eArşiv@Adu

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN PROBLEM ÇÖZME EĞİTİMİNİN ÖFKE YÖNETİMİ VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMINA ETKİSİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Arslantaş, Hülya
dc.contributor.author Sönmez, Sinem
dc.date.accessioned 2023-04-07T06:36:41Z
dc.date.available 2023-04-07T06:36:41Z
dc.date.issued 2023
dc.date.submitted 2023
dc.identifier.citation Sönmez, S. (2023). Hemşirelik Öğrencilerine Verilen Problem Çözme Eğitiminin Öfke Yönetimi ve Problemli İnternet Kullanımına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aydın. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4996
dc.description.abstract ÖZET HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN PROBLEM ÇÖZME EĞİTİMİNİN ÖFKE YÖNETİMİ VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMINA ETKİSİ Sönmez S. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2023. Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerine verilen problem çözme eğitiminin, öğrencilerin öfke yönetimi ve problemli internet kullanımına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma yarı-deneysel bir araştırma olup, ön test-son test, kontrol gruplu desen kullanılarak Şubat 2022 - Aralık 2022 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 2. sınıf öğrencisi olan 77 katılımcı ile gerçekleşmiştir. Deney grubuna 9 oturumluk problem çözme eğitimi verilmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Problem Çözme Envanteri, Çok Boyutlu Öfke Ölçeği ve Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Deney ve kontrol grubunun eğitim öncesi ölçümlerinden sonra, eğitimden hemen sonra, 3 ay ve 6 ay sonra ölçümleri yapılarak izlemleri yapılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, bağımsız iki grup karşılaştırmalarında t testi kullanılmıştır. Kategorik değişkenler arası ilişkiler Pearson Ki-Kare, Yates Ki-Kare ve Fisher’in Kesin Ki-Kare Testi ile incelenmiştir. Deney ve kontrol gruplarının tekrarlı ölçümlerinde varyans analizi (Repeated Measures ANOVA) kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerine uygulanan problem çözme eğitimi grup programının öğrencilerin problem çözme becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu (F=32,787; p<0,001), öfke kontrolü sağlamada çok boyutlu öfke ölçeğinin alt boyutlarından saldırganlığın azalmasında (F=5,661; p=0,005), sakinliğin artmasında ( F=2,985; p=0,046), intikam tepkilerinin azalmasında (F=6,070; p=0,002) ve problemli internet kullanımının azalmasında etkili olduğu (F=9,494; p<0,001) ve bu etkinin uzun süreli devam ettiği görülmüştür. Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerine verilen problem çözme eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve öfke yönetimi düzeylerini artırdığı, problemli internet xi kullanımlarını azalttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu doğrultuda öfke yönetiminin artırılmasında ve problemli internet kullanımının azaltılmasında problem çözme eğitiminin verilmesi önerilir. Anahtar kelimeler: Hemşirelik eğitimi, internet bağımlılığı, öfke, problem çözme. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY……………………………………………………………………….…....i TEŞEKKÜR……………………………………………………………………………………ii İÇİNDEKİLER……………………………………………………………………….……….iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ………………………………………………......vi ŞEKİLLER DİZİNİ……………………………………………………………….………….vii TABLOLAR DİZİNİ…………………………………………………………….…………..viii ÖZET……………………………………………………………………………………….….x ABSTRACT………………………………………………………….…………………...….xii 1. GİRİŞ………………………………………………………………….…………………….1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi………………………………………………………………1 1.2. Araştırmanın Amacı……………………………………………………………………….4 1.3. Araştırmanın Hipotezleri…………..………………………………………………………5 2. GENEL BİLGİLER…………………………………………………………………………6 2.1. Problem Çözme……………………………………………………………………………6 2.1.1. Problem Çözme ile İlgili Tanımlar ve Temel Bilgiler…………………………………..6 2.1.2. Problem Çözme Modelleri………………………………………………………………7 2.1.3. Problem Çözme İle İlgili Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar...………………………10 2.1.3.1. Problem Çözme İle İlgili Yapılmış Ulusal Araştırmalar…………………………….10 2.1.3.2. Problem Çözme İle İlgili Yapılmış Uluslararası Araştırmalar……………………….11 2.2.Öfke……………………………………………………………………………………….13 2.2.1. Öfkenin Tanımı ve Öfke İle İlgili Kuramsal Yaklaşımlar…………………………..…13 2.2.2. Öfkenin Nedenleri………………………………………………………..……………14 2.2.3.Öfkenin Boyutları………………………………………………………………………14 2.2.4.Öfkenin İşlevleri………………………………………………………………………..15 2.2.5.Öfke İfade Biçimleri……………………………………….…………………………...15 2.2.6.Öfke Kontrolü/Yönetimi………………………….…………………………………….16 2.2.7. Öfke Yönetimi İle İlgili Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar………………………….18 2.2.7.1. Öfke Yönetimi İle İlgili Yapılmış Ulusal Araştırmalar…………………...…………18 2.2.7.2. Öfke Yönetimi İle İlgili Yapılmış Uluslararası Araştırmalar…………...…………...19 2.3.Problemli İnternet Kullanımı……………………………………………………………..20 2.3.1. Problemli İnternet Kullanımı Kavramı………………………………………………...20 2.3.2. Problemli İnternet Kullanımının Etkileri………………………………………………21 2.3.3. Problemli İnternet Kullanımı İle İlgili Yapılmış Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar...23 2.3.3.1. Problemli İnternet Kullanımı İle İlgili Yapılmış Ulusal Araştırmalar……………….23 2.3.3.2. Problemli İnternet Kullanımı İle İlgili Yapılmış Uluslararası Araştırmalar…………24 2.4. Hemşirelik Öğrencilerinde Problem Çözme, Öfke Yönetimi ve Problemli İnternet Kullanımı Konusunda Hemşirenin Rolü……………………………………….…………25 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……………………………………………………………………27 3.1. Araştırmanın Deseni……………………………………………………………………..27 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri……………………………………………….27 3.3. Araştırmanın Zamanı…………………………………………………………………….27 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi………………………………………………………27 3.5.Randomizasyon……………………………………………………………….…………..29 3.6. Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri……………………………………………..31 3.6.1. Alınma Kriterleri…………………………………………………...…………………..31 3.6.2. Dışlanma Kriterleri…………………………………………………………………….31 3.7. Problem Çözme Eğitiminin Hazırlanması Süreci………………………………………..31 3.7.1. Problem Çözme Eğitiminin Uygulanması Süreci……………………………………...32 3.8. Araştırmanın Değişkenleri……………………………………………………………….35 3.9. Veri Toplama Araçları…………………………………………………………...………35 3.9.1. Kişisel Bilgi Formu…………………………………………………………………….35 3.9.2. Problem Çözme Envanteri……………………………………………………………..36 3.9.3. Çok Boyutlu Öfke Ölçeği……………………………………………………………...36 3.9.4. Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği………..………………………………………….37 3.10. Verilerinin Değerlendirilmesi ve Uygulanan İstatistiksel Analizler……………………37 3.11. Araştırmanın Etik Yönü……………………………………………………...…………38 4.BULGULAR………………………………………………………………………………..39 5. TARTIŞMA ……………………………………………………………………………….73 5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları………………………………………………………………..80 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ………………………………………………………………….81 6.1. Sonuçlar………………………………………………………………………………….81 6.2. Öneriler…………………………………………………………………………………..81 KAYNAKLAR...……………………………………………………………………………..83 EKLER…………………………………………………………………………………….….98 Ek 1. Problem Çözme Eğitimi İçeriği…………………………………………………….…..98 Ek 2. Veri Toplama Araçları……………………………………………….………….….…111 Ek 3. Çok Boyutlu Öfke Ölçeği Kullanım İzni………………………………………….…..121 Ek 4. Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği Kullanım İzni……………………………….….122 Ek 5. Problem Çözme Envanteri Kullanım İzni………………………………………….…123 Ek 6. Etik Kurul İzni………………………………………………………………………...124 Ek 7. Kurum İzni…………………………………………………………………………….125 Ek 8. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formları……………………………………………..126 BİLİMSEL ETİK BEYANI…………………………………………………………………135 ÖZ GEÇMİŞ………………………………………………………………………….……..136 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Hemşirelik eğitimi, internet bağımlılığı, öfke, problem çözme tr_TR
dc.title HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN PROBLEM ÇÖZME EĞİTİMİNİN ÖFKE YÖNETİMİ VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMINA ETKİSİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster