Özet:
Amaç: Bu çalışma, gebelerin doğum öncesi bakım hizmetlerine ilişkin beklenti ve memnuniyetlerinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, analitik-kesitsel olarak, 15 Kasım 2022 – 30 Mayıs 2023 tarihleri arasında, Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi’nin gebe polikliniklerine, Nonstres Test odası ve gebe bilgilendirme polikliniğine başvuran 355 gebe ile gerçekleştirilmiştir. Veriler “Tanıtıcı Bilgi Formu, Doğum Öncesi Bakım Memnuniyeti ve Hasta Beklentileri Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan gebelerin yaş ortalaması 28,63±5,63 olup, gebelerin %35,8’inin üniversite mezunu olduğu, %39,4’ünün gelir getiren bir işte çalıştığı, %45,1’inin gelirini giderine denk olarak algıladığı saptanmıştır. Gebelerin gebelik haftası ortalaması 35,80±2,42 olup, %57,5’inin en az iki gebelik yaşadığı, %49,3’ünün hiç çocuğunun olmadığı ve %67,3’ünün bu gebeliğinin planlanmış olduğu bulunmuştur. Gebelerin Doğum Öncesi Bakım Memnuniyeti ve Hasta Beklentileri Ölçeği Hasta Beklentileri alt boyut puan ortalaması 24,92±9,30, Memnuniyet alt boyut puan ortalaması 65,41±29,64’dür. Çalışan, gelirini giderinden fazla algılayan, eşi üniversite mezunu olan, gebelik haftası 32-36 arasında olan, ilk gebeliğini yaşayan, canlı doğumu olmayan, son iki gebeliği arasında geçen sürenin beş yıl ve üzeri olan, doğum öncesi en sık doğum hastanesine başvuran ve doğum öncesi en sık ebelerden bakım alan gebelerin Hasta Beklentileri ölçeği puan ortalamalarının istatistiksel olarak yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05). Yaş aralığı 35-42 arasında olan, gelirini giderinden az algılayan, doğum öncesi en sık özel hastaneye başvuran ve doğum öncesi en sık ebe ve hemşirelerden bakım alan gebelerin doğum öncesi hasta beklentileri ve bakım memnuniyet ölçeği puan ortalamalarının istatistiksel olarak yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Bu çalışmada gebelerin doğum öncesi hasta beklentileri ve bakım memnuniyet düzeylerinin düşük düzeyde olduğu, gebelerin doğum öncesi bakım hizmetlerine ilişkin memnuniyet ve beklenti düzeylerini etkileyen çeşitli faktörlerin bulunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.