Özet:
ÖZET
ÇEVREYE YÖNELİK TUTUM İLE OKUL BAHÇESİ
YEŞİL ALAN KULLANIMININ ÇOCUKLARDAKİ
ÇATIŞMA ÇÖZME DAVRANIŞIARINI YORDAMA DÜZEYİ
AKSU F. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çevre Sağlığı
(Disiplinler Arası) Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2023.
Amaç: Araştırma, çocuklarda çevreye yönelik tutum ile okul bahçesi yeşil alan kullanımının
çatışma çözme davranışlarını yordama düzeyinin incelenmesi amacıyla analitik kesitsel olarak
yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2020-2022 eğitim öğretim döneminde Aydın ili Efeler ilçesinde
bulunan rastgele yöntemle seçilen on altı ortaokulda, beşinci, altıncı, yedinci, ve sekizinci sınıf
kademelerinde eğitim-öğretimlerine devam eden, gönüllülük esasına dayanarak 1489 öğrenci
ile gerçekleştirilmiştir. Veriler sosyodemografik özelliklere ilişkin kişisel bilgi formu, Çevresel
Tutum Ölçeği ve Çatışma Çözme Davranışları Belirleme Ölçeği, kullanılarak toplanmıştır.
Araştırma verileri SPSS 25 (Statitical Package for Social Sciences) programı kullanılarak
analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, standart sapma, minimum-maksimum, Mann
Whitney U Testi veya Kruskal Wallis Varyans Analizi, Spearman korelasyon testi ve Lineer
regresyon kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin çevresel tutum ölçeği ve çatışma çözme davranışlarını belirleme
ölçeğinden almış oldukları puanlar değerlendirilmiştir. Öğrenciler çevresel tutum ölçeğinden
ortalama 98,2±13, ÇÇDBÖ’den ortalama 50,9±9,0 puan aldıkları görülmüştür. Öğrencilerde
çevresel tutum ölçeği toplam puanı arttıkça (98,2) ÇÇDBÖ saldırganlık puanının azaldığı
(15,3), ÇÇDBÖ problem çözme puanının arttığı (35,7) ve ÇÇDBÖ toplam puanının arttığı
(50,9) görülmüştür. Çevresel tutum ölçeği ortalama puanı kardeş sayısı, aile gelir durumu, baba
ve annenin öğrenim düzeyi, annenin çalışıyor olması durumu açısından değerlendirildiğinde
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde fark saptanmıştır. Çevresel tutum ölçeği toplam puanı ve
annenin mesleğinin ÇÇDBÖ toplam puanını yordama düzeyi anlamlı çıkmıştır (1,007-3,365/
0,297-0,983).
x
Sonuç: Çalışmadan elde edilen bulgular kapsamında öğrencilerin çevresel tutum puanı
yükseldikçe saldırganlık düzeyinin düştüğü, çatışma çözme davranışlarının arttığı görülmüştür.
Çalışmada elde edilen bulgularda çevresel tutumun iyi olması ve annenin mesleğinin olması
öğrencilerin çatışma çözme davranışlarını yordamalarına olumlu yönde etki ettiği saptanmıştır.
Bu kapsamda okul bahçelerinin fiziki koşullarının yeniden gözden geçirilmesi ve yeşil alanların
artırılması yönünde düzenlenlenmesi önerilmiştir.