dc.contributor.advisor | Aladağ, Elif | |
dc.contributor.author | Bilen, Mert | |
dc.date.accessioned | 2023-07-25T08:37:34Z | |
dc.date.available | 2023-07-25T08:37:34Z | |
dc.date.issued | 2023-07-25 | |
dc.date.submitted | 2023-06-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5019 | |
dc.description.abstract | Doğal afetler, insanlık tarihi boyunca oldukça yıkıcı sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Günümüzde, küresel ısınma ve iklim değişikliğine bağlı olarak artış gösteren meteorolojik afetler, dikkat edilmesi gereken en önemli sorunlardan biri haline gelmiştir. Küresel ısınma, iklim değişikliği ve doğal afetler gibi konuları bünyesinde barındıran sosyal bilgiler dersinde; öğrencilerin bu konuları doğru ve etkili olarak öğrenmeleri gerekir. Böylelikle öğrenciler, afet öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılması gerekenleri öğrenmekle birlikte, afetleri azaltmak için yapılması gerekenleri de öğrenmiş olur. Bu noktada sosyal bilgiler dersine büyük bir sorumluluk düşmektedir. Ülkemizde yapılan çalışmalar dikkate alındığında; öğretmenlerimizin büyük bir bölümünün yapılandırmacı yaklaşımın aksine genellikle anlatım yöntemini ve ders kitabı etkinliklerini tercih ettikleri görülmektedir. Ancak gelişen teknolojiye bağlı olarak hem öğrenciler hem de eğitim-öğretimde kullanılan yöntem, teknik ve materyaller değişmektedir. Değişimin bir sonucu olarak sosyal bilgilerde çoklu ortam materyallerinin kullanılması, dersi günümüz öğrencilerine daha uygun hale getirecek; meteorolojik afetler, küresel ısınma ve iklim değişikliği gibi konuların daha doğru ve etkili öğrenilmesini sağlayacaktır. Bu araştırmada, ortaokul 5. sınıf öğrencilerine, sosyal bilgiler dersinde meteorolojik afetlerin çoklu ortam materyalleri kullanılarak aktarılmasının öğrencilerin akademik başarılarına ve afet bilinci düzeylerine etkisi incelenmiş ve öğrenci görüşleri alınmıştır. Karma yöntem modellerinden yakınsayan paralel desenin kullanıldığı bu araştırma, 2022- 2023 eğitim ve öğretim yılında, İzmir’de bir ortaokulda 30 deney, 30 kontrol grubu olmak üzere 60 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Toplam 6 hafta boyunca “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” öğrenme alanında yer alan meteorolojik afetlere ilişkin konular, deney grubuna çoklu ortam materyalleri ile işlenirken kontrol grubuna ise ders kitabındaki etkinlikler kullanılarak işlenmiştir. Veriler, uygulama öncesinde ve sonrasında Meteorolojik Afetler Akademik Başarı Testi, Afet Bilinci Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi, SPSS ve MAXQDA programları kullanılarak ve betimsel analiz yapılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak etki boyutu incelendiğinde deney grubu öğrencilerinin kontrol grubuna kıyasla daha başarılı olduğu ve afet bilinci düzeyinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrenci görüşleri incelendiğinde ise öğretimde çoklu ortam materyallerinin kullanılmasının dersi daha bilgilendirici, eğlenceli ve heyecanlı kıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma, öğretimde farklı materyallerin kullanılması ve alanyazında meteorolojik afetlere ilişkin boşluğu doldurması açısından önem arz etmektedir. Çoklu ortam materyallerinin; meteorolojik afetlerin öğretiminde, farklı konularda ve farklı derslerde kullanılarak daha fazla test edilmesi, meteorolojik afetler konusunda farklı çalışmaların yapılması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY SAYFASI BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ÖZET ABSTRACT TEŞEKKÜR İÇİNDEKİLER ŞEKİLLER DİZİNİ TABLOLAR DİZİNİ EKLER DİZİNİ KISALTMALAR DİZİNİ GİRİŞ 1. BÖLÜM 1. KURAMSAL ÇERÇEVE 1.1. Afet Kavramı ve Türleri 1.2. Jeolojik Kökenli Afetler 1.2.1. Deprem 1.2.2. Kaya Düşmesi 1.2.3. Volkanik Patlamalar 1.2.4. Çamur Akıntıları 1.2.5. Tsunami 1.3. Meteorolojik Karakterli Afetler 1.3.1. Kuraklık 1.3.2. Sel 1.3.3. Orman Yangını 1.3.4. Çığ 1.3.5. Heyelan 1.3.6. Fırtına 1.3.7. Hortum 1.3.8. Dolu 1.3.9. Aşırı Kar Yağışı 1.4. Meteorolojik Afetleri Etkileyen Unsurlar ve Önleme Çalışmaları 1.4.1. Küresel Isınma ve İklim Değişikliği 1.4.2. Küresel Isınma ve İklim Değişikliğini Önleme Çalışmaları 1.4.3. Meteorolojik Afetler Önlenebilir Mi? 1.5. Afet Eğitimi 1.5.1. Türkiye’de Afet Eğitimi 1.5.2. Sosyal Bilgiler ve Meteorolojik Afetler 1.5.3. Meteorolojik Afetlerin Eğitimi 1.5.4. Meteorolojik Afetlerin Eğitiminde Mevcut Durum 1.5.5. Meteorolojik Afetlerin Eğitiminde Karşılaşılan Güçlükler 1.5.6. Meteorolojik Afetlerin Eğitiminde Öğretmen Faktörü 1.5.7. Meteorolojik Afetlerin Eğitiminde Materyal Eksiklikleri 2. BÖLÜM 2. ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 2.1. Çoklu Ortam Materyalleri 2.1.1. Afet Eğitiminde Çoklu Ortam Materyalleri 2.1.2. Meteorolojik Afetlerin Öğretiminde Çoklu Ortam Materyalleri 2.2. İlgili Araştırmalar 3. BÖLÜM 3. YÖNTEM 3.1. Araştırmanın Modeli 3.2. Çalışma Grubu 3.3. Veri Toplama Araçları 3.3.1. Meteorolojik Afetler Akademik Başarı Testi (MAABT) 3.3.2. Afet Bilinci Ölçeği 3.3.3. Görüşme Formu 3.4. Uygulama Süreci 3.5. Araştırmacının Rolü 3.6. Verilerin Analizi 3.7. Geçerlik ve Güvenirlik 4. BÖLÜM 4. BULGULAR VE YORUM 4.1. Verilerin Normallik Testine İlişkin Bulgular 4.2. Araştırmanın Birinci Problemine İlişkin Bulgular 4.3. Araştırmanın İkinci Problemine İlişkin Bulgular 4.4. Araştırmanın Üçüncü Problemine İlişkin Bulgular 4.5. Araştırmanın Dördüncü Problemine İlişkin Bulgular 4.6. Araştırmanın Beşinci Problemine İlişkin Bulgular 4.7. Araştırmanın Altıncı Problemine İlişkin Bulgular 4.8. Araştırmanın Yedinci Problemine İlişkin Bulgular 5. TARTIŞMA VE SONUÇ 6. KAYNAKLAR 7. EKLER ÖZGEÇMİŞ | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Eğitim | tr_TR |
dc.subject | Sosyal Bilgiler Eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Küresel Isınma | tr_TR |
dc.subject | İklim Değişikliği | tr_TR |
dc.subject | Meteorolojik Afetler | tr_TR |
dc.subject | Çoklu Ortam Materyalleri | tr_TR |
dc.title | Sosyal Bilgilerde Meteorolojik Afetlerin Öğretiminde Çoklu Ortam Materyalleri Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Afet Bilinci Düzeylerine Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effect of Using Multimedia Materials on Students’ Academic Achievements and Disaster Awareness Levels in Teaching of Meteorological Disasters in Social Studies | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 391101 | tr_TR |
dc.contributor.department | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Eğitimi | tr_TR |