Abstract:
ÖZET
ERGENLERDE SİBER ZORBALIK, SİBER MAĞDURİYET, DEPRESYON VE
BAŞETME İLİŞKİSİ
Boyar Ü, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı
ve Hastalıkları Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2023
Amaç: Bu çalışma Denizli Merkezefendi ilçesindeki lise öğrencilerinde siber zorbalık, siber
mağduriyet, depresyon ve başetme ilişkisini belirlemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma evrenini Denizli ili Merkezefendi ilçesindeki ortaöğretim
kurumlarında bulunan 5686 öğrenci, örneklemi ise 466 öğrenci oluşturmuştur. Kayıplar
nedeniyle 445 öğrenci ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplamak için
Sosyodemografik Özelliklere İlişkin Soru Formu, Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet
Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği
kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler; kategorik değişkenler için sayı ve yüzde, nicel
değişkenler için ortalama±standart, minimum, maksimum ve range olarak verilmiştir.
Verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov-Smirnov testi ile kontrol edilmiştir.
Ölçek toplam puanlarının bağımsız gruplar arası karşılaştırmalarında Mann-Whitney U testi,
Kruskall-Wallis H testi ve Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ölçek
toplam puanları arasındaki ilişkiler Spearman Korelasyon Analizi ile incelenmiştir. p˂0,05
değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların sosyodemografik özellikleri incelendiğinde % 58,4’ ünün (n=260)
kadın, % 41,6’ sının (n=185) erkek olduğu, yaş ortalamalarının ise 15,99±1,13 olduğu
belirlenmiştir. Katılımcıların cinsiyet, okul türü ve gelir düzeylerine göre Siber Zorbalık
Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (Sırasıyla:
p=0,003; p<0,001; p=0,049). Katılımcıların okul türüne göre Siber Mağduriyet Ölçeği
toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,001).
Katılımcıların cinsiyetine göre Beck Depresyon Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel
olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,001). Yapılan korelasyon analizinde Başa Çıkma
xi
Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği toplam puanı ile Siber Mağduriyet Ölçeği toplam puanı
arasında negatif yönde zayıf düzeyde (r= -0,103; p=0,031),Siber Zorbalık Ölçeği toplam
puanı ile Siber Mağduriyet Ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde orta düzeyde (r= -
0,562; p<0,001),Siber Zorbalık Ölçeği toplam puanı ile Beck Depresyon Ölçeği toplam
puanı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde(r= 0,209; p<0,001) ve Siber Mağduriyet Ölçeği
toplam puanı ile Beck Depresyon Ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde zayıf düzeyde
anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r= -0,374; p<0,001).
Sonuç: Çalışmaya katılan erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla siber zorbalık
davranışı gösterdikleri, öğrencilerin yaşları arttıkça siber zorbalık davranışının da arttığı,
siber zorbalığa uğrayan kız öğrencilerin daha fazla depresyon yaşadığı, kız öğrencilerin
daha fazla baş edebilme durumu olduğu, yaş arttıkça baş edebilme durumunun da arttığı
bulunmuştur. Anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu ilkokul ve altı olanların daha az
siber zorbalık yaptıkları daha fazla siber mağduriyet yaşadıkları, bilgisayar kullanımı 5 saat
ve üzeri olanların siber zorbalık davranışı göstermelerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Çalışmaya katılan ergenlerin büyük çoğunluğunun kendini çökkün ve mutsuz hissettiği
bulunmuştur. Ergenlerin siber mağduriyetleri arttıkça başetme becerilerinin azaldığı
belirlenmiş olup siber mağduriyete uğrayanların daha çok dini başetme yöntemini kullandığı
bulunmuştur. Ayrıca siber zorbalık yapan katılımcıların daha az siber mağduriyet
yaşadıkları saptanmıştır. Öğrencilere siber mağduriyete uğramaları durumunda ne tarz
başetme yöntemlerini kullanacakları ve hukuksal yollar konusunda eğitimler verilmesi
önerilir.