eArşiv@Adu

ERGENLERDE SİBER ZORBALIK, SİBER MAĞDURİYET, DEPRESYON VE BAŞETME İLİŞKİSİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Arslantaş, Hülya
dc.contributor.author Boyar, Ümmü
dc.date.accessioned 2023-08-11T13:46:03Z
dc.date.available 2023-08-11T13:46:03Z
dc.date.issued 2023
dc.date.submitted 2023-01-30
dc.identifier.citation BOYAR ÜMMÜ, ERGENLERDE SİBER ZORBALIK, SİBER MAĞDURİYET, DEPRESYON VE BAŞETME İLİŞKİSİ, AYDIN 2023 tr_TR
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/5036
dc.description.abstract ÖZET ERGENLERDE SİBER ZORBALIK, SİBER MAĞDURİYET, DEPRESYON VE BAŞETME İLİŞKİSİ Boyar Ü, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2023 Amaç: Bu çalışma Denizli Merkezefendi ilçesindeki lise öğrencilerinde siber zorbalık, siber mağduriyet, depresyon ve başetme ilişkisini belirlemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma evrenini Denizli ili Merkezefendi ilçesindeki ortaöğretim kurumlarında bulunan 5686 öğrenci, örneklemi ise 466 öğrenci oluşturmuştur. Kayıplar nedeniyle 445 öğrenci ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplamak için Sosyodemografik Özelliklere İlişkin Soru Formu, Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler; kategorik değişkenler için sayı ve yüzde, nicel değişkenler için ortalama±standart, minimum, maksimum ve range olarak verilmiştir. Verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov-Smirnov testi ile kontrol edilmiştir. Ölçek toplam puanlarının bağımsız gruplar arası karşılaştırmalarında Mann-Whitney U testi, Kruskall-Wallis H testi ve Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ölçek toplam puanları arasındaki ilişkiler Spearman Korelasyon Analizi ile incelenmiştir. p˂0,05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların sosyodemografik özellikleri incelendiğinde % 58,4’ ünün (n=260) kadın, % 41,6’ sının (n=185) erkek olduğu, yaş ortalamalarının ise 15,99±1,13 olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların cinsiyet, okul türü ve gelir düzeylerine göre Siber Zorbalık Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (Sırasıyla: p=0,003; p<0,001; p=0,049). Katılımcıların okul türüne göre Siber Mağduriyet Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,001). Katılımcıların cinsiyetine göre Beck Depresyon Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,001). Yapılan korelasyon analizinde Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği toplam puanı ile Siber Mağduriyet Ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde zayıf düzeyde (r= -0,103; p=0,031),Siber Zorbalık Ölçeği toplam puanı ile Siber Mağduriyet Ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde orta düzeyde (r= -0,562; p<0,001),Siber Zorbalık Ölçeği toplam puanı ile Beck Depresyon Ölçeği toplam puanı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde(r= 0,209; p<0,001) ve Siber Mağduriyet Ölçeği toplam puanı ile Beck Depresyon Ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r= -0,374; p<0,001). Sonuç: Çalışmaya katılan erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla siber zorbalık davranışı gösterdikleri, öğrencilerin yaşları arttıkça siber zorbalık davranışının da arttığı, siber zorbalığa uğrayan kız öğrencilerin daha fazla depresyon yaşadığı, kız öğrencilerin daha fazla baş edebilme durumu olduğu, yaş arttıkça baş edebilme durumunun da arttığı bulunmuştur. Anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu ilkokul ve altı olanların daha az siber zorbalık yaptıkları daha fazla siber mağduriyet yaşadıkları, bilgisayar kullanımı 5 saat ve üzeri olanların siber zorbalık davranışı göstermelerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Çalışmaya katılan ergenlerin büyük çoğunluğunun kendini çökkün ve mutsuz hissettiği bulunmuştur. Ergenlerin siber mağduriyetleri arttıkça başetme becerilerinin azaldığı belirlenmiş olup siber mağduriyete uğrayanların daha çok dini başetme yöntemini kullandığı bulunmuştur. Ayrıca siber zorbalık yapan katılımcıların daha az siber mağduriyet yaşadıkları saptanmıştır. Öğrencilere siber mağduriyete uğramaları durumunda ne tarz başetme yöntemlerini kullanacakları ve hukuksal yollar konusunda eğitimler verilmesi önerilir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY ..................................................................................................................i TEŞEKKÜR ............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.......................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ..........................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................viii ÖZET....................................................................................................................................... x ABSTRACT ..........................................................................................................................xii 1. GİRİŞ................................................................................................................................... 1 2. GENEL BİLGİLER............................................................................................................. 4 2.1. Ergenlik ............................................................................................................................ 4 2.1.1. Ergenlik Evreleri............................................................................................................ 4 2.1.1.1. Erken Ergenlik Dönemi.............................................................................................. 5 2.1.1.2. Orta Ergenlik Dönemi ................................................................................................ 5 2.1.1.3. Geç Ergenlik Dönemi ................................................................................................. 6 2.1.2. Ergenlerde Psikososyal Gelişim.................................................................................... 6 2.1.3. Ergenlerde Bilişsel Gelişim........................................................................................... 7 2.2. Zorbalık ............................................................................................................................ 7 2.3. Siber Zorbalık................................................................................................................... 9 2.3.1. Siber Zorbalık Çeşitleri ............................................................................................... 12 2.3.2. Siber Zorbalığın Etkileri.............................................................................................. 14 2.4. Siber Mağduriyet............................................................................................................ 15 2.5. Depresyon....................................................................................................................... 15 2.6. Baş Etme......................................................................................................................... 16 iv 2.7. Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet, Depresyon ve Başetme İlişkisi ................................ 19 2.8. Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet, Depresyon ve Baş Etme Konusunda Yurtdışında Yapılmış Araştırmalar .................................................................................................. 20 2.9. Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet, Depresyon ve Baş Etme Konusunda Yurtiçinde Yapılmış Araştırmalar .................................................................................................. 21 2.10. Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet ve Depresyon Olgularında Psikiyatri Hemşiresinin Rolü........................................................................................................ 22 3. GEREÇ VE YÖNTEM...................................................................................................... 24 3.1. Araştırmanın Şekli .......................................................................................................... 24 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri ...................................................................... 24 3.3. Araştırmanın Zamanı ...................................................................................................... 24 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi................................................................................. 24 3.5. Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri................................................................... 25 3.5.1.Araştırmaya Alınma Kriterleri...................................................................................... 25 3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri ............................................................................... 25 3.6. Veri Toplama Araçları..................................................................................................... 25 3.6.1. Sosyodemografik Özelliklere İlişkin Soru Formu....................................................... 25 3.6.2. Siber Zorbalık Ölçeği (SZÖ)....................................................................................... 26 3.6.3. Siber Mağduriyet Ölçeği (SMÖ)................................................................................. 26 3.6.4. Beck Depresyon Envanteri (BDÖ).............................................................................. 27 3.6.5. Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (BÇTDÖ)........................................ 27 3.7. Araştırmanın Soruları ..................................................................................................... 28 3.8. Verilerin Toplanması....................................................................................................... 29 3.9. Verilerin Değerlendirilmesi ............................................................................................ 30 3.10. Araştırmanın Sınırlılıkları............................................................................................. 30 3.11. Araştırmanın Etik Yönü................................................................................................ 30 4. BULGULAR ..................................................................................................................... 32 v 5. TARTIŞMA ....................................................................................................................... 56 5.1. Katılımcıların Demografik Özelliklerine Göre Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği Toplam Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasının Tartışılması................................................................................................................... 56 5.2. Katılımcıların Anne Eğitim Durumu, Baba Eğitim Durumu ve Aile Tutumlarına Göre Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği Toplam Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasının Tartışılması .................................................................................. 60 5.3. Katılımcıların Bilgisayar, Sosyal Medya Kullanımı ve İnternet Kullanım Amaçlarına Göre Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği Toplam Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasının Tartışılması .................................................................................. 61 5.4. Katılımcıların Çökkün Mutsuz Hissetme, Uzmana Başvurma, Baş Edebilme Durumu, Siber Zorbalığa Uğradığını Ebeveynlere Söyleme ve Siber Zorbalığa Uğrama Sonrası Yardım Alma Durumuna Göre Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği Toplam Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasının Tartışılması................................................................................................................... 64 5.5. Katılımcıların Siber Zorbalık Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği ve Alt Ölçek Puanları Puan Ortalamaları Arasındaki İlişkinin Tartışılması..... 66 5.6. Katılımcıların Siber Mağduriyet Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği ve Alt Ölçek Puanları Puan Ortalamaları Arasındaki İlişkinin Tartışılması..... 69 5.7. Katılımcıların Beck Depresyon Envanteri ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği ve Alt Ölçek Puanları Puan Ortalamaları Arasındaki İlişkinin Tartışılması................................................................................................................... 71 5.8. Katılımcıların Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet ve Beck Depresyon Toplam Puanları Arasındaki Korelasyon Analizi Sonuçlarının Tartışılması........................................... 75 6. SONUÇ VE ÖNERİLER................................................................................................... 77 6.1. Sonuç .............................................................................................................................. 77 vi 6.2. Öneriler........................................................................................................................... 83 KAYNAKLAR ...................................................................................................................... 84 EKLER .................................................................................................................................. 96 Ek 1. Sosyodemografik Özelliklere İlişkin Soru Formu ....................................................... 96 Ek 2. Siber Zorbalık Ölçeği................................................................................................... 99 Ek 3. Siber Mağduriyet Ölçeği............................................................................................ 101 Ek 4. Beck Depresyon Envanteri......................................................................................... 102 Ek 5. Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği ( COPE)......................................... 106 Ek 6.Veli Onam Formu........................................................................................................ 110 Ek 7. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Etik Kurul Yazısı........... 112 Ek 8. Denizli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Kurum İzin Yazısı .............................................. 113 Ek 9. Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği Kullanım İzni................................ 114 Ek10. Beck Depresyon Ölçeği Kullanım İzni ..................................................................... 115 Ek11. Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği Kullanım İzni................................ 118 BİLİMSEL ETİK BEYANI................................................................................................. 119 ÖZ GEÇMİŞ........................................................................................................................ 120 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess tr_TR
dc.subject Başetme, Depresyon, Ergenlik, Siber Mağduriyet, Siber Zorbalık tr_TR
dc.title ERGENLERDE SİBER ZORBALIK, SİBER MAĞDURİYET, DEPRESYON VE BAŞETME İLİŞKİSİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster