Abstract:
ÖZET
EBEVEYN MEDYA FARKINDALIK EĞİTİMİNİN EBEVEYNLERİN DİJİTAL
EBEVEYNLİK TUTUMLARI İLE DİJİTAL OYUN EBEVEYN REHBERLİK
STRATEJİLERİNE ETKİSİ
Ateş R. C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk
Gelişimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025.
Amaç: Bu araştırma ebeveyn medya farkındalık eğitiminin ebeveynlerin dijital ebeveynlik
tutumları ile dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejilerine etkisini incelemek amacı ile
yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma nicel modelde yarı deneysel desen şeklinde yürütülmüştür.
Araştırmada ebeveyn medya farkındalık eğitiminin ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları
ile dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejilerine etkisinin incelenmesi amacıyla ‘ön test, son
test, kalıcılık testi’ kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmada 23 deney, 23
kontrol grubunda olmak üzere toplam 46 ebeveyn bulunmaktadır. Ebeveynlerin dijital
ebeveyn rehberlik becerilerini desteklemek için araştırmacı tarafından hazırlanmış olan sekiz
haftalık “Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitim Programı” oluşturulmuştur. Veri toplama aracı
olarak Kişisel Bilgi Formu, Dijital Ebeveynlik Tutum Ölçeği, Dijital Oyun Ebeveyn
Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 Paket Programı kullanılarak
Shapiro Wilk, Spearman Korelasyon Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmada ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ile dijital oyun rehberlik
stratejileri arasında anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Deney grubundaki ebeveynlerin ön
test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Deney grubundaki
ebeveynlerin dijital medya risklerinden koruma tutumları, aktif ebeveyn ve teknik ebeveyn
rehberlik stratejileri üzerinde son test lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Bu
bağlamda eğitim programındaki ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumlarında ve stratejilerinde
olumlu yönde anlamlı bir farklılık sağlandığı belirlenmiştir.
Sonuç: Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitimi’ni alan ebeveynlerin çocuklarının ekran
süresinde azalma olduğu, kural belirleyen ve kurallara uyan ebeveynlerin artış gösterdiği
x
belirlenmiştir. Deney grubundaki ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ve ebeveyn
rehberlik stratejileri üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.