dc.contributor.advisor | Yıldırım, Belgin | |
dc.contributor.author | Çakır, Orhan | |
dc.date.accessioned | 2023-06-15T07:05:09Z | |
dc.date.available | 2023-06-15T07:05:09Z | |
dc.date.issued | 2023-06-15 | |
dc.date.submitted | 2023-05-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5010 | |
dc.description | Yok | tr_TR |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırma, üniversite öğrencilerine üç farklı (yüz yüze, uzaktan eğitim senkron ve uzaktan eğitim asenkron) yöntem ile verilen Temel Yaşam Desteği eğitiminin etkinliğini incelemek amacı ile yapıldı. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma; prospektif ön test - son test modeline dayalı randomize kontrollü deneysel bir çalışma olarak Eylül 2021 ve Mayıs 2022 tarihleri arasında, İzmir Tınaztepe Üniversitesi SHMYO’da 2021-2022 eğitim öğretim yılında 1. sınıfta öğrenim gören 290 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Araştırma grupları bilgi düzeyi ön test sonrası randomizasyon ile yüz yüze eğitim grubu 100 kişi, uzaktan eğitim senkron grubu 94 kişi, uzaktan eğitim asenkron grubu 96 kişi olarak oluştu. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, TYD Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu, TYD Uygulama Değerlendirme Formu ile toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Ki-kare, ANOVA ve korelasyon analizleri kullanıldı. Bulgular: Araştırmaya dahil edilen 290 öğrencinin 223’ü kız, 67’si erkek öğrencidir. Yüz yüze eğitim grubundaki öğrencilerin TYD bilgi düzeyleri ve uygulama düzeylerinin, uzaktan eğitim gruplarına göre daha yüksek olduğu saptandı. Uzaktan eğitim grupları içerisindeki karşılaştırmada ise senkron gruptaki öğrencilerin TYD bilgi düzeyleri ve uygulama düzeylerinin, asenkron gruba göre daha yüksek olduğu tespit edildi. TYD eğitimleri sonrası tüm gruplardaki izlemlerde bilgi ve uygulama düzeylerinin zaman içinde düştüğü tespit edildi. Sonuç: Bu araştırmada yüz yüze, uzaktan eğitim senkron ve uzaktan eğitim asenkron yöntemleri ile verilen TYD eğitiminin bilgi ve uygulama düzeyleri arasında fark olduğu sonucuna ulaşıldı. TYD eğitim programı ile ilgili yapılan bu araştırmaya benzer şekilde, geniş evren ve örneklemde farklı gruplarda araştırmalar yapılması, kurum ve kuruluşlardan destek sağlanarak sosyal sorumluluk çizgisinde halk tabanlı projeler oluşturulması önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Yaşam desteği, uzaktan eğitim, üniversiteler, öğrenciler | tr_TR |
dc.description.sponsorship | Yok | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | TEŞEKKÜR i İÇİNDEKİLER ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ iv ŞEKİLLER DİZİNİ v RESİMLER DİZİNİ vi TABLOLAR DİZİNİ vii ÖZET viii ABSTRACT ix 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Kardiyo-Pulmoner Resüsitasyon 4 2.1.1. Kardiyo-Pulmoner Resüsitasyon Tanımı 4 2.1.2. Kardiyo-Pulmoner Resüsitasyon Tarihçesi 4 2.1.3. Kardiyo-Pulmoner Resüsitasyon Epidemiyolojisi 7 2.2. Temel Yaşam Desteği 7 2.2.1. Erişkin Temel Yaşam Desteği Uygulama Basamakları 9 2.2.1.1. Güvenliğin Sağlanması 9 2.2.1.2. Bilinç Kontrolü 9 2.2.1.3. Acil Yardım Merkezi Aktivasyonu 11 2.2.1.4. Erken Otomatik Eksternal Defibrilasyon 11 2.2.1.5. Göğüs Kompresyonları 12 2.2.1.6. Havayolu Açıklığının Sağlanması ve Kurtarıcı Soluk 13 2.2.1.7. Kurtarma (derlenme, recovery) Pozisyonu 14 2.2.1.8. Yabancı Cisimle Havayolu Tıkanıklığı ve Açma Manevraları 15 2.3. Temel Yaşam Desteği Eğitiminde Hemşirenin Rolü 16 2.4. Temel Yaşam Desteği Eğitimi 17 2.5. Uzaktan Eğitim, COVID-19 Pandemi Süreci ve TYD Eğitimleri 18 3. GEREÇ VE YÖNTEM 19 3.1. Araştırmanın Tipi 19 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Zaman 19 3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 19 3.4. Araştırmaya Alınma Kriterleri 21 3.5. Araştırmaya Alınmama Kriterleri 21 Aşağıdaki ölçütlere sahip bireyler araştırma kapsamına alınmamıştır: 21 3.6. Araştırmada Kullanılan Veri Toplama Araçları 21 3.6.1. Tanıtıcı Bilgi Formu 22 3.6.2. Temel Yaşam Desteği Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu 22 3.6.3. Temel Yaşam Desteği Uygulama Değerlendirme Formu 22 3.6.4. Temel Yaşam Desteği Uygulama Becerisi Değerlendirme Senaryosu 23 3.6.5. Temel Yaşam Desteği Kitapçığı 23 3.6.6. Temel Yaşam Desteği Eğitim Sunumu ve Uygulama Videosu 23 3.6.7. Kardiyopulmoner Resüsitasyon Simülasyon Mankeni 23 3.6.8. Klasik Eğitim Mankeni 24 3.6.9. DISCERN Ölçüm Aracı (Quality of Criteria for Consumer Health Information) 24 3.7. Araştırmanın Uygulama Planı 24 3.8. Araştırmanın Etik Yönü 29 3.9. Araştırmanın İstatistiksel Değerlendirmesi 29 4. BULGULAR 30 Min 33 Max 33 x̄ ± SS 33 5. TARTIŞMA 59 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 79 KAYNAKLAR 82 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | yaşam desteği | tr_TR |
dc.subject | uzaktan eğitim | tr_TR |
dc.subject | üniversiteler | tr_TR |
dc.subject | öğrenciler | tr_TR |
dc.title | Üç Farklı Yöntem ile Verilen Temel Yaşam Desteği Eğitiminin Karşılaştırılması: Bir Müdahale Çalışması | tr_TR |
dc.title.alternative | Comparison Of Basic Life Support Training Provided By Three Different Methods: An Interventional Study | tr_TR |
dc.type | doctoralThesis | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 326253 | tr_TR |