eArşiv@Adu

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ DENEYSEL ÇALIŞMA

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Adana, Filiz
dc.contributor.author Altıntop, Öner
dc.date.accessioned 2023-11-21T10:23:14Z
dc.date.available 2023-11-21T10:23:14Z
dc.date.issued 2023-11-21
dc.date.submitted 2023-07-28
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5096
dc.description.abstract ÖZET HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ DENEYSEL ÇALIŞMA Altıntop Ö. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora Programı, Doktora Tezi, Aydın, 2023. Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin geliştirilmesi amacıyla ön test son test kontrol gruplu düzende deneysel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın yapıldığı Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi dördüncü sınıfında eğitim gören 303 öğrenci araştırma evreni olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın örneklemini ise 51 deney 51 kontrol grubu olmak üzere toplam 102 öğrencinin oluşturması hedeflenmiş ancak olası vaka kayıpları da düşünülerek çalışmanın 60 deney ve 60 kontrol grubu olmak üzere toplam 120 öğrenci ile tamamlanması planlanmış olup 60 kontrol ve 57 deney grubu toplam 117 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Araştırma ön test, son test ve izlem verileri Tanıtıcı Bilgi Formu, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın uygulama aşamasında deney grubunda olan hemşirelik öğrencilerine Leninger'in Kültürlerarası Hemşirelik Kuramı temel alınarak kültürlerarası duyarlılık geliştirme eğitimi verilmiştir. Dört haftalık online olarak verilen eğitimin başında, eğitim sonunda ve eğitimden bir ay sonra veri toplanmıştır. Kontrol grubuna araştırma kapsamında bir uygulama yapılmamış, araştırmanın tamamlanmasından sonra tüm eğitim konuları video olarak gönderilmiştir. Araştırmanın verileri Statistical Package for the Social Sciences Version 21 (PASW Inc, Chicago, IL, USA) programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada kişisel, ailesel ve kültürel özellikler açısından gruplar arasında fark bulunmamıştır. Araştırmada normal dağılım Gauss Eğrisi, minimum ve maksimum puan genişliği, Kolmogorov Smirnov testleri ile değerlendirilmiş ve verilerin normal dağılıma uyduğu belirlenmiştir. Araştırma verileri tanımlayıcı istatistikler, Pearson Ki-kare testi, Likelihood Ratio, Student–t Test ve Tekrarlı Ölçümlerde Varyans analizi ile analiz edilmiştir. P<0.05 düzeyindeki değerler istatistiksel olarak önemli kabul edilmiştir. Araştırmanın uygulama aşamasından önce kurum izni, etik kurul izni, ölçek kullanım izni ve katılımcılardan yazılı onam alınmıştır. Bulgular: Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin kişisel özellikleri karşılaştırıldığında; medeni durum, cinsiyet, ekonomik durum ve yabancı dil bilme düzeyi ve yaşlarına göre aralarında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur (p>0,05). Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin aile özellikleri karşılaştırıldığında; anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne çalışma durumu, baba çalışma durumu ve aile tipi durumlarına göre aralarında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin kültürel özellikleri karşılaştırıldığında; büyüdüğü coğrafi bölge, büyüdüğü yerleşim yeri, yurtdışında bulunma durumu, farklı ülkelerden/kültürlerden arkadaşa sahip olma durumu, farklı ülkelerden komşuya/tanıdığa sahip olma durumu, farklı ülkelere mensup arkadaşa sahip olma durumu, yabancı kitle iletişim araçlarını takip etme durumu, farklı kültüre sahip ülkede yaşamak isteme durumlarına göre aralarında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur (p>0,05). Araştırmaya katılan öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği toplam ve alt ölçek izlem puanları deney ve kontrol grubuna göre karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği toplam ve alt ölçek puanlarının eğitim öncesi, eğitim sonrası ve izlem karşılaştırmalarında; deney grubundaki öğrencilerin eğitim sonrası Sorumluluk, Hoşlanma Alt Ölçek ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği puanlarının eğitim öncesine göre, izlem Saygı Alt ölçek puanının eğitim öncesine göre anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Araştırma bulguları doğrultusunda verilen eğitimin kültürlerarası duyarlılığa ilişkin sorumluluk duygusunu geliştirdiği söylenebilir. Hemşirelik öğrencilerine eğitimlerinin tüm aşamalarında kültürlerarası duyarlılık düzeylerini geliştirici eğitimlerin verilmesi önemlidir. Kültürlerarası duyarlılığı geliştirmeye yönelik araştırma çalışmaları artırılmalıdır. Anahtar Kelimeler: Duyarlılık, Eğitim, Hemşirelik, Kültürlerarası, Öğrenci. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi ŞEKİLLER DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET ix ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 3 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Kültür Kavramı 5 2.1.1. Kültürün Tanımı 5 2.1.2. Kültürün Özellikleri 6 2.1.3. Kültürün Öğeleri 8 2.1.4. Kültür Türleri 9 2.1.5. Kültürel Süreçler 11 2.1.6. Kültür ve Sağlık 12 2.2. Kültürel Duyarlılık 13 2.2.1. Kültürel Duyarlılık Kavramı 13 2.2.2. Kültürel Duyarlılık ile İlgili Yaklaşımlar 14 2.2.3. Sağlık Profesyonelleri Açısından Kültürel Duyarlılığın Önemi 15 3. GEREÇ VE YÖNTEM 17 3.1. Araştırmanın Tipi 17 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 17 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 17 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 18 3.5. Randomizasyon 18 3.6. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 18 3.7. Araştırmadan Dışlama ve Çıkarılma Kriterleri 19 3.8. Veri Toplama Formları 19 3.9. Eğitim İçeriğinin Oluşturulması 20 3.10. Araştırmanın Ön Uygulaması 20 3.11. Araştırmada Uygulama ve Veri Toplama Süreci 20 3.12. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 22 3.13. Araştırmanın Etik Yönü 22 3.14. İstatistiksel Yöntemler 23 3.15. Araştırmanın Güçlükleri 23 4. BULGULAR 24 5. TARTIŞMA 35 5.1. Deney ve Kontrol Gruplarındaki Öğrencilerin Kişisel Özelliklerinin Tartışılması 35 5.2. Deney ve Kontrol Gruplarındaki Öğrencilerin Aile Özelliklerinin Tartışılması 38 5.3. Deney ve Kontrol Gruplarındaki Öğrencilerin Kültürel Özelliklerine İlişkin Bilgilerin Tartışılması 39 5.4. Eğitim Öncesi Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Alt Ölçekleri Puan Ortalamaları Tartışılması 41 5.5. Öğrencilerin Eğitim Öncesi, Sonrası ve İzlem Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği (KDÖ) Toplam ve Alt Ölçek Puanlarının Tartışılması 42 5.6. Deney ve Kontrol Grubu Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği (KDÖ) Toplam ve Alt Ölçek Puanlarının Gruplara Göre Tartışılması 43 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 45 6.1. Sonuçlar 45 6.2. Öneriler 46 KAYNAKLAR 47 EKLER 55 Ek 1. Etik Kurul Onay İzni (Aydın Adana Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu) 55 Ek 2. Kurum İzni (Aydın Adana Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dekanlığı) 58 Ek 3. Veri Toplama Formu 59 Ek 4. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu 62 Ek 5. Ölçek Kullanım İzni 64 Ek 6. Eğitim İçeriği 65 BİLİMSEL ETİK BEYANI 68 ÖZ GEÇMİŞ 69 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess tr_TR
dc.subject Duyarlılık tr_TR
dc.subject Eğitim tr_TR
dc.subject Hemşirelik tr_TR
dc.subject Kültürlerarası tr_TR
dc.subject Öğrenci tr_TR
dc.title HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ DENEYSEL ÇALIŞMA tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilimdalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster