Özet:
ÖZET
HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN PROBLEM ÇÖZME EĞİTİMİNİN
ÖFKE YÖNETİMİ VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMINA ETKİSİ
Sönmez S. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı
ve Hastalıkları Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2023.
Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerine verilen problem çözme eğitiminin, öğrencilerin
öfke yönetimi ve problemli internet kullanımına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma yarı-deneysel bir araştırma olup, ön test-son test, kontrol gruplu
desen kullanılarak Şubat 2022 - Aralık 2022 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes
Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 2. sınıf öğrencisi olan 77 katılımcı ile gerçekleşmiştir. Deney
grubuna 9 oturumluk problem çözme eğitimi verilmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Problem
Çözme Envanteri, Çok Boyutlu Öfke Ölçeği ve Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır. Deney ve kontrol grubunun eğitim öncesi ölçümlerinden sonra,
eğitimden hemen sonra, 3 ay ve 6 ay sonra ölçümleri yapılarak izlemleri yapılmıştır. Verilerin
analizinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, bağımsız iki grup karşılaştırmalarında t testi
kullanılmıştır. Kategorik değişkenler arası ilişkiler Pearson Ki-Kare, Yates Ki-Kare ve
Fisher’in Kesin Ki-Kare Testi ile incelenmiştir. Deney ve kontrol gruplarının tekrarlı
ölçümlerinde varyans analizi (Repeated Measures ANOVA) kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerine uygulanan problem çözme eğitimi
grup programının öğrencilerin problem çözme becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu
(F=32,787; p<0,001), öfke kontrolü sağlamada çok boyutlu öfke ölçeğinin alt boyutlarından
saldırganlığın azalmasında (F=5,661; p=0,005), sakinliğin artmasında ( F=2,985; p=0,046),
intikam tepkilerinin azalmasında (F=6,070; p=0,002) ve problemli internet kullanımının
azalmasında etkili olduğu (F=9,494; p<0,001) ve bu etkinin uzun süreli devam ettiği
görülmüştür.
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerine verilen problem çözme eğitiminin hemşirelik
öğrencilerinin problem çözme ve öfke yönetimi düzeylerini artırdığı, problemli internet
xi
kullanımlarını azalttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu doğrultuda öfke yönetiminin artırılmasında
ve problemli internet kullanımının azaltılmasında problem çözme eğitiminin verilmesi önerilir.
Anahtar kelimeler: Hemşirelik eğitimi, internet bağımlılığı, öfke, problem çözme.