eArşiv@Adu

Sağlık İnanç Modeline Dayalı Eğitim Programının Üniversite Öğrencilerinin Human Papilloma Virüs Enfeksiyonu Ve Aşılama İle İlgili Bilgi ve Sağlık İnanç Düzeylerine Etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Adana, Filiz
dc.contributor.author Tikbaş, Pelin
dc.date.accessioned 2024-09-05T08:24:46Z
dc.date.available 2024-09-05T08:24:46Z
dc.date.issued 2024-09-05
dc.date.submitted 2024-06-03
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5248
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışma; Sağlık İnanç Modeline dayalı eğitim programının üniversite öğrencilerinin Human Papilloma Virüs enfeksiyonu ve aşılama ile ilgili bilgi ve sağlık inanç düzeylerine etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Araştırma ön test son test yarı deneysel tiptedir. Araştırma Eylül 2022-Haziran 2024 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesinde bir meslek yüksekokulunda yapıldı. Araştırmanın evreni 335 öğrenci örneklemi ise 235 öğrenciden oluştu. Beş bölüm içinden kura çekilerek üç bölüm deney grubunu, iki bölüm ise kontrol grubunu oluşturdu. Bu uygulama ile öğrenciler arasında bulaşı engellemek amaçlandı. Araştırmada Öğrencileri Tanıtıcı Bilgi Formu, Human Papilloma Virüs Enfeksiyonu ve Aşılanmasına ilişkin Sağlık İnanç Modeli ölçeği ve Human Papilloma Virüsü Bilgi Ölçeği kullanıldı. Araştırmanın uygulama aşamasında deney grubunda olan öğrencilere Human Papilloma Virüs Enfeksiyonu ve Aşılanmasına ilişkin bilgi ve inanç düzeylerinin geliştirilmesi kapsamında 6 oturum eğitim verildi. Altı oturumluk eğitimin başında, eğitimden bir ay sonra ve eğitimden 3 ay sonra anket uygulanarak veri toplandı. Araştırmanın verileri Statistical Package for the Social Sciences Version 21 programı ile analiz edildi. Araştırmada normal dağılım Gauss Eğrisi, minimum ve maksimum puan genişliği, Kolmogorov Smirnov testleri ile değerlendirildi. Araştırma verileri tanımlayıcı istatistikler, Pearson Ki-kare testi, Paired Samples testi, Mann Whitney U, Likelihood Ratio, Friedman, İndependent Sample-t Test kullanıldı. P<0,05 düzeyindeki değerler istatistiksel olarak önemli kabul edildi. Araştırmanın uygulama aşamasından önce kurum izni, etik kurul izni, ölçek kullanım izni ve katılımcılardan yazılı onam alındı. Bulgular: Çalışmada öğrencilerin HPV enfeksiyonu ve HPV aşısına yönelik bilgi düzeylerinin çok düşük olduğu belirlendi. Deney grubundaki öğrencilerin eğitim sonrası 1.izlem ve eğitim sonrası 2.izlem Genel HPV Bilgisi, HPV Tarama Testi Bilgisi, Genel HPV Aşı Bilgisi, Mevcut HPV Aşılama Programına Yönelik Bilgi altölçek puanları eğitim öncesi puanlarına göre yüksek bulundu. (p<0,005). Kontrol grubunun eğitim sonrası 1.izlem ve eğitim sonrası 2.izlem Genel HPV Bilgisi puanı eğitim öncesi puanına göre ve eğitim sonrası 2.izlem Mevcut HPV Aşılama Programına Yönelik Bilgi puanı eğitim öncesi ve eğitim sonrası 1.izlem puanlarına göre yüksek bulundu (p<0,005). Eğitim sonrası birinci izlem uygulamasında deney grubunda Genel HPV Bilgisi, HPV Tarama Testi Bilgisi, Mevcut HPV Aşılama Programına Yönelik Bilgi alt boyut puanları kontrol grubuna göre yüksekti (p<0,005). Eğitim sonrası birinci izlem uygulamasında deney grubunda Genel HPV Aşı Bilgisi alt boyut puanları kontrol grubuna göre yüksek bulundu (p>0,005). Eğitim sonrası ikinci izlem uygulamasında deney grubunda HPV Tarama Testi Bilgisi, Mevcut HPV Aşılama Programına Yönelik Bilgi alt boyut puanları yüksek bulundu (p>0,005). Deney grubunun eğitim öncesi Algılanan Ciddiyet, Algılanan Yarar, Algılanan Engel, Algılanan Duyarlılık altölçek puanları, eğitim sonrası 1.izlem ve eğitim sonrası 2.izlem Algılanan Ciddiyet, Algılanan Yarar, Algılanan Engel, Algılanan Duyarlılık altölçek puanlarına göre düşük bulundu (p<0,005). Kontrol grubunun eğitim öncesi Algılanan Ciddiyet, Algılanan Yarar, Algılanan Engel, Algılanan Duyarlılık altölçek puanları, eğitim sonrası 1.izlem ve eğitim sonrası 2.izlem Algılanan Ciddiyet, Algılanan Yarar, Algılanan Engel, Algılanan Duyarlılık altölçek puanlarına göre düşük bulundu (p<0,005). Deney grubunda eğitim öncesi Algılanan Ciddiyet (1,88±0,98) ve Algılanan Yarar (1,75±0,84) altboyut puanları; kontrol grubunda Algılanan Ciddiyet (2,15±0,86) ve Algılanan Yarar (2,06±0,76) altboyut puanlarına göre düşük, eğiitim sonrası birinci izlemde ise yüksek bulundu (p<0,005). Eğitim sonrası ikinci izlem uygulamasında deney grubunda Algılanan Yarar ( 2,44±0,74) ve Algılanan Duyarlılık (2,50±0,77) altboyut puanları; kontrol grubunda Algılanan Yarar ( 2,24±0,85) ve Algılanan Duyarlılık (2,26±0,88) altboyut puanlarına göre yüksek bulundu. Sonuç: Eğitim sonunda katılımcıların HPV, HPV aşısı, HPV tarama testleri konusunda bilgi ve inançları anlamlı düzeyde gelişti. Bu sonuçlar eğitimsel çabaların önemini göstermektedir. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR iii İÇİNDEKİLER v SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ viii ŞEKİLLER DİZİNİ ix TABLOLAR DİZİNİ x ÖZET xii ABSTRACT xiv 1. GİRİŞ 1 1.1. Araştırmanın Amacı 3 1.2. Araştırmanın Hipotezleri 3 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Human Papilloma Virüs (HPV) 5 2.1.1. Human Papilloma Virüsü Tarihçesi 5 2.1.2. HPV’nin Yapısı ve Genel Özellikleri 6 2.1.3. HPV’nin Sınıflandırılması 6 2.1.4. HPV’nin Epidemiyolojisi 7 2.1.5. HPV’nin Risk Faktörleri 8 2.1.6. HPV’nin Bulaş Yolları 11 2.1.7. HPV Enfeksiyon Kliniği 13 2.2. Human Papilloma Virüs (HPV) İle İlişkili Hastalıklar 14 2.2.1. Vulva Kanseri 14 2.2.2. Vajinal Kanser 14 2.2.3. Anal Kanser 15 2.2.4. Penil Kanser 15 2.2.5. Baş Boyun Kanseri 15 2.2.6. Genital Siğil 16 2.2.7. Nongenital Siğil 16 2.2.8. Servikal Kanser 17 2.3. HPV Tanı Yöntemleri 19 2.3.1. Fizik Muayene 19 2.3.2. Pap Smear 19 2.3.3. HPV DNA Testi 20 2.3.4. Kolposkopi 21 2.4. HPV Tedavi 21 2.5. HPV’den Korunma ve Hemşirenin Rolü 22 2.6. HPV Enfeksiyonunda Aşılama 24 2.7. Sağlık İnanç Modeli 29 3. GEREÇ VE YÖNTEM 34 3.1. Araştırmanın Tipi 34 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 34 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 34 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 35 3.5. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 36 3.6. Araştırmadan Dışlama Kriterleri 36 3.7. Veri Toplama Formları 36 3.8. Eğitim İçeriğinin Oluşturulması 38 3.9. Araştırmanın Ön Uygulaması 40 3.9.1. Deney Grubu Uygulama Süreci 40 3.10. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 40 3.11. Araştırmanın Etik Yönü 41 3.12. İstatistiksel Yöntemler 41 3.13. Araştırmanın Güçlükleri 41 3.14. Araştırmanın Sınırlılıkları 42 3.15. Araştırmanın Varsayımları 42 4. BULGULAR 43 5. TARTIŞMA 53 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 62 6.1. Sonuçlar 62 6.2. Öneriler 64 KAYNAKLAR 65 EKLER 84 Ek 1. Etik Kurul Onay İzni (Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu) 84 Ek 2. Kurum İzni 85 Ek 3. Veri Toplama Formu 86 Ek 4. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu 93 Ek 5. Ölçek Kullanım İzni 95 Ek 6. Human Papilloma Virüs Enfeksiyonu Ve Aşılama İle İlgili Eğitim İçeriği 96 BİLİMSEL ETİK BEYANI 98 ÖZ GEÇMİŞ 99 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess tr_TR
dc.subject Eğitim, Hemşirelik, Human papillomavirüsü, Papillomavirüs aşıları, Sağlık inanç modeli tr_TR
dc.title Sağlık İnanç Modeline Dayalı Eğitim Programının Üniversite Öğrencilerinin Human Papilloma Virüs Enfeksiyonu Ve Aşılama İle İlgili Bilgi ve Sağlık İnanç Düzeylerine Etkisi tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.authorID 317955 tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster