dc.contributor.advisor |
Yıldız, Hatice |
|
dc.contributor.author |
Karaca Develi, Filiz |
|
dc.date.accessioned |
2024-09-03T11:01:24Z |
|
dc.date.available |
2024-09-03T11:01:24Z |
|
dc.date.issued |
2024-09-03 |
|
dc.date.submitted |
2024-08-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5241 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu çalışma, terapötik oyunun okul öncesi çocuklarda hemşirelik girişimleri ve tıbbi materyal korkusuna etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Randomize kontrollü deneysel bu araştırma, Aydın İl merkezinde bulunan bir devlet ilkokulunda 1 Mart- 1 Haziran 2023 tarihleri arasında okul öncesi eğitim alan 80 çocuk (çalışma:40 ve kontrol:40) ile gerçekleştirildi. Çalışma grubunda yer alan çocuklar için araştırmacı tarafından çocukların yaş ve gelişim özellikleri dikkate alınarak hemşirelik girişimleri ve tıbbi materyaller oyuncak çocuk maketi üzerinden terapötik oyun yöntemi ile anlatıldı. Beş farklı gruptan oluşan 8 çocuğun yer aldığı her bir grup ile haftada bir gün olmak üzere terapötik oyun etkinliği gerçekleştirildi. Terapötik oyun etkinliği toplam 40 çocuk ile 4 haftada tamamlandı. Araştırmanın verileri “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Çocuklarda Hemşirelik Girişimleri ve Kullanılan Materyallere Karşı Korku Ölçeği” kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, ki-kare testi ve t testi kullanıldı.
Bulgular: Çalışma ve kontrol grubuna ait tanımlayıcı özelliklerden anne eğitim durumu dışında iki grup arasında fark olmadığı belirlendi (p˂0,01). Girişim öncesi çalışma ve kontrol grubu korku puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, terapötik oyun etkinliği sonrasında çalışma grubu korku puanları, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde azaldı (p˂0,05).
Sonuç: Okul ortamında çocuk hemşiresi tarafından uygulanan terapötik oyunun, okul öncesi dönem çocuklarında hemşirelik girişimleri ve tıbbi materyallere karşı korkuyu azaltmada etkili olduğu sonucuna ulaşıldı.
Anahtar Kelimeler: Çocuk, Hemşirelik girişimleri, Hastane materyalleri, Korku, Oyun. |
tr_TR |
dc.description.sponsorship |
Bu tez Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimince desteklenmiştir. Proje numarası: HF-23002 |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
İÇİNDEKİLER iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi
ŞEKİLLER DİZİNİ vii
RESİMLER DİZİNİ viii
TABLOLAR DİZİNİ ix
ÖZET x
ABSTRACT xii
1. GİRİŞ 1
1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1
1.2. Araştırmanın Amacı 3
1.3. Araştırma Hipotezleri 3
2. GENEL BİLGİLER 4
2.1. Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Genel Özellikleri 4
2.2. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Korku 5
2.2.1. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Korkuyu Etkileyen Faktörler 7
2.2.2. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Hastane ve Tıbbi İşlem Korkusu 8
2.3. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Terapötik Oyun 10
3. GEREÇ VE YÖNTEM 14
3.1. Gereç 14
3.1.1. Araştırmanın Tipi 14
3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 14
3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 14
3.1.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 15
3.1.5. Randomizasyon………………………………………………………………………...16
3.1.6. Araştırmaya Dahil Edilme, Araştırmadan Dışlanma ve Çıkarılma Kriterleri 17
3.1.6.1. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 17
3.1.6.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 17
3.1.6.3. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri 17
3.1.7. Veri Toplama Araçları 19
3.1.7.1. Tanıtıcı Bilgi Formu (EK-1 ) 19
3.1.7.2. Çocuklarda Hemşirelik Girişimleri ve Kullanılan Materyallere Karşı Korku Ölçeği (EK-2) 19
3.1.8. Terapötik Oyun Malzemeleri 20
3.2. Yöntem 20
3.2.1. Araştırmanın Uygulanması /Verilerin Toplanması 20
3.2.2. Ön Uygulaması 21
3.2.3. Çalışma Grubu 21
3.2.3.1. Terapötik Oyun Eğitim İçeriği 22
3.2.4. Kontrol Grubu 24
3.2.5. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 26
3.2.5.1. Bağımlı Değişkenler 26
3.2.5.2. Bağımsız Değişkenler 26
3.2.6. Araştırmanın Etik Yönü 26
3.2.7. Araştırmanın Güçlü Yönleri 27
3.2.8. Verilerin Değerlendirilmesi 27
3.2.9. Araştırmanın Akış Şeması 28
4. BULGULAR 29
4.1. Çocuk ve Aileye Ait Özellikler 29
4.2. Çocuklarda Hemşirelik Girişimleri ve Kullanılan Materyallere Karşı Korku Ölçeği Puan Ortalamalarının Gruplara Göre Dağılımı 32
4.3. Çocuklarda Hemşirelik Girişimleri ve Kullanılan Materyaller Karşı Korku Ölçeği Maddelerinden Alınan Puanların Gruplara Göre Farklılaşma Durumu 33
5. TARTIŞMA 36
5.1. Terapötik Oyun Etkinliği Öncesi ve Sonrası Hemşirelik Girişimleri ve Tıbbi Materyallerin Toplam Korku Puanlarına İlişkin Bulguların Tartışılması 36
5.2. Araştırmanın Sınırlılıkları 38
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 39
6.1. Sonuçlar 39
6.2. Öneriler 39
KAYNAKLAR 40
EKLER 49
Ek 1. Tanıtıcı Bilgi Formu 49
Ek 2. Çocuklarda Hemşirelik Girişimleri ve Kullanılan Materyallere Karşı Korku Ölçeği 51
Ek 3. Çocuklarda Hemşirelik Girişimleri ve Kullanılan Materyallere Karşı Korku Ölçeği Kullanma İzni 52
Ek 4. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Onayı 53
Ek 5. Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ticaret Odası İlkokulu Araştırma İzin Yazısı 54
Ek 6. Araştırmacının Oyun Terapisi Eğitim Sertifikası 55
Ek 7. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu (BGOF) 56
Ek 8. Terapötik Oyun Etkinliğine Ait Fotoğraflar 59
BİLİMSEL ETİK BEYANI 62
ÖZ GEÇMİŞ 63 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Çocuk, Hemşirelik girişimleri, Hastane materyalleri, Korku, Oyun. |
tr_TR |
dc.title |
Terapötik Oyunun Okul Öncesi Çocuklarda Hemşirelik Girişimleri ve Tıbbi Materyal Korkusuna Etkisi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
10595806 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
tr_TR |