dc.contributor.advisor |
Demirkıran, Fatma |
|
dc.contributor.advisor |
Altıntaş, Merih |
|
dc.contributor.author |
Kocairi, Cihan |
|
dc.date.accessioned |
2023-07-18T10:32:54Z |
|
dc.date.available |
2023-07-18T10:32:54Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.date.submitted |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/5017 |
|
dc.description.abstract |
MADDE KULLANIM BOZUKLUĞUNDA BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM
TEMELLİ PSİKOEĞİTİMİN BAĞIMLILIK PROFİLİ, ÖZ YETERLİLİK VE
BAĞIMLILIK SEYRİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ: RANDOMİZE
KONTROLLÜ DENEYSEL ÇALIŞMA
Kocairi C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı
ve Hastalıkları Hemşireliği Programı, Doktora Tezi, Aydın, 2023.
Amaç: Bu araştırma, madde kullanım bozukluğu olan hastalara uygulanan bilişsel
davranışçı yaklaşım temelli psikoeğitimin bağımlılık profili, öz yeterlilik ve bağımlılık
seyrine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmada ön test-son test randomize kontrollü deneysel yöntem
kullanılmıştır. Araştırma İstanbul Erenköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi’nde Aralık
2022- Ocak 2023 tarihleri arasında alkol ve madde kullanım bozukluğu olan bireyler ile
yürütülmüştür. Araştırma örneklemine randomizasyon yöntemi ile belirlenen 50 (Deney:25
ve Kontrol:25) hasta alınmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Bağımlılık Profil İndeksi
Klinik Formu, Öz Yeterlilik Ölçeği ve Bağımlılık Seyir İndeksi kullanılarak toplanmıştır.
Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ile Ki-Kare Testi, Fisher Ki-Kare Testi,
bağımsız iki örneklem t testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada deney grubu hastalarının son test bağımlılık seyri puan
ortalamalarının, kontrol grubu hastalarına göre istatistiksel olarak anlamlı derecede düşük
olduğu bulunmuştur (p=0.004). Deney grubu hastalarının son test öz yeterlilik puan
ortalamalarının, kontrol grubu hastalarına göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek
olduğu saptanmıştır (p=0.003). Deney ve kontrol gurubu hastalarının son test bağımlılık
profil indeksi puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p=0.263).
Sonuç: Bu çalışmada madde kullanım bozukluğu olan hastalara verilen bilişsel davranışçı
yaklaşım temelli psikoeğitimin, hastaların öz yeterliliklerini artırdığı ve bağımlılık
seyirlerini azalttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Madde kullanım bozukluğu olan hastaların
tedavisinin, bilişsel davranışçı yaklaşım temelli psikoeğitim ile desteklenmesi önerilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY ....................................................................................................................i
TEŞEKKÜR ...............................................................................................................................ii
İÇİNDEKİLER..........................................................................................................................iv
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ..............................................................................vi
ŞEKİLLER DİZİNİ..................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ...............................................................................................................viii
ÖZET.........................................................................................................................................ix
ABSTRACT ..............................................................................................................................xi
1.GİRİŞ.......................................................................................................................................1
1.1. Problemin Tanımı ve Önemi ...............................................................................................1
1.2. Araştırmanın Amacı ............................................................................................................5
1.3. Araştırmanın Hipotezleri.....................................................................................................5
2. GENEL BİLGİLER................................................................................................................7
2.1. Madde Kullanım Bozukluğunun Tanımı.............................................................................7
2.2. Madde Kullanım Bozukluklarının Tanı ve Sınıflandırılması..............................................7
2.3. Madde Kullanım Bozukluğunun Sıklık ve Yaygınlığı......................................................10
2.4. Madde Kullanım Bozukluğunun Etiyolojisi......................................................................12
2.4.1. Biyolojik Faktörler .........................................................................................................12
2.4.2. Psikolojik Faktörler ........................................................................................................14
2.4.3. Sosyokültürel Faktörler ..................................................................................................17
2.5. Madde Kullanım Bozukluğunun Tedavisi.........................................................................17
2.6. Bilişsel Davranışçı Yaklaşım.............................................................................................22
2.7. Madde Kullanım Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Yaklaşım........................................24
2.8. Öz Yeterlilik ......................................................................................................................25
2.9. Madde Kullanım Bozukluğu ve Psikiyatri Hemşiresi Yaklaşımları .................................27
3. GEREÇ VE YÖNTEM.........................................................................................................31
3.1. Araştırmanın Türü .............................................................................................................31
3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri........................................................................31
3.3. Araştırmanın Evren ve Örneklemi.....................................................................................32
3.4. Katılımcıların Araştırmaya Dahil Edilme, Dışlanma ve Çıkarılma Kriterleri...................33
v
3.4.1 Araştırmaya dahil edilme kriterleri: ................................................................................33
3.4.2. Araştırmadan dışlanma kriterleri:...................................................................................33
3.4.3. Araştırmadan çıkarılma kriterleri ...................................................................................33
3.5. Randomizasyon ve Körleme..............................................................................................33
3.6. Araştırmanın Zamanı.........................................................................................................34
3.7. Araştırmanın Metodu.........................................................................................................34
3.7.1. Veri Toplama Araçları....................................................................................................36
3.7.2. Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Temelli Psikoeğitim İçeriğinin Hazırlanması ve
Uygulama Süreci ......................................................................................................................41
3.8. Araştırmanın Değişkenleri.................................................................................................44
3.9. Ön Uygulama.....................................................................................................................44
3.10. Verilerin İstatistiksel Değerlendirilmesi..........................................................................44
3.11. Araştırmanın Etik Yönü...................................................................................................45
4. BULGULAR ........................................................................................................................46
5. TARTIŞMA..........................................................................................................................54
6. SONUÇ VE ÖNERİLER .....................................................................................................62
6.1. Sonuçlar.............................................................................................................................62
6.2. Öneriler..............................................................................................................................62
KAYNAKLAR.........................................................................................................................64
EKLER .....................................................................................................................................80
Ek 1. Bağımlılık Profil İndeksi Klinik Formu Kullanım İzni...................................................80
Ek 2. Bağımlılık Seyir İndeksi Kullanım İzni.........................................................................81
Ek 3. Öz Yeterlilik Ölçeği Kullanım İzni.................................................................................82
Ek 4. Tanıtıcı Bilgi Formu .......................................................................................................83
Ek 5. Bağımlılık Profil İndeksi Klinik Formu..........................................................................85
Ek 6. Bağımlılık Seyri İndeksi .................................................................................................92
Ek 7. Öz Yeterlilik Ölçeği........................................................................................................93
Ek 8. Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Temelli Psikoeğitim Programının İçeriği........................95
Ek 9. Etik Kurul İzni ..............................................................................................................104
Ek 10. Kurum İzni ..................................................................................................................105
Ek 11. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu (Deney ve Kontrol Grubu için).......................106
BİLİMSEL ETİK BEYANI....................................................................................................113
ÖZ GEÇMİŞ...........................................................................................................................114 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Bilişsel davranış terapisi, Madde kullanım bozukluğu, Öz yeterlilik, Psikiyatri hemşireliği |
tr_TR |
dc.title |
Madde Kullanım Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Temelli Psikoeğitimin Bağımlılık Profili, Öz Yeterlilik ve Bağımlılık Seyrine Etkisinin İncelenmesi: Randomize Kontrollü Deneysel Çalışma |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı |
tr_TR |