dc.contributor.advisor |
Çam, Rahşan |
|
dc.contributor.author |
Yönem Amaç, Havva |
|
dc.date.accessioned |
2023-04-27T04:59:18Z |
|
dc.date.available |
2023-04-27T04:59:18Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.date.submitted |
2022-09-05 |
|
dc.identifier.citation |
Yönem Amaç, H., Çam, R. (2022). Simülasyon Ve Video Gösterimi Yöntemlerinin Hemşirelik Öğrencilerinin Ameliyat Öncesi Ve Ameliyat Sonrası Bakım Verme Düzeyleri Üzerine Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışma. Doktora Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4998 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Ameliyat öncesi ve sonrası hasta bakımı öğretiminde kullanılan video gösterimi ve simülasyon eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin ameliyat öncesi ve sonrası bakım verme düzeylerine etkisini incelemek amaçlanmıştır.
Gereç-Yöntem: Araştırmanın verileri 30 Nisan 2022-25 Temmuz 2022 tarihleri arasında toplanmıştır. Hemşirelik fakültesi ikinci sınıf Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersi almakta olan 90 hemşirelik öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.
G-Power örneklem analizi ile yapılan örneklem hesabına göre etki boyu orta (0,25) alındığında %95 güç ve %80 güven aralığında hesaplama yapıldığında örneklem büyüklüğü 81 öğrenci olarak belirlenmiştir. Çalışma simülasyon grubu, video gösterimi grubu ve kontrol grubu olmak üzere üç grupta yapılmıştır. Araştırma sırasında olası kayıplar göz önünde bulundurularak her bir gruba 30 öğrenci alınması planlanmış ve 90 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Öğrenciler gruplara basit randomizasyonla randomize edilerek atanmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler Öğrenci Tanıtım Formu, bilgi düzeyi ölçümü için Ön test ve Son test soru formları, beceri ölçümü için Beceri Kontrol Listeleri (akciğer sesleri dinleme, bağırsak sesleri dinleme, derin solunum egzersizi öğretme, ameliyat sabahı hasta hazırlığı, ameliyattan gelen hastanın bakımı, hasta mobilizasyonu), Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği ve Hastaya Müdahalede Kendine Güven/Yeterlilik Ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Her üç grupta eğitimler öncesi ve sonrası ölçülen bilgi düzeyleri arasında anlamlı farkın olduğu ve tüm gruplar için son test ile ölçülen bilgi düzeyinin ön test ile ölçülen bilgi düzeyinden daha yüksek olduğu bulundu (p<0,05). Beceri puanlarına bakıldığında ameliyat öncesi ve sonrası bakımla ilgili becerilerde simülasyon grubunun video ve kontrol grubundan, video grubunun da kontrol grubundan daha fazla beceri puanı ortalamasına sahip olduğu ve farkın anlamlı olduğu (p<0,05) bulundu. Hastaya Müdahalede Kendine Güven Ölçeğinden alınan puanların gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği (p>0,05) bulundu. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeğinden alınan puanların gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği (p<0,05) ve simülasyon grubu puan ortalamalarının, kontrol grubuna göre yüksek olduğu saptandı.
Sonuç: Simülasyon ve video gösterimi yöntemlerinin ameliyat öncesi ve sonrası hastaya bakım vermede geleneksel yöntemlere göre üstünlük gösterdiği ve beceri öğretiminde simülasyon yönteminin video gösterimi yöntemine göre ve video gösteriminin de geleneksel yönteme göre üstün olduğu sonuçları elde edildi. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY …………...………………………..………………….………..... i
TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………….. ii
İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...……….….…... iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….…vi
ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………….……….. vii
RESİMLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………………….. viii
TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...……………………..... ix
ÖZET ………………………………………………………………………………….. xi
ABSTRACT ………………………………………………………………….……….. xiii
1. GİRİŞ …………………….…………………...………………………….……............1
1.1. Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….….…..1
1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..………….….4
1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..…………4
2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....…..5
2.1. Hemşirelik Eğitimi………………………………………………………..……..5
2.2. Hemşirelik Eğitiminde Standart/Geleneksel Eğitim...............5
2.3. Hemşirelik Eğitiminde Sorunlar.……….….…… …………………………5
2.4. Hemşirelik Eğitiminde Teknoloji Kullanımı……………………….……7
2.4.1. Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı…………………………..9
2.4.1.1. Simülasyon Tasarımı ve Simülasyon Uygulaması.......................9
2.4.1.2. Simülasyonun Avantajları……………………………………………………....16
2.4.1.3. Simülasyonun Dezavantajları………………….…………………………….. 16
2.4.2. Hemşirelik Eğitiminde Video Gösterimi Kullanımı…………………….....17
2.4.2.1. Video Gösterimi Tasarımı ve Video Gösterimi Uygulaması............18
2.4.2.2. Video Gösterimi Avantajları…………………………………………………18
2.4.2.3. Video Gösterimi Dezavantajları……………………………………………19
2.5. Hemşirelik Eğitiminde Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin Yeri ve Önemi ……19
2.6. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Ameliyat Öncesi ve Sonrası Hemşirelik bakımı……………………………………………………………………………22
2.7. Klinik Karar Verme……………………………………………………………25
2.8. Hastaya Müdahalede Kendine Güven…………………………………………25
2.9. Araştırmada Ameliyat Öncesi ve Sonrası Bakım Verme Düzeyi Üzerinde Çalışılmasının Gerekçesi……………………………………………………… 26
3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….…………… 27
3.1. Araştırmanın Tipi……………………………………..….........….……............... 27
3.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman……………..………………..…..….…………... 27
3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri.……………………….………….... 27
3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi………………………………………………. 28
3.5. Veri Toplama Araçları………………………………………………………… 30
3.5.1. Öğrenci Tanıtım Formu……………………………………………………… 30
3.5.2. Ön Test ve Son Test Soru Formları …………………………………………. 30
3.5.3. Beceri Kontrol Listeleri……………………………………………………… 30
3.5.4. Hastaya Müdahalede Kendine Güven/Yeterlilik Ölçeği………………...32
3.5.5. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği………………………………………...33
3.5.6. Bu Araştırma İçin Ölçek Geçerlik Güvenirlikleri……………………………….34
3.6. Araştırmanın Süresi ……………………………………………………………… 35
3.7. Araştırmada Kullanılan Eğitim Materyalleri……………………………………... 35
3.7.1. Beceri Eğitiminde Kullanılan Video Gösterimi İçerikleri.................................... 35
3.7.2. Beceri Eğitiminde Kullanılan Simülasyon Uygulaması İçerikleri........................ 36
3.8. Araştırmanın Uygulanması………………………………………………………. 39
3.9. Verilerin Analizi………… ……….…………………………………………… 40
3.10. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri…………………………… 40
3.11. Araştırmanın Etik Yönü……………………………………………………….. 41
3.12. Araştırmanın Sınırlılıkları……………………………………………………….. 41
3.13. Araştırmanın Güçlükleri…………………………………………………………. 41
4. BULGULAR ………………………………………………………………….…... 43
5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....….. 53
5.1. Bilgi ve Beceri Düzeylerinin Tartışılması……………………………………… 53
5.2. Hastaya Müdahalede Kendine Güven Puanlarının Tartışılması………………… 55
5.3. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği Puanlarının Tartışılması………………. 56
6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………………... 58
KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………………... 60
EKLER ………………………………………………………………………………... 68
Ek 1. Öğrenci Tanıtım Formu ve Ön Test Soru Formu ….………………….……… 68
Ek 2. Beceri Kontrol Listeleri….……………...……………….…................................ 79
Ek 3. Hastaya Müdahalede Kendine Güven Yeterlilik Ölçeği………………………… 80
Ek 4. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği……………………………………….. 81
Ek 5. Son Test Soru Formu……………………………………………………………. 86
Ek 6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu…………………………………………… 89
Ek 7. Etik Kurul İzni………………………………………………………………… 107
Ek 8. Kurum İzni………………………………………………………………………. 108
Ek 9. Nihai Sonuç Raporu……………………………………………………………... 109
Ek 10. Ölçek Kullanım İzinleri………………………………………………………... 110
Ek 11. Araştırmacının Araştırma Kapsamında Katıldığı Eğitimler/Kurslar………… 112
BİLİMSEL ETİK BEYANI ………………………………………………………....... 113
ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...……………………………… 114 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Cerrahi Hemşireliği, Klinik Karar Verme, Simülasyon, Video-Ses Medyası |
tr_TR |
dc.title |
SİMÜLASYON VE VİDEO GÖSTERİMİ YÖNTEMLERİNİN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN AMELİYAT ÖNCESİ VE AMELİYAT SONRASI BAKIM VERME DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ ÇALIŞMA |
tr_TR |
dc.title.alternative |
EFFECTS OF SIMULATION AND VIDEO SCREENING METHODS ON PRE-SURGERY AND POSTOPERATIVE PROVIDING CARE LEVELS OF NURSING STUDENTS: A RANDOMIZED CONTROLLED STUDY |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-9558-9561 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği |
tr_TR |