Özet:
Amaç:
Bu çalışma, flört şiddeti gören hemşirelik bölümü öğrencilerine uygulanan Kişiler
Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin , flört şiddetine yönelik tutumlarına, sosyal
sorun çözme beceril erine, benlik saygısına ve kişiler arası farkındalıklarına etkisini
araştırmak amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Araştırma tek gruplu (girişim grubu), ön test, son test 1.ay ve 3.ay
izlem, yarı deneysel desen kullanılarak Mart 2022 Eylül 2022 tarih leri arasında Aydın
Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 1., 2. ve 3. sınıf öğrencisi olan 22 kadın
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere 20 oturumluk Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi
Grup Terapisi uygulanmıştır. Veriler Kişisel Bilg i Formu, Flörtte Şiddete Yönelik Tutum
Ölçekleri, Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Ölçeği Kısa Formu, Rosenberg Benlik
Saygısı Ölçeği ve Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilere
ölçekler; grup terapisi öncesi, grup terapi si uygulandıktan hemen sonra, grup terapisinden 1
ay ve 3 ay sonra uygulanmıştır. Verilerin analizinde Nicel değişkenler için tanımlayıcı
istatistikler ortalama±standart sapma ( x̄±SS), kategorik değişkenler için tanımlayıcı
istatistikler sayı (n) ve yüzde (%) olarak V erilerin normal dağılıma uymaması
nedeniyle tekrarlayan ölçümlerde Friedman testi kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik olarak
p<0,05 değeri alınmıştır. Tekrarlayan ölçümler arasında saptanan anlamlı farkın hangi ölçüm
sonucundan kaynaklandığını belirlemek için Bonferroni düzeltmeli Wilcoxon Signed Ranks
test uygulanmıştır. Bu test için önemlilik değeri: p=0,05/4=0,0125 olarak alınmıştır.
Bulgular:
Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerine uygulanan Kişiler Arası İlişkisel
Rol Analizi Grup Terapisinin öğrencilerin erkeğin flörtte uyguladığı şiddete yönelik
xi
tutumlarını
tutumlarının n kabulünde düşmeyi sağladığı (χ²=28,62, p<0,001), Gözdenkabulünde düşmeyi sağladığı (χ²=28,62, p<0,001), Gözden Geçirilmiş Sosyal Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme ÖlçeğiSorun Çözme Ölçeği--KısaKısa Formunun Soruna Negatif Yönelim Alt Boyutu (χ²=11,746, Formunun Soruna Negatif Yönelim Alt Boyutu (χ²=11,746, p=0,008),p=0,008), Dikkatsiz/Dürtüsel Tarz Alt Boyutu (χ²= 21,808, p<0,001), Gözden Geçirilmiş Dikkatsiz/Dürtüsel Tarz Alt Boyutu (χ²= 21,808, p<0,001), Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme ÖlçeğiSosyal Sorun Çözme Ölçeği--Kısa Formu toplam puanında (χ²=15,691, p=0,001) artış Kısa Formu toplam puanında (χ²=15,691, p=0,001) artış olduğu olduğu saptanmıştır.saptanmıştır. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamaları açısından Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamaları açısından istatistiksel olaristatistiksel olarak anlamlı düzeyde değişim olmadığı bulunmuştur (ak anlamlı düzeyde değişim olmadığı bulunmuştur (χ²χ²=5,844, p=0,119). =5,844, p=0,119). Çalışmamızda Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları açısından istatistiksel Çalışmamızda Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde değişim olmadığı tespit edilmiştir (olarak anlamlı düzeyde değişim olmadığı tespit edilmiştir (χ²χ²=4,991, p=0,172).=4,991, p=0,172).
Sonuç:
Sonuç: Bu çalışmada Bu çalışmada flört şiddetine maruz kalan hemşirelik bölümü öğrencilerine flört şiddetine maruz kalan hemşirelik bölümü öğrencilerine uygulanan Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin öğrencilerin Erkeğin Flörtte uygulanan Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin öğrencilerin Erkeğin Flörtte Uyguladığı Psikolojik Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği puanlarında azalmaUyguladığı Psikolojik Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği puanlarında azalmayaya ve Gözden ve Gözden Geçirilmiş Sosyal SoruGeçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Becerileri Ölçeği n Çözme Becerileri Ölçeği puanlarında artmapuanlarında artmayaya neden olduğu neden olduğu belirlenmiştirbelirlenmiştir. Flört şiddeti mağduriyetinin azaltılmasında, Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi . Flört şiddeti mağduriyetinin azaltılmasında, Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin uygulanması önerilir. Grup Terapisinin uygulanması önerilir.