eArşiv@Adu

Lise öğrencisi erkek ergenlerde problem çözme eğitiminin; problem çözme becerisi, kişilerarası ilişki tarzı ve öfke kontrolü üzerine etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Adana, Filiz
dc.contributor.author Çetinkaya, Şerife
dc.date.accessioned 2015-07-30T05:29:44Z
dc.date.available 2015-07-30T05:29:44Z
dc.date.issued 2013-01-01
dc.identifier.uri http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=50372826&idt=1
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/513
dc.description.abstract Bu çalışma, lise öğrencisi erkek ergenlerde problem çözme eğitiminin problem çözme becerisi, kişilerarası ilişki tarzları ve öfke kontrolü üzerine etkisini belirlemek amacı ile planlanmış yarı-deneysel bir araştırma olup 'ön test-son test, kontrol gruplu desen' kullanılmıştır. Çalışma, 2011'2012 eğitim-öğretim yılında Mimar Sinan Endüstri Meslek Lisesi 9. ve 10.'cu sınıf öğrencilerinden araştırma kriterlerine uyan ve gönüllü bir grup erkek öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğrencilere anket formu ve ölçekler uygulanmış, deney ve kontrol gruplarına dahil edilmiştir. Deney grubuna problem çözme terapisi temel alınarak oluşturulan sekiz oturumluk psikoeğitimsel içerikli bir program uygulanırken; girişimli kontrol grubuna plasebo etkisi yapacağı düşünülen ergenlik dönemi özellikleri konulu sekiz oturumluk bir eğitim verilmiş, girişimsiz kontrol grubuna ise herhangi bir girişim uygulanmamıştır. Deney ve girişimli kontrol grubuna uygulanan müdahale programı haftada bir gün olmak üzere ortalama 40 dakikalık oturumlardan oluşmuştur. Eğitim öncesi deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilere Anket Formu, Problem Çözme Envanteri (PÇE), Çok Boyutlu Öfke Ölçeği(ÇBÖÖ) ve Kişilerarası Tarz Ölçeği (KTÖ) uygulanmış; birinci uygulama deneysel çalışma bittikten hemen sonra yapılmıştır. Her üç grubun 3 ay ve 6 ay sonra izlemleri yapılarak ölçekler tekrar uygulanmıştır. Araştırmada problem çözme beceri eğitiminin lise öğrencilerinin problem çözme, öfkeyle ilişkili davranışlar ve düşünceler ile kişilerarası ilişkiler üzerine etkisi deneysel olarak sınanmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerine uygulanan problem çözme eğitimi grup programının öğrencilerin problem çözme becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu, öfke kontrolünü sağlamada ve kişilerarası ilişkilerinin olumlu yönde gelişimi ve bu etkinin uzun süreli artarak devam ettiği görülmüştür. Araştırma bulguları var olan literatür ışığında tartışılmıştır. lise öğrencisi ergenlerde grup yaşantısı yoluyla uygulanan problem çözme eğitiminin yaşamlarına olumlu katkıda bulunacağı düşünülerek; problem çözme eğitimi programının lise öğrencilerinin kişilerarası iletişim ve problem çözme becerilerini geliştireceği; öfke duygusunu tanıyarak bu duyguyla baş edebilmelerinde etkili olacağı söylenebilir. The study high school student who male adolescents of problem solving skills training problem-solving in, anger management, interpersonal styles, and designed with the purpose to determine the effect on the "pre-test and post-testthe control group pattern" work. The study was carried out Mimar Sinan Industry Vocational High School from 9th and 10th class students appropriate for research criteria and male students on a group of volunteer in the academic year 2011-2012. The study students to have been applied survey form and the scales, who have been included the experimental and control groups. The experimental group was created on the basis of problem-solving therapy, psychoeducational content of a program is implemented eight sessions; interference of the control group given characteristics of adolescence is supposed to act on the placebo effect in of eight training sessions, any initiative not apply the interference-free control group. Students in the experimental and control groups before training is performed Questionnaire, Problem Solving Inventory (PSI), Multidimensional Anger Scale (MAS) and Interpersonal Style Inventory (KTO); the first application is conducted right after an experimental study. The study have been tested experimentally of problem-solving skills training, high school students problem solving, anger-related behaviors and thoughts on the impact of interpersonal relationships. As a result of study group apply to high school students of problem solving skills training program to be effective in the development of students' problem-solving skills, which anger management in providing and of interpersonal relations a positive development and of this effect has continued to increase long-lasting. The research findings are discussed in the light of the existing literature. Adolescents in high school students will contribute positively to the lives of considering to apply to problem solving skills training through group experience; of problem-solving training program, of high school students will develop interpersonal communication and problem-solving skills; by recognizing feeling of anger can be said to will be effective cope with this feeling. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Adolesan tr_TR
dc.subject Adolescent tr_TR
dc.subject Lise Öğrencileri tr_TR
dc.subject High School Students tr_TR
dc.subject Problem Çözme tr_TR
dc.subject Problem Solving tr_TR
dc.subject Problem Çözme Becerisi tr_TR
dc.subject Problem Solving Ability tr_TR
dc.subject Öfke Kontrolü tr_TR
dc.subject Anger Control tr_TR
dc.subject İletişim tr_TR
dc.subject Communication tr_TR
dc.subject İletişim Becerisi tr_TR
dc.subject Communication Skill tr_TR
dc.title Lise öğrencisi erkek ergenlerde problem çözme eğitiminin; problem çözme becerisi, kişilerarası ilişki tarzı ve öfke kontrolü üzerine etkisi tr_TR
dc.title.alternative Male adolescents in high school students the effect of problem-solving training in problem solving skills, interpersonal style and anger control tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster