Abstract:
Amaç: Ameliyat öncesi ve sonrası hasta bakımı öğretiminde kullanılan video gösterimi ve simülasyon eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin ameliyat öncesi ve sonrası bakım verme düzeylerine etkisini incelemek amaçlanmıştır.
Gereç-Yöntem: Araştırmanın verileri 30 Nisan 2022-25 Temmuz 2022 tarihleri arasında toplanmıştır. Hemşirelik fakültesi ikinci sınıf Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersi almakta olan 90 hemşirelik öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.
G-Power örneklem analizi ile yapılan örneklem hesabına göre etki boyu orta (0,25) alındığında %95 güç ve %80 güven aralığında hesaplama yapıldığında örneklem büyüklüğü 81 öğrenci olarak belirlenmiştir. Çalışma simülasyon grubu, video gösterimi grubu ve kontrol grubu olmak üzere üç grupta yapılmıştır. Araştırma sırasında olası kayıplar göz önünde bulundurularak her bir gruba 30 öğrenci alınması planlanmış ve 90 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Öğrenciler gruplara basit randomizasyonla randomize edilerek atanmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler Öğrenci Tanıtım Formu, bilgi düzeyi ölçümü için Ön test ve Son test soru formları, beceri ölçümü için Beceri Kontrol Listeleri (akciğer sesleri dinleme, bağırsak sesleri dinleme, derin solunum egzersizi öğretme, ameliyat sabahı hasta hazırlığı, ameliyattan gelen hastanın bakımı, hasta mobilizasyonu), Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği ve Hastaya Müdahalede Kendine Güven/Yeterlilik Ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Her üç grupta eğitimler öncesi ve sonrası ölçülen bilgi düzeyleri arasında anlamlı farkın olduğu ve tüm gruplar için son test ile ölçülen bilgi düzeyinin ön test ile ölçülen bilgi düzeyinden daha yüksek olduğu bulundu (p<0,05). Beceri puanlarına bakıldığında ameliyat öncesi ve sonrası bakımla ilgili becerilerde simülasyon grubunun video ve kontrol grubundan, video grubunun da kontrol grubundan daha fazla beceri puanı ortalamasına sahip olduğu ve farkın anlamlı olduğu (p<0,05) bulundu. Hastaya Müdahalede Kendine Güven Ölçeğinden alınan puanların gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği (p>0,05) bulundu. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeğinden alınan puanların gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği (p<0,05) ve simülasyon grubu puan ortalamalarının, kontrol grubuna göre yüksek olduğu saptandı.
Sonuç: Simülasyon ve video gösterimi yöntemlerinin ameliyat öncesi ve sonrası hastaya bakım vermede geleneksel yöntemlere göre üstünlük gösterdiği ve beceri öğretiminde simülasyon yönteminin video gösterimi yöntemine göre ve video gösteriminin de geleneksel yönteme göre üstün olduğu sonuçları elde edildi.