Özet:
Amaç: Bu araştırma, üniversite öğrencilerine üç farklı (yüz yüze, uzaktan eğitim senkron ve uzaktan eğitim asenkron) yöntem ile verilen Temel Yaşam Desteği eğitiminin etkinliğini incelemek amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma; prospektif ön test - son test modeline dayalı randomize kontrollü deneysel bir çalışma olarak Eylül 2021 ve Mayıs 2022 tarihleri arasında, İzmir Tınaztepe Üniversitesi SHMYO’da 2021-2022 eğitim öğretim yılında 1. sınıfta öğrenim gören 290 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Araştırma grupları bilgi düzeyi ön test sonrası randomizasyon ile yüz yüze eğitim grubu 100 kişi, uzaktan eğitim senkron grubu 94 kişi, uzaktan eğitim asenkron grubu 96 kişi olarak oluştu. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, TYD Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu, TYD Uygulama Değerlendirme Formu ile toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Ki-kare, ANOVA ve korelasyon analizleri kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya dahil edilen 290 öğrencinin 223’ü kız, 67’si erkek öğrencidir. Yüz yüze eğitim grubundaki öğrencilerin TYD bilgi düzeyleri ve uygulama düzeylerinin, uzaktan eğitim gruplarına göre daha yüksek olduğu saptandı. Uzaktan eğitim grupları içerisindeki karşılaştırmada ise senkron gruptaki öğrencilerin TYD bilgi düzeyleri ve uygulama düzeylerinin, asenkron gruba göre daha yüksek olduğu tespit edildi. TYD eğitimleri sonrası tüm gruplardaki izlemlerde bilgi ve uygulama düzeylerinin zaman içinde düştüğü tespit edildi.
Sonuç: Bu araştırmada yüz yüze, uzaktan eğitim senkron ve uzaktan eğitim asenkron yöntemleri ile verilen TYD eğitiminin bilgi ve uygulama düzeyleri arasında fark olduğu sonucuna ulaşıldı. TYD eğitim programı ile ilgili yapılan bu araştırmaya benzer şekilde, geniş evren ve örneklemde farklı gruplarda araştırmalar yapılması, kurum ve kuruluşlardan destek sağlanarak sosyal sorumluluk çizgisinde halk tabanlı projeler oluşturulması önerilmektedir.
Anahtar kelimeler: Yaşam desteği, uzaktan eğitim, üniversiteler, öğrenciler