Purpose: This research was conducted to examine the relationship between the motivation of
students of the Faculty of Sports Sciences to participate in physical activities and social media
addiction.
Materials and Methods: A total of 425 students, 253 female and 172 male, studying at Aydın
Adnan Menderes University, Faculty of Sports Sciences, participated in the study. Data were
collected using Google Form using the Personal Information Form prepared by the researcher,
the Motivation Scale for Participation in Physical Activities developed by Tekkurşun Demir
and Cicioğlu (2018), and the Social Media Addiction Scale developed by Günüç (2009) and
whose validity and reliability study was conducted by Çömlekçi and Başol (2019). collected
in the database. Descriptive statistics, Kruskal Wallis and Mann-Whitney U, correlation test, t
test and ANOVA test analysis were used in the analysis of the data.
Results: It was determined that %40.5 of the students participating in the research were male
and %59.5 were female. Participation in physical activities was significant in the
environmental factors sub-dimension of motivation and in the Social Media Addiction Scale
according to the variables of the sport branch, weekly free time periods and whether they have
any addictions. There appear to be differences.
Result: The students participating in the research had high social media addiction and
motivation to participate in physical activities. A negative relationship was found between
Motivations for Participating in Physical Activities and Social Media Addiction. As a result of
the findings of our study, it was concluded that as university students' motivation to participate
in physical activities increased, their use of social media decreased.
Amaç: Bu araştırma Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin fiziksel aktivitelere katılım
motivasyonu ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkiyi incelemek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri
Fakültesinde öğrenim gören 253 kadın ve 172 erkek toplam 425 öğrenci katılmıştır. Veriler,
araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Tekkurşun Demir ve Cicioğlu (2018)
tarafından geliştirilen Fiziksel Aktivitelere Katılım Motivasyonu Ölçeği ve Günüç (2009)
tarafından geliştirilen, Çömlekçi ve Başol (2019) tarafından geçerlik-güvenirlik çalışması
yapılan Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılarak Google Form veri tabanında
toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U,
Koreleasyon testi, t testi, ANOVA testi analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %40,5 i erkek, %59,5 i kadın olduğu saptanmıştır.
Fiziksel aktivitelere katılım motivasyonun çevresel etmenler alt boyutunda ve Sosyal Medya
Bağımlılığı Ölçeğinde yapılan spor branşına, haftalık serbest zaman sürelerine ve herhangi bir
bağımlılığı olup olmadığı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir.
Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı ve fiziksel aktivitelere
katılım motivasyonları yüksek çıkmıştır. Fiziksel Aktivitelere Katılım Motivasyonları ile
Sosyal Medya Bağımlılığı arasında negatif yönlü ilişki bulunmuştur. Çalışmamızda ulaşılan
bulgular sonucunda üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivitelere katılım motivasyonları
arttıkça sosyal medya kullanımlarında azalma olduğu sonucuna ulaşılmıştır.