Özet:
Kıvanç Y. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2024.
Amaç: Bu araştırmada, yüzme antrenörlerinin iletişim ve liderlik becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Ege Bölgesinde çeşitli kulüplerde görev yapan 165 kadın, 157 erkek yüzme antrenörü katılmış olup, 28 anket formu aykırı uç değer gösterdiği için değerlendirmeden çıkartılmıştır. Toplamda 322 anket formu değerlendirmeye alınmıştır. Veriler katılımcılara online Google Form aracılığıyla ulaştırılmış, gönüllülük esaslı katılım gerçekleşmiştir. Araştırmada ki ölçme araçları, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, İletişim becerileri Ölçeği ve öz Liderlik Ölçeğidir. Araştırmada elde edilen bulgular SPSS 25.0 paket programı ile %95 güven aralığında değerlendirilmiştir Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Bağımsız örneklem t testi, One-Way ANOVA, Pearson Korelasyon testi ve regresyon analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Bu araştırmanın bulguları, antrenörlerin demografik özelliklerini ve kullanılan ölçme araçlarının sonuçlarını özetlemektedir. Araştırmaya katılan 322 antrenörün %51.2'si kadın, %48.8'i erkektir. Katılımcıların %40.4'ü Aydın'da, %31.4'ü İzmir'de, %15.5'i Muğla'da ve %12.7'si Manisa'da ikamet etmektedir. Antrenörlerin %57.8'i antrenörlük yaptıkları branşı daha önce yapmışken, %42.2'si yapmamıştır. Eğitim durumlarına bakıldığında, %9.6'sı lise, %74.5'i lisans ve %15.8'i yüksek lisans mezunudur. İletişim Becerileri Ölçeğinden elde edilen ortalama puan 123.63±6.55, Öz Liderlik Ölçeğinden ise 123.52±11.86'dır. Ölçme araçlarından alınan puanların çarpıklık ve basıklık değerleri -1.5 ile +1.5 aralığında olduğundan, verilerin normal dağılım gösterdiği ve bu nedenle analizlerde parametrik testlerin kullanıldığı belirlenmiştir.
Sonuç: Gerçekleştirilen analiz sonucunda; antrenörlerin iletişim becerileri ve öz liderlik düzeylerinin cinsiyet, yaş ve öğrenim durumu gibi demografik değişkenlere göre farklılaştığını, ancak ikamet edilen il değişkeninin bu beceriler üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığını göstermektedir.