eArsiv@Adu

ERKEK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN FARKINDALIK (MINDFULNESS) TEMELLİ ŞİDDET EĞİTİMİNİN FLÖRT ŞİDDETİ VE TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISINA ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI

Show simple item record

dc.contributor.advisor Arslantaş, Hülya
dc.contributor.author Bulut, Müge
dc.date.accessioned 2025-02-24T06:56:54Z
dc.date.available 2025-02-24T06:56:54Z
dc.date.issued 2025-02-24
dc.date.submitted 2025-01-31
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5293
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışma, erkek üniversite öğrencilerine verilen farkındalık (mindfulness) temelli şiddet eğitiminin flört şiddeti tutumuna ve toplumsal cinsiyet algısına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Eylem araştırması olarak yürütülen araştırmanın örneklemini 2023-2024 bahar yarı yılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 1. Sınıfta okuyan sekiz erkek öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara haftada bir gün olacak şekilde altı oturumluk farkındalık temelli şiddet eğitimi verilmiştir. Araştırmanın veri toplama aşamasında eğitim oturumu içinde ve oturum sonunda doldurulan ve ev uygulaması olarak verilen formlar kullanılmış, ayrıca eğitimden önce ve sonra Flört Şiddeti Tutum Ölçeği, Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği uygulanmıştır. Eğitimden sonra yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak katılımcılarla birebir görüşmeler yapılmıştır. Verilen formlar ve bireysel görülmelere içerik analizi yapılmış. Bulgular: Veri analizi sonucunda iki kategori ve dokuz tema bulunmuştur. “Eğitim ve farkındalık uygulamaları” kategorisinde “yararlılık”, “uygulanabilirlik”, “zorluklar”, “duyguların farkındalığı”, “öfke kontrolü”, “eğitimin sürekliliği” temaları, “flört şiddeti ve toplumsal cinsiyet algısı” kategorisinde ise “bilgilenme”, “bilinçlenme”, “eşitlik” temaları belirlenmiştir. Sonuç: Araştırmada verilen eğitimin flört şiddetini önlemede ve toplumsal cinsiyet algısının eşitlikçi yönde değişmesinde olumlu etkiye sahip olduğu ve farkındalık (mindfulness) uygulamaları ile desteklenmesinin bireylerin duygularını tanıma, öfke kontrolünü sağlama gibi becerileri geliştirmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda farkındalık (mindfulness) temelli şiddet eğitiminin kullanılmasının flört şiddetini önleme ve eşitlikçi toplumsal cinsiyet bakış açısı geliştirmede yararlı olacağı düşünülmektedir. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ v ŞEKİLLER DİZİNİ vi TABLOLAR DİZİNİ vii ÖZET viii 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 4 1.3. Araştırmanın Soruları 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Şiddet Tanımı 5 2.2. Şiddetin Nedenleri 6 2.3. Öfke, Saldırganlık ve Şiddet İlişkisi 10 2.4. Şiddetin Türleri 11 2.5. Flört Şiddeti Tanımı 13 2.6. Flört Şiddeti Kuramları 14 2.7. Flört Şiddetinin Nedenleri ve Risk Faktörleri 17 2.8. Flört Şiddetinin Çeşitleri 20 2.9. Üniversite Öğrencilerinde Flört Şiddetinin Yaygınlığı 23 2.10. Flört Şiddetinin Etkileri 26 2.11. Flört Şiddetini Önleme 27 2.12. Toplumsal Cinsiyet 29 2.13. Toplumsal Cinsiyet Algısı ile Şiddet Eğilimi Arasındaki İlişki 33 2.14. Farkındalık (Mindfulness) Kavramı ve Felsefesi 35 2.15. Farkındalığın (Mindfulness) Temel Tutumları 36 2.16. Farkındalık (Mindfulness) Uygulamaları 39 2.17. Farkındalık (Mindfulness) Temelli Müdahaleler 41 2.18. Farkındalık (Mindfulness) Uygulamalarının Bireylere Etkileri 43 2.19. Farkındalık (Mindfulness) Temelli Şiddet Eğitimi Üzerine Yapılmış Çalışmalar 45 2.20. Psikiyatri Hemşireliği ve Farkındalık (Mindfulness) Uygulamaları 46 3. GEREÇ VE YÖNTEM 48 3.1. Araştırmanın Türü 48 3.2. Eylem Öncesi Hazırlık Süreci 51 3.2.1. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Zaman 51 3.2.2. Araştırma Evren ve Örneklemi 51 3.2.3. Araştırmaya Dâhil Edilme Kriterleri 52 3.2.4. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri 52 3.2.5. Eylem Öncesi Veri Toplama Araçları 55 3.2.6. Araştırmanın Etik Yönü 56 3.3. Eylem Süreci 57 3.3.1. Eylem Planını Oluşturma 57 3.3.2. Eylem Planını Uygulama 57 3.3.3. Eylem Süreci Veri Toplama Araçları 60 3.4. Eylem Sonrası Süreç 60 3.4.1. Eylem Sonrası Veri Toplama Araçları 61 3.4.2. Verilerin İstatiksel Analizi 61 3.5. Araştırmanın Geçerlik- Güvenirliği 62 3.5.1. İnandırıcılık (İç geçerlik) 62 3.5.2. Aktarılabilirlik (Dış geçerlik) 62 3.5.3. Tutarlık (İç güvenirlik) 63 3.5.4. Teyit edilebilirlik (dış güvenirlik) 63 4. BULGULAR 64 5. TARTIŞMA 79 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 87 KAYNAKLAR 89 EKLER 131 BİLİMSEL ETİK BEYANI 149 ÖZGEÇMİŞ 150 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess tr_TR
dc.subject Flört şiddeti, toplumsal cinsiyet, farkındalık (mindfulness), şiddet eğitimi tr_TR
dc.title ERKEK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN FARKINDALIK (MINDFULNESS) TEMELLİ ŞİDDET EĞİTİMİNİN FLÖRT ŞİDDETİ VE TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISINA ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account