dc.contributor.advisor |
Çalışır, Hüsniye |
|
dc.contributor.author |
Özer, Yeliz |
|
dc.date.accessioned |
2024-07-19T07:13:15Z |
|
dc.date.available |
2024-07-19T07:13:15Z |
|
dc.date.issued |
2024-07-19 |
|
dc.date.submitted |
2024-06-26 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5192 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
ÇOCUKLARDA CERRAHİ PANSUMAN ÖNCESİ UYGULANAN TERAPÖTİK
OYUNUN ANKSİYETE VE KORKUYA ETKİSİ
Özer Y. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve
Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2024.
Amaç: Bu araştırma hastanede yatan 7-12 yaş grubu çocuklara ameliyat sonrası yapılan ilk
cerrahi pansuman girişimi öncesinde uygulanan terapötik oyun yönteminin anksiyete ve
korkuya etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma randomize kontrollü deneysel desende yapıldı. Araştırma 7
Nisan-27 Aralık 2023 tarihleri arasında Manisa Celal Bayar Üniversitesi Hafsa Sultan Hastanesi
Çocuk Cerrahi Servisi’nde yatan ve ameliyat olan 7-12 yaş arası çocuklar ile yapıldı. Çocuklar
basit randomizasyonla çalışma ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrıldı. Örneklem,
çalışma grubunda n=46 ve kontrol grubunda n=46 olmak üzere toplam n=92 çocuktan oluştu.
Çalışma grubuna dramatizasyon yöntemi ile terapötik oyun uygulandı. Kontrol grubundaki
çocuklara rutin pansuman işlemi uygulandı. Araştırmanın verileri, Çocuk ve Ebeveyn Bilgi
Formu, Çocuk Anksiyete Skalası-Durumluluk (ÇAS-D) ve Çocuk Korku Ölçeği (ÇKÖ)
kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U testi ve
tekrarlı ölçümlerde Friedman varyans analizi kullanıldı.
Bulgular: Grupların pansuman işleminden 2 saat önce (terapötik oyun öncesi) ÇAS-D puanları
arasında (p>0,05) ve pansuman işleminden sonraki ÇAS-D puanları arasında istatistiksel olarak
anlamlı fark yoktu (p>0,05). Pansuman işleminden 15 dakika önce (terapötik oyun sonrası) ise
çalışma grubundaki çocukların ÇAS-D puanları, kontrol grubundaki çocukların ÇAS-D
puanlarına göre daha düşüktü (p<0,05). Grupların pansuman işleminden 2 saat önce (terapötik
oyun öncesi) ÇKÖ puanları arasında (p>0,05) ve pansuman işleminden sonraki ÇKÖ puanları
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu (p>0,05). Ancak pansuman işleminden 15 önce
(terapötik oyun sonrası) çalışma grubundaki çocukların ÇKÖ puanları, kontrol grubundaki
çocukların ÇKÖ puanlarından daha düşüktü (p<0,05).
Sonuç: Bu çalışmada hastanede yatan 7-12 yaş grubu çocuklara ameliyat sonrası ilk cerrahi
pansuman girişiminden önce uygulanan terapötik oyunun, çocukların anksiyete ve korku
xii
düzeylerini azaltmada etkili bir yöntem olduğu belirlendi. Bu sonuca dayanarak ameliyat
sonrası ilk cerrahi pansuman girişimi uygulanacak çocuklarda terapötik oyun yönteminin
kullanılması önerildi.
Anahtar kelimeler: Anksiyete, Ameliyatlar, Hastaneye Yatırılmış Çocuk, Korku, Oyun,
Pansumanlar. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY..................................................................................................................... i
TEŞEKKÜR ............................................................................................................................... ii
İÇİNDEKİLER..........................................................................................................................iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ. ............................................................................ vii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................. viii
RESİMLER DİZİNİ.................................................................................................................. ix
TABLOLAR DİZİNİ...................................................................................................................x
ÖZET......................................................................................................................................... xi
ABSTRACT ............................................................................................................................ xiii
1. GİRİŞ......................................................................................................................................1
1.1. Problemin Tanımı ve Önemi.................................................................................................1
1.2. Araştırmanın Amacı..............................................................................................................4
1.3. Araştırmanın Hipotezleri. .................................................................................................... 4
2. GENEL BİLGİLER. ............................................................................................................... 5
2.1. Çocuk ve Hastaneye Yatma...................................................................................................5
2.1.1. Hastaneye Yatmanın Okul Çocuğuna Etkileri ve Baş Etme Yolları…................................6
2.2. Pansuman İşlemi...................................................................................................................7
2.2.1. Okul Çocuklarının Pansuman İşlemine İlişkin Tepkileri....................................................8
2.3. Çocuklarda Anksiyete ...........................................................................................................9
2.4. Çocuklarda Korku...............................................................................................................10
2.5. Çocuk ve Oyun.................................................................................................................. 10
2.6. Hastaneye Yatan Çocuk için Oyunun Önemi ......................................................................12
2.7. Terapötik Oyun. ................................................................................................................. 12
2.7.1. Terapötik Oyun Türleri. ...................................................................................................13
iv
2.7.1.1. Dramatik Oyunlar........................................................................................................ 13
2.7.1.2. Enerji Harcanarak Oynanan Oyun ................................................................................13
2.7.1.3. Yaratıcı Oyunlar............................................................................................................14
2.7.2. Terapötik Oyunun Yararları .............................................................................................15
2.7.2.1. Çocuk Açısından Yararları .......................................................................................... 15
2.7.2.2. Hemşire Açısından Yararları....................................................................................... 16
2.7.3. Okul Çocukluğu Döneminde Kullanılan Terapötik Oyunlar............................................17
2.8. Terapötik Oyunun Pediatri Hemşireliğinde Kullanımı. ......................................................18
3. GEREÇ VE YÖNTEM..........................................................................................................20
3.1. Gereç .................................................................................................................................20
3.1.1. Araştırmanın Tipi.............................................................................................................20
3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman.........................................................................................20
3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri. .......................................................................20
3.1.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi ...................................................................................21
3.1.5. Araştırmaya Dahil Edilme, Araştırmadan Dışlanma ve Çıkarılma Kriterleri. ..................23
3.1.5.1. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri. ............................................................................23
3.1.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri. ................................................................................24
3.1.5.3. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri. ...............................................................................24
3.1.6. Veri Toplama Araçları. .....................................................................................................26
3.1.6.1. Çocuk ve Ebeveyn Bilgi Formu…................................................................................26
3.1.6.2. Çocuk Anksiyete Skalası-Durumluluk..........................................................................26
3.1.6.3. Çocuk Korku Ölçeği….................................................................................................27
3.1.7. Terapötik Oyun Malzemeleri. ..........................................................................................27
3.2. Yöntem. ............................................................................................................................. 28
3.2.1. Araştırmanın Uygulanması / Verilerin Toplanması..........................................................28
3.2.2. Ön Uygulama. ..................................................................................................................28
3.2.3. Çalışma Grubu.................................................................................................................29
v
3.2.3.1. Terapötik Oyun İçeriği. .................................................................................................30
3.2.4. Kontrol Grubu..................................................................................................................34
3.2.5. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri. ............................................................36
3.2.5.1. Bağımlı Değişkenler.................................................................................................... 36
3.2.5.2. Bağımsız Değişkenler...................................................................................................36
3.2.6. Araştırmanın Etik Yönü...................................................................................................36
3.2.7. Araştırmanın Güçlükleri. ................................................................................................ 37
3.2.8. Verilerin Değerlendirilmesi............................................................................................. 37
4. BULGULAR ........................................................................................................................ 39
4.1. Çocukların ve Ebeveynlerin Tanımlayıcı Özellikleri ..........................................................39
4.2. Çocukların ÇAS-D Puanlarının Karşılaştırılması. ..............................................................44
4.3. Çocukların ÇKÖ Puanlarının Karşılaştırılması ...................................................................46
5. TARTIŞMA.......................................................................................................................... 49
5.1. Çocukların ÇAS-D Puanlarına İlişkin Bulguların Tartışılması ...........................................49
5.2. Çocukların ÇKÖ Puanlarına İlişkin Bulguların Tartışılması ..............................................51
5.3. Araştırmanın Sınırlılıkları. ..................................................................................................52
6. SONUÇ VE ÖNERİLER. ......................................................................................................53
6.1. Sonuçlar............................................................................................................................. 53
6.2. Öneriler.............................................................................................................................. 53
KAYNAKLAR......................................................................................................................... 54
EKLER. .................................................................................................................................... 67
Ek 1. Çocuk ve Ebeveyn Bilgi Formu........................................................................................67
Ek 2. Çocuk Anksiyete Skalası-Durumluluk .............................................................................70
Ek 3. Çocuk Korku Ölçeği.........................................................................................................71
Ek 4. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik
Araştırmalar Etik Kurulu Onayı. .............................................................................................. 72
Ek 5. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Hafsa Sultan Hastanesi Başhekimliği İzin Yazısı......... 73
vi
Ek 6. Çocuk Anksiyete Skalası-Durumluluk ve Çocuk Korku Ölçeği İzni ............................... 74
Ek 7. Oyun Terapisi Uygulayıcı Sertifikası. .............................................................................. 75
Ek 8. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu. ........................................................................... 76
Ek 9. Çocuk Rıza Formu… ...................................................................................................... 80
Ek 10. Çalışmada Kullanılan Oyun Malzemeleri. ....................................................................82
BİLİMSEL ETİK BEYANI...................................................................................................... 84
ÖZ GEÇMİŞ.............................................................................................................................85 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Research Subject Categories::MEDICINE |
tr_TR |
dc.title |
ÇOCUKLARDA CERRAHİ PANSUMAN ÖNCESİ UYGULANAN TERAPÖTİK OYUNUN ANKSİYETE VE KORKUYA ETKİSİ |
tr_TR |
dc.title.alternative |
THE EFFECT OF THE THERAPEUTIC PLAY APPLIED BEFORE SURGICAL DRESSING ON ANXIETY AND FEAR IN CHILDREN |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
GVU-1749-202200 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Adnan Menderes Üniversitesi,Hemşirelik Fakültesi,Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bölümü |
tr_TR |