dc.contributor.advisor |
Çolakoğlu, Osman Eralp |
|
dc.contributor.author |
Köse, Gamze |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-14T08:52:21Z |
|
dc.date.available |
2024-06-14T08:52:21Z |
|
dc.date.issued |
2024-06-14 |
|
dc.date.submitted |
2024-06-04 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5177 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu araştırma dental turistlerin hizmetten memnun kalma durumlarının veri madenciliği ile tahmin edilebilmesi amacı doğrultusunda yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, nicel analizler ve veri madenciliği süreçlerine bağlı olarak, 2023 yılı içerisinde, Aydın ili Kuşadası ilçesinde bulunan ve dental turizm hizmeti sağlayan özel bir dental kliniğe başvuran 314 dental turist ile gerçekleştirilmiştir. Veriler öncelikli olarak anket çalışması ile toplanmış, bu veriler Pearson Katsayısı, Kolmogorov Smirnov Testi, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-Wallis Testi gibi istatistiksel tekniklerle değerlendirilmiş, Faktör analizi ile çeşitli faktörler tespit edilmiştir. Veri madenciliği süreci için ise karar ağaçları algoritması kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan dental turistlerin yaş ve memnuniyet durumu arasında anlamlı bir ilişki olmadığı (p=0,066>0,05), memnuniyet durumlarının cinsiyet özelinde ise anlamlı farklılık içerdiği anlaşılmıştır (p=0,000<0,05). Yine dental turistlerin memnuniyet durumlarının vatandaşlığa göre (p=0,000<0,05), eğitim düzeyine göre (p=0,003<0,05) ve gelir durumlarına göre (p=0,000<0,05) anlamlı farklılıklar içerdiği, bu farklılıkların ilgili demografik sınıflar özelinde çeşitlendiği görülmüştür. Anket dönütlerinden yola çıkılarak memnuniyet durumlarını işaret eden 4 faktör belirlenmiştir. Demografik veriler ve 4 faktöre yönelik dönütlerle oluşturulan veri kümesi üzerinde uygulanan veri madenciliği karar ağaçları algoritması ile eğitim aşamasında %96 doğruluk, test aşamasında ise %80 doğruluk oranı elde edilmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada dental turistlerin hizmet memnuniyetinde farklı demografik verilerin ve faktörlerin etkili olduğu, bu parametrelerden yola çıkılarak oluşturulan bir veri madenciliği sistemi ile potansiyel dental turistlerin memnuniyet durumlarının etkin şekilde tahmin edilebildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar kelimeler: Sağlık Turizmi, Dental Turizm, Veri Madenciliği, Hizmet Memnuniyeti. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
İÇİNDEKİLER iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ v
ŞEKİLLER DİZİNİ vi
RESİMLER DİZİNİ vii
TABLOLAR DİZİNİ viii
ÖZET ix
ABSTRACT x
1. GİRİŞ 1
1.1. Araştırma Probleminin Belirlenmesi 4
1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi 5
2. GENEL BİLGİLER 7
2.1. Sağlık Turizmi 7
2.1.1. Sağlık Turizmi Türleri 10
2.2. Dental Turizm 14
2.2.1. Türkiye’de Dental Turizm ve Kuşadası 16
2.2.2. Dental Turizm Araştırmaları 20
2.3. Sağlık Turistlerinde ve Dental Turistlerde Memnuniyet Araştırmaları 23
2.4. Sağlık Turizminde Dijital Dönüşüm ve Verinin Önemi 26
2.5. Sağlık Turizmi ve Veri Madenciliği 30
2.5.1 Sağlık Turizminde Veri Madenciliği Araştırmaları 33
2.5.2 Veri Madenciliği ve Dental Turizmde Memnuniyet 35
3. GEREÇ VE YÖNTEM 36
3.1. Araştırma Türü ve Zaman 36
3.2. Evren ve Örneklem 36
3.3. Araştırmanın Kısıtları 37
3.4. Araştırmanın Etik Yönü 37
3.5. Araştırma Gereçleri 38
3.5.1. Dental Turistler İçin Memnuniyet Durum Anketi 38
3.5.2. Karar Ağaçları Algoritması 38
3.6. Araştırma Yöntemi 41
3.6.1. Araştırma Hipotezleri 42
3.6.2. Kullanılan Yazılımlar 42
4. BULGULAR 43
4.1. Demografik Bulgular 43
4.2. Güvenilirlik Analizi 44
4.3. Memnuniyet Durumuna Yönelik Anket Bulguları 45
4.4. Demografik Dönütlere Göre Memnuniyet Durumu Analizleri 47
4.4.1. Hipotez 1’in Test Edilmesi 47
4.4.2. Hipotez 2’nin Test Edilmesi 48
4.4.3. Hipotez 3’ün Test Edilmesi 49
4.4.4. Hipotez 4’ün Test Edilmesi 50
4.4.5. Hipotez 5’in Test Edilmesi 53
4.5. Faktör Analizi 55
4.6. Karar Ağaçları ile Veri Madenciliği Uygulaması 58
4.6.1. Hipotez 6’nın Test Edilmesi ve Araştırma Sorusunun Cevaplanması 59
5. TARTIŞMA 65
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 68
6.1. Araştırma Önerileri 69
6.2. Sağlık Turizmi ve Dental Turizm Hizmet Sağlayıcılarına Öneriler 70
KAYNAKLAR 72
EKLER 86
BİLİMSEL ETİK BEYANI 90
ÖZ GEÇMİŞ 91 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Statistics, computer and systems science, Informatics, computer and systems science, Data processing |
tr_TR |
dc.subject |
Health and medical services in society |
tr_TR |
dc.title |
Dental Turistlerin Memnuniyet Durumlarının Veri Madenciliği ile Tahmin Edilmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Estimation of dental tourists' satisfaction via data mining |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Turizmi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |