eArşiv@Adu

Jinekolojik Onkoloji Ameliyatları Sonrası Planlı Erken Mobilizasyon Klinik Uygulama Rehberinin Geliştirilmesi ve Etkinliğinin Değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Özkan, Sultan
dc.contributor.author Arslan, Ezgi
dc.date.accessioned 2024-07-08T08:11:33Z
dc.date.available 2024-07-08T08:11:33Z
dc.date.issued 2024
dc.date.submitted 2024-06-28
dc.identifier.citation Arslan E. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Doktora Tezi, Aydın, 2024. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5189
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışmada jinekolojik onkoloji ameliyatları geçiren hastalarda ameliyat sonrası erken mobilizasyonu arttırmak için kanıta dayalı klinik uygulama rehberinin geliştirilmesi ve etkinliğinin test edilmesi amaçlandı. Gereç-yöntem: Çalışmanın birinci aşaması metodolojik aşama olup jinekolojik onkoloji ameliyatları sonrası erken mobilizasyonu arttırmada kanıta dayalı uygulamalar belirlendi. İkinci aşamada ise geliştirilen klinik uygulama rehberinde yer alan hasta eğitimi müdahalesi randomize kontrollü deneysel aşamada test edildi. Araştırma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi Jinekoloji Servisi’nde 51 girişim ve 51 kontrol grubu olmak üzere toplam 102 hasta ile gerçekleştirildi. Girişim grubuna ameliyat sonrası erken mobilizasyon eğitimi Öğrendiğini Anlat metodu kullanılarak verildi. Çalışmanın verileri; Hasta Tanıtım Formu, Ameliyat Öncesi ve Sonrası Hastanın Genel Değerlendirmesi Formu, Hasta Hareketlilik Ölçeği ve Gözlemci Hareketlilik Ölçeğinden oluşan Ameliyat Sonrası Hasta Çıktılarının Değerlendirilmesi Formu, Ameliyat Sonrası İyileşme İndeksi ve Newcastle Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği ile toplandı. Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Ki-kare testi, Mann-Whitney U testi ve tekrarlı ölçümlerde Wilcoxon testi kullanıldı. Bulgular: Girişim grubundaki hastalarının kontrol grubu hastalarına göre ameliyat sonrası sıfırıncı gün, birinci gün ve ikinci gün HHÖ ve GHÖ puanları ile ameliyat sonrası 2. gün ve 15. gün ASİİ puan ortalamalarının daha düşük olduğu ve NHBMÖ puanlarının daha yüksek olduğu (p<0,05) belirlendi. Girişim grubu ve kontrol grubu hastaları arasında ameliyat sonrası komplikasyon görülme durumu ve hastanede kalış süresi açısından istatistiksel fark olmadığı belirlendi (p>0,05). xvii Sonuç: Bu çalışmada jinekolojik onkoloji ameliyatı geçiren kadınlarda ameliyat öncesi mobilizasyon eğitiminin hastaların mobilizasyon süreci ile ameliyat sonrası iyileşmesini desteklediği ve hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyini arttırdığı bulundu. Ameliyat sonrası iyileşme ve taburculuğun kriterlerinden biri olan erken mobilizasyon eğitimlerinin, ameliyat sonrası mobilizasyon süreçlerini kolaylaştırma, iyileşmeyi destekleme ve hasta memnuniyetinin arttırılması açısından kliniklerde rutin olarak uygulamaya konulması önerilmektedir. tr_TR
dc.description.sponsorship ADÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi (HF-23004 kodlu proje) tr_TR
dc.description.tableofcontents TEŞEKKÜR ........................................................................................................................ iv İÇİNDEKİLER .................................................................................................................... v SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ........................................................................ x ŞEKİLLER DİZİNİ ............................................................................................................. xii TABLOLAR DİZİNİ ........................................................................................................... xiii RESİMLER DİZİNİ ............................................................................................................ xv GRAFİKLER DİZİNİ ......................................................................................................... xvi ÖZET ................................................................................................................................... xvii ABSTRACT ........................................................................................................................ xix 1. GİRİŞ ............................................................................................................................... 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi ........................................................................................ 1 1.2. Araştırmanın Amacı ..................................................................................................... 4 1.3. Araştırmanın Soruları ve Hipotezleri ........................................................................... 4 2. GENEL BİLGİLER ......................................................................................................... 6 2.1. Jinekolojik Onkolojide ERAS ...................................................................................... 6 2.1.1. ERAS ve Hemşirenin Rolleri .................................................................................... 7 2.1.2. Ameliyat Sonrası ERAS’ın Önemli Bir Bileşeni Olarak Erken Mobilizasyon ......... 9 2.1.3. Erken Mobilizasyonun Yönetiminde Hemşirenin Rolü ............................................ 10 2.2. Kanıta Dayalı Klinik Uygulama Rehberleri (KUR) ..................................................... 12 2.2.1. Kanıta Dayalı KUR Geliştirme ................................................................................. 13 2.3. Ameliyat Sonrası Erken Mobilizasyonu Arttırmaya Yönelik KUR Geliştirmede Hemşirenin Rol ve Sorumlukları ............................................................................... 16 v 3. GEREÇ ve YÖNTEM ..................................................................................................... 17 3.1. Metodolojik Aşamının Gereç ve Yöntemi ................................................................... 17 3.1.1. Kanıta Dayalı KUR’un Geliştirilmesi ....................................................................... 17 3.1.1.1. Konunun Belirlenmesi, Sistematik Tarama ve Çalışmaların Seçimi ..................... 17 3.1.1.2. KUR’un Amaç, Kapsam ve Sorularının Belirlenmesi............................................ 20 3.1.1.3. KUR’un Müdahalelerinin Belirlenmesi ................................................................. 20 3.1.1.4. Kanıt Düzeylerinin Belirlenmesi ............................................................................ 20 3.2. Deneysel Aşamının Gereç ve Yöntemi ........................................................................ 23 3.2.1. Hasta Eğitimi Programının Seçim Gerekçesi ............................................................ 23 3.2.2. Hasta Eğitiminin Verilmesi ....................................................................................... 23 3.2.3. Araştırmanın Yeri ve Özellikleri ............................................................................... 23 3.2.4. Araştırmanın Zamanı ................................................................................................. 24 3.2.5. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi............................................................................ 25 3.2.6. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri ......................................................................... 25 3.2.7. Araştırmanın Dışlama Kriterleri ................................................................................ 26 3.2.8. Veri Toplama Süreci .................................................................................................. 26 3.2.8.1. Hastaların Seçimi ve Gruplara Atanması ............................................................... 26 3.2.8.2. Körleme .................................................................................................................. 27 3.2.9. Veri Toplama Formları .............................................................................................. 27 3.2.10. Hasta Eğitiminin Hazırlanması ve Standartlaştırılması ........................................... 31 3.2.11. Ön Uygulama ........................................................................................................... 33 3.2.12. Veri Toplama Süreci ................................................................................................ 33 3.2.12.1. Girişim Öncesi Hastaların Randomizasyonu ve Değerlendirmesi ....................... 35 3.2.12.2. Girişimin Uygulanması ........................................................................................ 35 3.2.12.3. Girişim Sonrası Hastaların İzlemi ........................................................................ 36 3.2.13. İstatistiksel Analiz ................................................................................................... 37 vi 3.2.14. Araştırmanın Güçlükleri .......................................................................................... 38 3.2.15. Araştırmanın Etik Yönü .......................................................................................... 38 4. BULGULAR ................................................................................................................... 39 4.1. Metodolojik Aşamanın Bulguları ................................................................................. 39 4.1.2. GRADE Kanıtlarının Derecelendirilmesi ve KUR’un oluşturulması ....................... 46 4.2. Deneysel Aşamanın Bulguları ...................................................................................... 51 4.2.1. Hastaların Sosyodemografik ve Klinik Özelliklerinin Karşılaştırılması ................... 51 4.2.2. Araştırmada Kullanılan Ölçüm Araçlarının Güvenilirlik Test Sonuçları .................. 60 4.2.3. Girişim Grubu Hastalarına Verilen Mobilizasyon Eğitiminin Tekrarlanmasına İlişkin Sonuçlar .......................................................................................................... 61 4.2.4. Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarının Mobilizasyon Süreci Hasta Çıktıları .......... 62 4.2.5. Öğrendiğini Anlat Yöntemi ile Güçlendirilmiş Mobilizasyon Eğitiminin Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarda HHÖ, GHÖ, ASİİ ve NHBMÖ Puanı Üzerine Etkisinin Karşılaştırılması .......................................................................................... 75 4.2.6. Öğrendiğini Anlat Yöntemi ile Güçlendirilmiş Mobilizasyon Eğitiminin Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarda Komplikasyon Gelişimine ve Taburculuk Süresine Üzerine Etkisinin Karşılaştırılması ............................................................................ 77 4.2.7. Araştırmanın Gücü ve Etki Büyüklüğüne Dair Sonuçlar .......................................... 78 5. TARTIŞMA ..................................................................................................................... 79 5.1. Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarının Ameliyat Öncesi ve Sonrası Klinik Özelliklerinin Tartışılması ......................................................................................... 80 5.1.1. Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarının Ameliyat Öncesi Klinik Özelliklerinin Tartışılması ................................................................................................................. 81 5.1.2. Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarının Ameliyat Sonrası Klinik Özelliklerinin Tartışılması ................................................................................................................. 84 5.2. Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarının Mobilizasyon Sürecindeki Hasta Çıktılarının Tartışılması ............................................................................................. 86 vii 5.3. Öğrendiğini Anlat Yöntemi İle Güçlendirilmiş Mobilizasyon Eğitiminin Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarında Egzersiz Uygulama ve Gerçekleştirdikleri Mobilizasyon Uygulamalarının Tartışılması ............................................................. 88 5.4. Öğrendiğini Anlat Yöntemi İle Güçlendirilmiş Mobilizasyon Eğitiminin Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarda HHÖ ve GHÖ Puanı Üzerine Etkisinin Tartışılması .................................................................................................................................... 90 5.5. Öğrendiğini Anlat Yöntemi İle Güçlendirilmiş Mobilizasyon Eğitiminin Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarda ASİİ Puanı Üzerine Etkisinin Tartışılması ................. 92 5.6. Öğrendiğini Anlat Yöntemi İle Güçlendirilmiş Mobilizasyon Eğitiminin Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarda NHBMÖ Puanı Üzerine Etkisinin Tartışılması .......... 93 5.7. Öğrendiğini Anlat Yöntemi İle Güçlendirilmiş Mobilizasyon Eğitiminin Girişim ve Kontrol Grubu Hastalarda Komplikasyon Gelişimine ve Taburculuk Süresine Etkisinin Tartışılması ................................................................................................. 93 5.8. Araştırmanın Güçlü ve Sınırlı Yönleri ........................................................................ 94 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 95 6.1. Sonuçlar ........................................................................................................................ 95 6.2. Öneriler ......................................................................................................................... 96 KAYNAKLAR .................................................................................................................... 97 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Ameliyat sonrası bakım, Erken mobilizasyon, Hemşirelik bakımı, Klinik uygulama rehberi, Öğrendiğini Anlat metodu. tr_TR
dc.title Jinekolojik Onkoloji Ameliyatları Sonrası Planlı Erken Mobilizasyon Klinik Uygulama Rehberinin Geliştirilmesi ve Etkinliğinin Değerlendirilmesi tr_TR
dc.type project tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster