eArşiv@Adu

Çevre sağlığı bölüm/program öğrencilerinin çözüm odaklı yaklaşım düzeyleri, çevre sorunlarına yönelik davranışları ve ilişkili faktörler

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Özcan, Sevil
dc.contributor.author Böceklioğlu, İnci
dc.date.accessioned 2023-03-06T04:58:49Z
dc.date.available 2023-03-06T04:58:49Z
dc.date.issued 2023-03-06
dc.date.submitted 2023-02-02
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4971
dc.description.abstract Amaç: Araştırmamızda, çevre sağlığı alanında farklı düzeylerde üniversite eğitimi alan öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik davranışlarıyla ilişkili faktörlerin belirlenmesi ve çözüm odaklı yaklaşım durumlarının ortaya konması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma analitik/kesitsel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın evrenini Türkiye genelinde Çevre Sağlığı Bölüm/Programında okuyan Önlisans, Yüksek Lisans ve Doktora eğitimi alan 619 öğrenci oluşturmaktadır. Tabakalı rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 619 öğrenci pandemi sebebiyle araştırmaya online olarak davet edilmiş ve araştırmaya katılma şartlarına uygun bulunan 144 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. Ankette öğrencilere ait sosyo-demografik özellikler için "Kişisel Bilgi Formu", çevre sorunlarına yönelik davranış düzeylerini görmek için "Çevre Sorunlarına Yönelik Davranış Ölçeği" ve son olarak çevre sorunlarına dair bakış açılarını değerlendirmek amacıyla "Çözüm Odaklı Envanter" kullanılmıştır. Çalışma sonucunda anket formları aracılığıyla elde edilen veriler Statistical Package for the Social Sciences (SPSS15.0) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde hesaplamaları analiz edilmiş ve değerlendirmeler bunlar üzerinden yapılmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Skewness-Kurtosis ile değerlendirilmiş ve verilerin -1,5 ile +1,5 değerleri aralığında kalarak normal dağılım gösterdiği anlaşılmıştır. İki grup olması durumunda bağımsız örneklem t-testi, ikiden fazla grup olması durumunda ise tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkinin tespitinde korelasyon analizinden yararlanılmış ve sonuçlar %95 güven aralığında, p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik davranışları ve çözüm odaklı yaklaşım düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek için yapılan korelasyon analizi sonuçları bakıldığında, çevre sorunlarına yönelik davranışları ve çözüm odaklı yaklaşım düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişki bulunmuştur (p<0,05, r=0,360). Bu durum, öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik davranışlarının gelişmesi ile çözüm odaklı yaklaşım bakış açılarının da geliştiğini göstermektedir. Çevre sorunlarına dair davranışlarının alt boyutları incelenmiş ve cinsiyet, yaş, medeni durum, ebeveynlerin hayatta olup-olmaması, doğdukları bölge, gelir düzeyi, öğrenim gördükleri üniversite, sınıf seviyesi ve çevre ile ilgili eğitim alıp-almama durumlarına bağlı çevre sorunlarına yönelik davranışlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu saptanmış ve ayrıntılı bir şekilde çalışmamızda anlatılmıştır (p< 0,05). Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin çözüm odaklı yaklaşım bakış açıları ile çevre sorunlarına ilişkin davranışları sosyo-demografik özelliklere bağlı farklılık göstermektedir. Buna karşın kardeş sayıları ve kaçıncı kardeş oldukları, ebeveynlerinin eğitim durumları, en uzun süre ikamet ettikleri yer, nasıl konakladıkları, eğitim düzeyleri, bölümlerinden memnuniyet düzeyleri, çevreyle ilgili bir sivil toplum kuruluşuna üye olup olmamalarına göre çevre sorunlarına yönelik davranışları ve çözüm odaklı yaklaşım düzeleyleri arasında farklılıklar görülmemiştir. Gerçekleştirilen çalışmanın sonucunda çevre sağlığı programında eğitim alan öğrencilerin, çevre sorunlarına dair davranışları ve çözüm odaklı bakış açıları birbirlerini destekler niteliktedir. Çevre sorunlarına dair aldıkları eğitimler, çözüm odaklı yaklaşım becerilerini arttırmaktadır. Gerçekleştirilen araştırma sonucunda, çevre eğitimlerinin sadece çevre sağlığı eğitimi alan öğrencilere değil farklı alanlarda öğrenim gören ve öğretim programı müfredatlarında çevreye yönelik dersler olmayan diğer tüm üniversite öğrencilerine zorunlu veya seçmeli dersler şeklinde verilmesi, öğrencilerin çevre sorunlarına dair duyarlılığını arttıracaktır. Bu da gelecek nesillerin çevreye yönelik oluşabilecek çevre sorunlarına karşı pozitif davranışlar sergilemelerini sağlamada etkili olabilecektir. Ayrıca çevreye yönelik benzer çalışmaların, farklı gruplar ile yapılmasının, konuya ilişkin durumun daha iyi ortaya konmasına katkı sağlayacağı kanısındayız. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET xi ABSTRACT xiii 1.GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 2 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 3 1.3.1. Ana Hipotezler 3 1.3.2. Alt Hipotezler 3 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Çözüm Odaklı Yaklaşım 5 2.1.1. Çözüm Odaklı Yaklaşımın Uygulamadaki Yeri 8 2.1.1.1. Değişime ve Olasılıklara Odaklanma 9 2.1.1.2. Amaçlar ve Tercih Edilen Geleceği Oluşturma 10 2.1.1.3. Güçlü Yanları ve Kaynakları İnşa Etme 10 2.1.1.4. Yeniden Çerçevelendirme 10 2.1.1.5. İyi Olanın Ne Olduğu ve İşe Yarayanın Araştırılması 11 2.1.1.6. Saygılı Şekilde İlgilenme 11 2.1.1.7. Etkili Sorular Sorma 11 2.1.1.8. İş Birliği ve Birliktelik Oluşturma 13 2.1.2.Terapi Sürecine Etki Eden Faktörler 13 2.1.3. Yaklaşımda Danışan ve Danışman Arasındaki İlişki 14 2.1.4. Çözüm Odaklı Yaklaşımın Güçlü Yanları ve Sınırlıkları 16 2.1.5. Çözüm Odaklı Yaklaşım Kapsamında Yapılan Çalışmalar 17 2.1.5.1. Yurt İçi Yapılan Çalışmalar 17 2.1.5.2. Yurt Dışı Çalışmalar 17 2.2. Çevre Sorunları 19 2.2.1. Çevre Kavramı 19 2.2.2. Genel İtibariyle Çevre Sorunları 19 2.2.2.1. Hava Kirliliği 20 2.2.2.2. Toprak Kirliliği 21 2.2.2.3. Su Kirliliği 22 2.2.2.4. Gürültü Kirliliği 23 2.2.2.5. Flora ve Fauna Kirliliği 24 2.2.2.6. Radyoaktif Kirlenme 24 2.2.2.7. Işık Kirliliği 24 3. GEREÇ VE YÖNTEM 26 3.1. Araştırma Bölgesinin Seçimi 26 3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 26 3.3. Veri Toplama Yöntem ve Araçları 29 3.3.1. Anket Formunun Hazırlanması 29 3.3.2. Verilerin Değerlendirilmesi ve Analizi 31 3.3.3. Araştırmanın Sınırlılıkları 32 4. BULGULAR 33 4.1. Üniversite Öğrencilerinin Demografik Özelliklerine Dair Bulgular 33 4.3. Üniversite Öğrencilerinin Çözüm Odaklı Yaklaşım Düzeylerine Dair Bulgular 44 4.4. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ve Çözüm Odaklı Yaklaşım Düzeyleri Arasındaki İlişki 47 4.5. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Cinsiyete Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 48 4.6. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Yaş Gruplarına Göre Karşılatırılmasına İlişkin Bulgular 50 4.7. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Medeni Durumlarına Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 51 4.8. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Sahip Oldukları Kardeş Sayısı ve Kaçıncı Çocuk Olduklarına Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 53 4.9. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Ebeveynlerinin Hayatta Olup Olmaması ve Özlük/Üveylik Durumlarına Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 56 4.10. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları İle Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Ebeveynlerinin Eğitim Durumlarına Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 58 4.11. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Doğdukları Coğrafi Bölgeye ve İkamet Ettikleri Yere Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 60 4.12. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Konaklama Türlerine Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 64 4.13. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Gelir Düzeylerine Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 65 4.14. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Eğitim Aldıkları Okul ve Eğitimlerinde Hangi Düzeyde Olduklarına Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 67 4.15. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Eğitim Aldıkları Bölümden Memnuniyet Düzeylerine Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 71 4.16. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarının, Çevreyle İlgili Aldıkları Eğitimlere Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 72 4.17. Çevre Sağlığı Bölüm/Program Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ile Çözüm Odaklı Yaklaşımlarınıın Çevreyle İlgili Sivil Toplum Kuruluşlarına Üye Olup Olmamalarına Göre Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 74 5. TARTIŞMA 76 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 83 KAYNAKLAR 85 EKLER 99 Ek 1. Anket Formu 99 Ek 2. Bilimsel Etik Beyanı 104 Ek 3. Etik İzin 105 Ek 4. Çevre Sorunlarına Yönelik Davranış Ölçeği Kullanım İzni 106 Ek 5. Çözüm Odaklı Envanter Kullanım İzni 107 BİLİMSEL ETİK BEYANI 108 ÖZ GEÇMİŞ 109 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Çevre, Çevre Sağlığı, Çevre Sorunları, Çözüm Odaklı Yaklaşım, Davranış. tr_TR
dc.title Çevre sağlığı bölüm/program öğrencilerinin çözüm odaklı yaklaşım düzeyleri, çevre sorunlarına yönelik davranışları ve ilişkili faktörler tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.authorID 0000-0003-1421-0423 tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çevre Sağlığı (Disiplinlerarası) Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster