eArşiv@Adu

Lise Birinci Sınıf Erkek Ergenlerin Öfke Düzeylerine Sinemterapinin Etkisi: Yarı Deneysel Bir Çalışma

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Arslantaş, Hülya
dc.contributor.author Sarı, Ezgi
dc.date.accessioned 2025-02-10T13:43:49Z
dc.date.available 2025-02-10T13:43:49Z
dc.date.issued 2025
dc.date.submitted 2025
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5284
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırma lise birinci sınıf erkek ergenlerin öfke düzeylerine sinematerapinin etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmada ön test, son test, bir aylık ve üç aylık izlem kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma Aydın İl Merkezinde yer alan Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Aydın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde, 2023-2024 Eğitim Öğretim döneminde lise birinci sınıfa kayıtlı erkek öğrencilerle yürütülmüştür. Araştırmaya örneklemi randomizasyon yöntemi ile belirlenen 73 (Deney:36 ve Kontrol:37) öğrenci alınmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Çok Boyutlu Öfke Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra Ki-Kare Testi, bağımsız örneklem t testi ve tekrarlı ölçümlerde iki yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bulgular: Uygulanan sinematerapi sonrası lise öğrencisi erkek ergenlerin öfke belirtilerinde (p<0,001); ölçeğin öfkeye yol açan durumlar alt boyutlarını oluşturan ciddiye alınmama ve eleştirilme alt boyutlarında (Sırasıyla: p<0,001; p<0,001); ölçeğin öfkeyle ilişkili düşünceler alt boyutlarını oluşturan öfkesine yönelik düşünceleri, kendine yönelik öfke düşünceleri, diğerlerine yönelik öfke düşünceleri ve dünyaya yönelik öfke düşünceleri alt boyutlarında (Sırasıyla: p<0,001; p<0,001; p<0,001; p=0,001); ölçeğin öfkeyle ilgili davranışlar alt boyutlarını oluşturan saldırgan, sakin davranışlar alt boyutlarında (Sırasıyla p=0,002; p=0,039); ölçeğin kişilerarası öfke alt boyutlarını oluşturan intikam tepkileri ve pasif agresif tepkiler alt boyutlarında (Sırasıyla: p<0,001; p<0,001) anlamlı düzeyde gelişme gösterdikleri saptanmıştır. Sonuç: Bu çalışmada lise birinci sınıf erkek ergenlere uygulanan sinematerapinin, ergenlerin öfke ile ilgili düşünce ve davranışlarında olumlu yönde değişimler yarattığı ve öfke düzeylerini azalttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Öfke düzeyleri fazla olan lise öğrencisi ergenlerin öfke düzeylerini azaltmak için sinematerapi yapılması ve belli aralıklarla sinematerapi ile desteklenmesi önerilmiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY …………...………………………..…………….…….……… TEŞEKKÜR ……………………………………………………………...………… İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...…..…….…. SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….……………… ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...………………...…… TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...……………………. ÖZET ……………………………………………………………………………..… ABSTRACT ………………………………………………………………….…….. 1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………….….…..….. 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….….…………. 1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..………….…….. 1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..…………….. 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....….. 2.1. Ergenliğe Genel Bir Bakış ………………………………………….………….. 2.2. Öfke ……………………………….……….….……………………………….. 2.2.1. Öfkenin Kuramsal Temelleri ....……….………………………………….….. 2.2.2. Öfkenin Boyutları ..........................….………….....…………………….…… 2.2.2.1. Bilişsel ve Duygusal Boyutu …...……………………….………………….. 2.2.2.2. Fiziksel ve Fizyolojik Boyutu ……..……………………………..………… 2.2.2.3. Davranış ve Tepki Boyutu ……………..…………..………………………. 2.2.3. Öfke Türleri …………………..…………………………………………...…. 2.2.4. Öfkenin İfade Edilmesi ……….……………….……………………………... 2.2.4.1. Öfkenin İçe Yöneltilmesi …………………………………………………... 2.2.4.2. Öfkenin Dışa Yöneltilmesi ………………………………………………… 2.2.4.3. Öfke Kontrolü ……………………………………………………………… 2.2.5. Öfkeyi Oluşturan Kaynaklar …………………………………………………. 2.3. Ergenlikte Öfke Duygusu ……………………………………………………… 2.4. Sinematerapi …………………………………………………………………… 2.4.1. Sinematerapinin Etki Mekanizmaları ………………………………………... 2.4.2. Sinematerapide Film Seçimi …………………………………………………. 2.4.3. Sinematerapisine Aday Birey ……………………………………………….. 2.4.4. Bireyleri Sinematerapisine Hazırlama ……………………………………….. 2.4.5. Sinematerapi Uygulama Yöntemleri …………………………………………. 2.4.5.1. Direktif / Nondirektif Sinematerapi ………………………………………... 2.4.5.2. Yapılandırılmış / Yapılandırılmamış Sinematerapi ………………………… 2.4.6. Psikoterapi Sürecinde Filmlerin Kullanılmasının Faydaları …………………. 2.5. Sinematerapide Psikiyatri Hemşiresinin Rolü …………………………………. 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...…………………………………….…..…………. 3.1. Araştırma Türü …………………………….....…...………................................. 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri ………………..….........….………... 3.3. Araştırmanın Zamanı……………………..………………..…..….……………. 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi ………..……………………….…………... 3.5. Randomizasyon ………………………………………………………………... 3.6. Araştırmaya Alınma Kriterleri ………...……………..…………...………......... 3.7. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri ……………………...….…………………… 3.8. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri ………………...….………………………... 3.9. Veri Toplama Araçları …………………………………………………………. 3.9.1. Kişisel Bilgi Formu …………………………………………………………... 3.9.2. Çok Boyutlu Öfke Ölçeği (ÇBÖÖ) …………………………………………... 3.10. Sinematerapi Seanslarının Hazırlanma Süreci ………………………………... 3.10.1. Sinematerapide Kullanılacak Filmlerin Seçimi ……………………………... 3.10.1.1. Çalışmada Kullanılmak Üzere Seçilen Film ……………………………… 3.10.2. Sinematerapi Seans İçeriklerinin Hazırlanması …………………………….. 3.11. Sinematerapi Uygulama Süreci ……………………………………………….. 3.12. Araştırmanın Değişkenleri ……………………………………………………. 3.13. Ön Uygulama …………………………………………………………………. 3.14. Verilerin İstatistiksel Değerlendirilmesi ……………………………………… 3.15. Araştırmanın Etik Yönü ………………………………………………………. 4. BULGULAR ………………………………………………………………….…. 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…. 5.1. Araştırmanın Sınırlıklıkları …………………………………………………….. 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….…... 6.1. Sonuçlar ………………………………………………………………………... 6.2. Öneriler ………………………………………………………………………… KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….…. EKLER ……………………………………………………………………………... Ek 1 (Çok Boyutlu Öfke Ölçeği (ÇBÖÖ) Kullanım İzni) ..………………….……... Ek 2 (Kişisel Bilgi Formu) .……..……………..……………...……….…………… Ek 3 (Çok Boyutlu Öfke Ölçeği (ÇBÖÖ)) .………………………………………… Ek 4 (Sinematerapi Seans İçerik Planı) .……………………………………………. Ek 5 (Sanat Terapi Eğitim Sertifikası) ..…………………………………………….. Ek 6 (Etik Kurul İzni) ...……………………………………………………………... Ek 7 (Kurum İzni) ..…………………………………………………………………. Ek 8 (Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu (Ergenler ve Ebeveynler İçin)) ..…….. BİLİMSEL ETİK BEYANI ………………………………………………………… ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...…………………………… tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAcces tr_TR
dc.subject Ergenlik tr_TR
dc.subject Öfke tr_TR
dc.subject Psikoterapi tr_TR
dc.subject Sinematerapi tr_TR
dc.title Lise Birinci Sınıf Erkek Ergenlerin Öfke Düzeylerine Sinemterapinin Etkisi: Yarı Deneysel Bir Çalışma tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.authorID 222611 tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster