERS tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bölümü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster