dc.contributor.advisor |
Ulukan, Mehmet |
|
dc.contributor.author |
Yılmaz, Selime |
|
dc.date.accessioned |
2024-08-21T12:40:12Z |
|
dc.date.available |
2024-08-21T12:40:12Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.date.submitted |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5216 |
|
dc.description.abstract |
SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİ İLE ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ
Yılmaz S. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2024.
Amaç: Bu çalışma kapsamında spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile etkili iletişim kurma becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi yapılmıştır.
Materyal ve Method: Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, evreni Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde olan 339 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi Seçkisiz Örnekleme Yöntemlerinden Basit Seçkisiz Örnekleme Yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler kişisel bilgi formu, Schutte duygusal zekâ ölçeği ve etkili iletişim becerileri ölçeği ile elde edilen verilerin analizinde uygun olan programdan faydalanılmıştır.
Bulgular: Duygusal zekâ ve etkili iletişim becerileri arasında; yaşa, sınıfa, cinsiyete ve gelir durumuna göre anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Schutte duygusal zekâ ölçeğinin, iyimserlik/ruh halinin düzenlenmesi ve duyguların değerlendirilmesi alt boyutları ile etkili iletişim becerileri ölçeğinin; egoyu geliştirici dil, etkin dinleme, kendini tanıma/açma, empati ve ben dilini kullanma alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Duygusal zekânın; etkin dinleme, kendini tanıma/açma ve ben dilini kullanmada pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Duyguların kullanımı ile etkin dinleme, kendini tanıma/açma ve ben dilini kullanma arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.
Sonuç: Spor faaliyetleri kapsamında sporcuların duygusal zekâ seviyeleri ile etkili iletişim becerilerinin ilişki düzeyleri; spor fakültesi öğrencilerinin akademik çalışmalarında, sosyal becerilerinde ve aynı zamanda katılacağı sporsal organizasyonlarda başarılı olmalarına büyük katkı sağlayacaktır. Yapılan pek çok çalışmada bahsi geçmekte olan iki niteliğin bireylerin başarısını pek çok açıdan etkilediği gözlemlenmektedir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
İÇİNDEKİLER iii
ŞEKİLLER DİZİNİ vii
TABLOLAR DİZİNİ viii
ÖZET x
ABSTRACT xi
1. GİRİŞ 1
2. GENEL BİLGİLER 4
2.1. Zekâ ve Duygu Kavramları 4
2.1.1. Zekâ Kavramı 4
2.1.1.1. Zekâ Türleri 5
2.1.1.2. Zekâya Yönelik Kuramlar 5
2.1.2. Duygu Kavramı 11
2.1.2.1. Duygu Türleri 14
2.1.2.2. Duygulara Yönelik Kuramlar 15
2.1.2.2.1. Bilişsel Kuram 15
2.1.2.2.2. James- Lange Kuramı 18
2.1.2.2.3. Cannon- Bard Kuramı 19
2.1.2.2.4. Sosyo- Biyolojik Kuram 21
2.1.3. Duygu ve Zekâ İlişkisi 21
2.2. Duygusal Zekâ Kavramı 22
2.2.1. Duygusal Zekânın Tarihsel Gelişimi 25
2.2.2. Duygusal Zekâ Yetkinlikleri 27
2.2.2.1. Kişisel Yeterlilik 28
2.2.2.2. Sosyal Yeterlilik 29
2.2.3. Duygusal Zekânın Boyutları 30
2.2.3.1. Kendinin Farkında Olma 30
2.2.3.2. Sosyal Farkındalık 31
2.2.3.3. Strese Dayanıklılık 31
2.2.3.4. Sosyal Beceriler 31
2.2.3.5. Mutluluk 32
2.2.4. Duygusal Zekâya Yönelik Modeller 32
2.2.4.1. Mayer ve Salovey’ in Duygusal Zekâ Modeli 34
2.2.4.2. Bar- On’ un Duygusal Zekâ Modeli 36
2.2.4.3. Goleman’ ın Duygusal Zekâ Modeli 39
2.2.4.4. Cooper- Sahaf’ ın Duygusal Zekâ Modeli 41
2.2.5. Duygusal Zekâyı Etkileyen Faktörler 42
2.2.5.1. Toplumsal İlişki 42
2.2.5.2. Sosyal Uyum 45
2.2.5.3. Psikolojik Sağlamlık ve Kişilerarası İletişim 46
2.2.5.4. Duygusal ve Sosyal Zekâ 47
2.2.5.5. Diğer Değişkenler 49
2.2.6. Duygusal Zekânın Ölçümü 49
2.2.6.1. Mayer ve Salovey Çok Faktörlü Duygusal Zekâ Ölçeği (MEIS) ve Mayer, Salovey ve Caruso Duygusal Zekâ Testi (MSCEIT) 49
2.2.6.2. Goleman ve Boyatzis Duygusal Yeterlik Envanteri Testi (ECI) 50
2.2.6.3. Bar- On Duygusal Oran Envanteri (Bar- On EQ- I) 50
2.2.6.4. Weisinger İş’ te Duygusal Zekâ Ölçeği 51
2.2.7. Duygusal Zekâ İle İletişim İlişkisi 51
2.2.8. Duygusal Zekâ ve Spor İlişkisi 51
2.3. İletişim Kavramı 53
2.3.1. İletişim Türleri 54
2.3.1.1. Sözlü İletişim 54
2.3.1.2. Sözsüz İletişim 55
2.3.1.3. Yazılı İletişim 55
2.3.2. İletişim Süreci 56
2.3.3. İletişime Yönelik Kuramlar 56
2.3.3.1. Lasswell Modeli-Etki 57
2.3.3.2. Shannon ve Weawer Modeli- Mesaj Aktarım 57
2.3.3.3. Newcomb Modeli- X Nesnesi 58
2.3.3.4. Gerbner Modeli- Anlam 58
2.3.3.5. Riley ve Riley Modeli 58
2.3.3.6. Jakobson Modeli 59
2.3.3.7. Maletzke Modeli 59
2.3.4. İletişim Engelleri 60
2.3.4.1. Yapıcı Engeller 60
2.3.4.2. Bozucu Engeller 60
2.4. Etkili İletişim Kavramı 60
2.4.1. Etkili İletişim Becerileri 62
2.4.1.1. Kendini Tanıma/Açma 62
2.4.1.2. Empati 63
2.4.1.3. Ben Dili 63
2.4.1.4. Egoyu Geliştirici Dil 64
2.4.1.5. Etkin Dinleme 64
2.4.2. Etkili İletişim Becerileri ve Spor İlişkisi 65
2.5. İlgili Araştırmalar 65
3. GEREÇ VE YÖNTEM 67
3.1. Araştırmanın Modeli 67
3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 67
3.3. Veri Toplama Araçları 68
3.4. Verilerin Toplanması ve Analizi 69
4. BULGULAR 72
5. TARTIŞMA 84
5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları 90
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 91
KAYNAKLAR 93
EKLER 108
Ek 1. Etik Kurul Onayı 108
Ek- 2. Ölçek Kullanım İzinleri 109
Ek-3. Kişisel Bilgi Formu 110
Ek-4. Duygusal Zekâ Ölçeği 111
Ek-5. İletişim Becerileri Ölçeği 114
BİLİMSEL ETİK BEYANI 115
ÖZ GEÇMİŞ 116 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Başarı, Duygusal Zekâ, Empati, Etkili İletişim, Spor |
tr_TR |
dc.title |
Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri ile Etkili İletişim Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Yüksek Lisans Programı |
tr_TR |