eArşiv@Adu

Sağlık İnanç Modeline Dayalı Eğitim Programının Hemşirelik Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İnanç Ve Davranışlarına Etkisi Randomize Kontrollü Deneysel Çalışma

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Yıldırım, Belgin
dc.contributor.author Aykaç Koçak, Ayla
dc.date.accessioned 2024-09-05T09:05:40Z
dc.date.available 2024-09-05T09:05:40Z
dc.date.issued 2024
dc.date.submitted 2024
dc.identifier.citation Aykaç Koçak, A.(2024) Sağlık İnanç Modeline Dayalı Eğitim Programının Hemşirelik Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İnanç Ve Davranışlarına Etkisi Randomize Kontrollü Deneysel Çalışma (yayınlanmamış doktora tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5249
dc.description.abstract Amaç: Çalışmanın amacı, Sağlık İnanç Modeline Dayalı Eğitim Programının Hemşirelik Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İnanç ve Davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü deneysel araştırma yöntemi ile incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, Aralık 2022- Temmuz 2023 arasında randomize kontrollü olarak sağlık inanç modeline dayalı eğitim programına katılmak isteyen hemşirelik fakültesi 1. sınıf öğrencilerinde yürütülmüştür. Çalışma deney grubunda 60, kontrol grubunda 61 olmak üzere toplam 121 öğrenci ile tamamlanmıştır. Deney grubundaki öğrencilerle sağlık inanç modeli temelli egzersiz eğitim programı 5 hafta uygulanmıştır ve 3. ay ve 6. Ay izlemleri yapılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere herhangi bir girişim yapılmamıştır. Deney ve kontrol grubu verileri, Öğrenci Kişisel Bilgi Formu, Egzersiz Sağlık İnanç Modeli Ölçeği ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Kısa Anket Formu ile toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney-U, Ki-kare, Independent Sample T Testi, Paired Sample Testi ve ANOVA analiziyle değerlendirildi. Bulgular: Egzersiz programı uygulanan deney grubundaki öğrencilerin ESİMÖ ön test puan ortalamaları ve standart sapma değerleri 124,63±10,57 iken, kontrol grubu öğrencilerinin ESİMÖ ön test puan ortalamaları ve standart sapma değerlerinin 119,30±12,62 olduğu belirlenmiştir. Egzersiz programı uygulaması sonrasında deney grubu öğrencilerinin ESİMÖ son test puan ortalamaları ve standart sapma değerlerinin 132,27±10,49 olup, artış olduğu saptanırken kontrol grubu öğrencilerinin egzersiz sağlık inanç modeli ölçeği puanlarında herhangi bir değişim olmadığı belirlenmiştir. Deney grubu ESİMÖ yarar algısı (Ön test ortalama ve standart sapma değeri 41,83±5,47 iken son test ortalama ve standart sapma değeri 44,70±5,10) ve duyarlılık algısı alt boyutlarında (Ön test ortalama ve standart sapma değeri 15,08±4,26 iken son test ortalama ve standart sapma değeri 17,43±4,64) ön test ve son test arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Sonuç: Hemşire tarafından Sağlık inanç modeline dayalı egzersiz eğitim programı uygulanan deney grubu öğrencilerinin ESİMÖ puanlarında ve UFAA ölçeğine göre fiziksel aktivitelerinde kontrol grubuna göre artış olduğu saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktiviteyi artırmaya yönelik uygulamaların yaygınlaştırılması önerilmektedir. tr_TR
dc.description.abstract Objective: The aim of the study is to examine the effect of the Health Belief Model-Based Education Program on the Physical Activity Beliefs and Behaviors of First Year Students of the Faculty of Nursing using a randomized controlled experimental research method. Materials and Methods: The research was conducted in a randomized controlled manner between December 2022 and October 2023, among first-year students of the faculty of nursing who wanted to participate in an education program based on the health belief model. The study was completed with a total of 121 students, 60 in the experimental group and 61 in the control group. The health belief model-based exercise training program was implemented with the students in the experimental group for 5 weeks and follow-ups were made at the 3rd and 6th months. No intervention was made to the students in the control group. Experimental and control group data were collected with the Student Personal Information Form, Exercise Health Belief Model Scale and International Physical Activity Short Survey Form. Data were evaluated with descriptive statistics, Mann Whitney-U, Chi-square, Independent Sample T Test, Paired Sample Test and ANOVA analysis. Results: While the exercise health belief model scale pretest mean and standard deviation value of the students in the experimental group, where the exercise program was applied, was 124,63±10,57, the exercise health belief model scale pretest mean and standard deviation value of the control group students was 119,30±12,62 It was determined to be. After the exercise program application, the exercise health belief model scale of the experimental group students' post-test mean and standard deviation value of the experimental group's exercise health belief model scale was 132,27±10,49 and it was determined that there was an increase, while there was no change in the exercise health belief model scale scores of the control group students has been determined. The experimental group exercise health belief model scale benefit perception (Pre-test mean and standard deviation value is 41,83±5,47, while post-test mean and standard deviation value is 44,70±5,10) and sensitivity perception sub-dimensions (Pre-test mean and standard deviation value are 41,83±5,47). While the standard deviation value was 15,08±4,26, the post-test mean and standard deviation value was 17,43±4,64) and a statistically significant difference was found between the pre-test and post-test (p<0,05). Conclusion: It was determined that there was an increase in the exercise health belief model scale scores and physical activities according to the international activity scale of the experimental group students, to whom the exercise training program based on the Health belief model was applied by the nurse, compared to the control group. It is recommended that practices aimed at increasing physical activity among university students be disseminated. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi ŞEKİLLER DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET ix ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 3 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Fiziksel Aktivite ve Egzersizin Tanımı 4 2.2. Fiziksel Aktivite Epidemisi 5 2.3. Fiziksel Aktivitenin Sağlık Üzerine Etkisi 6 2.4. Egzersiz Türleri 8 2.5. Fiziksel Aktivite veya Egzersiz Sırasında Yaralanmaları Önlemek İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler 9 2.6. Sağlık İnanç Modeli Ölçeği 10 2.6.1. Sağlık İnanç Modeli Ölçeğinin Temel Yapıları: 11 2.7. Halk Sağlığı Hemşireliği ve Fiziksel Aktivitenin Önemi 12 3. GEREÇ VE YÖNTEM 14 3.1. Gereç 14 3.1.1. Araştırmanın Tipi 14 3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 14 3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 14 3.1.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 14 3.1.5. Veri Toplama Araçları 20 3.1.5.1. Kişisel Bilgi Formu 20 3.1.5.2. Egzersiz Sağlık İnanç Modeli Ölçeği (ESİMÖ) 21 3.1.5.3. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Formu 21 3.1.5.4 Egzersiz Eğitim Kitapçığı 22 3.2. Yöntem 23 3.2.1. Araştırmanın Uygulanması ve Verilerin Toplanması 23 3.2.2. Araştırmanın Bağımlı-Bağımsız Değişkenleri 24 3.2.3. Araştırmanın Etik Yönü 25 3.2.4. Verilerin Değerlendirilmesi 25 4. BULGULAR 27 4.1. Öğrencilerin Sosyodemografik Özellikleri 27 4.2. Öğrencilerin Egzersiz Yapma Durumları 29 4.3. Öğrencilerin ESİMÖ Ön Test – Son Test Puan Ortalamaları 30 4.4. Öğrencilerin ESİMÖ ve alt faktör puan ortalamaları izlemleri arasındaki farklılığın analizi 32 4.5. Öğrencilerin ESİMÖ Fark Puan Ortalamaları ile Demografik Değişkenler ve Egzersiz Soruları Arasındaki Farklılığın Analizi 34 4.6. Öğrencilerin Uluslararası Fiziksel Aktivite Anket Bulguları 43 5. TARTIŞMA 47 5.1. Öğrencilerin ESİMÖ ve Alt Faktörlerinin Ön Test ile Son Test Puan Ortalamaları Bulgularının Tartışılması 47 5.2. Öğrencilerin ESİMÖ ve Alt Faktörleri Puan Ortalamalarının İzlemler Arasındaki Farklılığın Tartışılması 48 5.3. Öğrencilerin ESİMÖ Fark Puan Ortalamaları ile Demografik Değişkenler ve Egzersiz Soruları Arasındaki Farklılığın Analizi Bulgularının Tartışılması 49 5.4. Öğrencilerin Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Bulgularının Tartışılması 52 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 54 7. KAYNAKLAR 57 8. EKLER 70 EK 1. Kişisel Bilgi Formu 70 EK 2. Egzersiz Sağlık İnanç Modeli Ölçeği 72 EK 3. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (Kısa Form) 75 EK 4. Etik Kurul Onayı 77 EK 5. Karar Dilekçesi 78 EK 6. Karar Dilekçesi 80 EK 7. Karar Dilekçesi 81 EK 8. Ölçek İzin Belgesi 82 EK 9. Ölçek İzin Belgesi 83 EK 10. Eğitim Sertifikası 84 BİLİMSEL ETİK BEYANI 85 ÖZGEÇMİŞ 86 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sağlık İnanç Modeli, Hemşirelik Öğrencisi, Fiziksel Aktivite, Davranış, Eğitim tr_TR
dc.subject Health Belief Model, Nursing Student, Physical Activity, Behavior, Education tr_TR
dc.title Sağlık İnanç Modeline Dayalı Eğitim Programının Hemşirelik Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İnanç Ve Davranışlarına Etkisi Randomize Kontrollü Deneysel Çalışma tr_TR
dc.title.alternative The Effect of The Educatıon Program Based on The Health Belıef Model on The Physıcal Actıvıty Belıefs And Behavıor of Fırst Year Students of The Faculty of Nursıng Randomized Controlled Experimental Trial tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster