dc.contributor.advisor |
Yenice, Nilgün |
|
dc.contributor.author |
Servan, Mustafa |
|
dc.date.accessioned |
2024-08-26T10:33:59Z |
|
dc.date.available |
2024-08-26T10:33:59Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.date.submitted |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5224 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İKLİM OKURYAZARLIĞI DÜZEYLERİ
İLE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK ENDİŞE DURUMLARI ARASINDAKİ
İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Servan M. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi
Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Nilgün YENİCE, Aydın,
2024.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin iklim okuryazarlığı düzeyleri ile iklim
değişikliği konusundaki endişe durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma,
öğrencilerin iklim değişikliği hakkındaki bilgi düzeyleri ile bu konuda duydukları endişe
durumları arasındaki bağlantıyı belirlemeyi hedeflemektedir.
Yöntem: Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılarak, Aydın ilindeki devlet
ortaokullarında 2023-2024 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri
arasından tabakalı amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen öğrenciler incelenmiştir. Veri
toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, İklim Değişikliği Endişesi Ölçeği ve İklim
Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, tek yönlü
ANOVA ve korelasyon analizleri uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları, kız öğrencilerin iklim değişikliğine yönelik endişe düzeylerinin
erkek öğrencilerden daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Ebeveynlerin eğitim ve meslek
durumlarının öğrencilerin iklim okuryazarlığı ve endişe düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisi
bulunmamıştır. Çevre kuruluşlarına üyelik ve bu kuruluşlar hakkında bilgi sahibi olma,
öğrencilerin iklim okuryazarlığını artırıcı bir etkiye sahip olmuştur. Ayrıca, iklim okuryazarlığı
ve iklim değişikliğine yönelik endişe arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Bu
durum, iklim okuryazarlığı düzeyi arttıkça öğrencilerin iklim değişikliği konusundaki
endişelerinin de arttığını göstermektedir.
Sonuç: Araştırma, iklim okuryazarlığının artmasıyla birlikte öğrencilerin iklim değişikliği
konusundaki endişelerinin de arttığını ortaya koymuştur. Bu bulgular, iklim konularında bilgi
sahibi olan bireylerin, bu konuların ciddiyetini ve etkilerini daha iyi kavradığını ve bu nedenle
daha fazla endişe duyduklarını göstermektedir. Eğitim politikaları ve müfredat geliştirme
süreçlerinde, öğrencilerin iklim okuryazarlığının artırılmasının önemi vurgulanmıştır.
Araştırma sonuçları, eğitimciler ve politika yapıcılar için, genç nesillerin çevresel sorunlara
xiii
karşı daha duyarlı ve bilinçli hale getirilmesine yönelik stratejiler geliştirmede yol gösterici
olabilir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY .................................................................................................................... i
TEŞEKKÜR .............................................................................................................................. iii
BİLİMSEL ETİK BEYANI ....................................................................................................... v
İÇİNDEKİLER ......................................................................................................................... vii
ÇİZELGELER DİZİNİ ............................................................................................................. ix
ŞEKİLLER DİZİNİ ................................................................................................................... xi
ÖZET ....................................................................................................................................... xiii
ABSTRACT ............................................................................................................................. xv
1. GİRİŞ ..................................................................................................................................... 1
2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................... 7
2.1. Çevre ve Çevre Eğitimi ....................................................................................................... 7
2.1.1. Çevre ve İnsan İlişkisi ...................................................................................................... 9
2.1.2. Çevre ve Eğitim İlişkisi .................................................................................................... 9
2.1.3. Çevre Eğitimi ................................................................................................................. 10
2.1.4. Çevre Eğitiminin Önemi ................................................................................................ 11
2.2. İklim Okuryazarlığı ........................................................................................................... 12
2.2.1. İklim Okuryazarlığının Önemi ....................................................................................... 15
2.2.2. İklim Okuryazarlığı Eğitimi ........................................................................................... 16
2.3. İklim Değişikliği ............................................................................................................... 17
2.3.1. İklim Değişikliklerine Neden Olan Etkenler .................................................................. 18
2.3.2. İklim Değişikliğinin Etki ve Sonuçları ........................................................................... 20
2.3.3. İklim Değişikliği Endişesi .............................................................................................. 23
2.4. Kaynak Özetleri ................................................................................................................. 24
2.4.1. Yurt İçinde Yapılan Çalışmalar ...................................................................................... 24
2.4.2. Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar ................................................................................... 29
3. MATERYAL VE YÖNTEM ............................................................................................... 33
3.1. Araştırmanın Modeli ......................................................................................................... 33
3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi ................................................................................... 33
3.3. Veri Toplama Araçları...................................................................................................... 33
3.3.1. Kişisel Bilgi Formu ........................................................................................................ 33
3.3.2. İklim Okuryazarlığı Ölçeği ............................................................................................ 34
3.3.3. İklim Değişikliği Endişesi Ölçeği .................................................................................. 34
3.4.4. Veri Çözümleme Teknikleri ........................................................................................... 35
viii
4. BULGULAR ........................................................................................................................ 39
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................................... 39
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ................................................................................. 44
4.3. Üçüncü Alt probleme İlişkin Bulgular .............................................................................. 45
4.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular .......................................................................... 58
4.5. Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular .............................................................................. 69
5. TARTIŞMA VE SONUÇ ..................................................................................................... 73
KAYNAKLAR ......................................................................................................................... 81
EKLER ..................................................................................................................................... 97
Ek 1. Etik Kurul İzni ................................................................................................................ 97
Ek 2. Milli Eğitim Müdürlüğüne İzin yazısı ............................................................................ 98
Ek 3. İklim Okuryazarlığı Ölçeği Kullanım İzni ...................................................................... 99
Ek 4. İklim Değişikliği Endişesi Ölçeği Kullanım İzni.......................................................... 100
Ek 5. Kişisel Bilgi Formu ....................................................................................................... 101
Ek 6. İKLİM OKURYAZARLIĞI ÖLÇEĞİ (İOÖ) .............................................................. 102
Ek 7. İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENDİŞESİ ÖLÇEĞİ ............................................................... 103
ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................................... 105 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
T.C. AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
İklim değişikliği, İklim okuryazarlığı, Ortaokul öğrencileri, Endişe düzeyi, Çevre eğitimi. |
tr_TR |
dc.title |
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İKLİM OKURYAZARLIĞI DÜZEYLERİ İLE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK ENDİŞE DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS PROGRAMI PROGRAMI |
tr_TR |