Özet:
Amaç: Bu araştırma, ters-yüz sınıf öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin yaşam
bulgularına ilişkin bilgi ve beceri düzeylerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, randomize kontrollü deneysel olarak, 2021-2022 eğitimöğretim yılı bahar yarıyılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi
Hemşirelik Esasları dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini deney
grubunda 74, kontrol grubunda 82 olmak üzere toplam 156 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırmada yaşam bulgularına ilişkin ders konuları deney grubuna ters yüz sınıf öğretim
yöntemiyle, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemiyle verilmiştir. Veriler, yaşam
bulgularına ilişkin, Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu, Teorik Bilgi Değerlendirme Formu ve
Beceri Kontrol Listeleri ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencileri bilgi ve beceri
öğrenme düzeyleri açısından karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler
Pearson ki-kare, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortancası 19 olup, %66,7’si kadındır.
Öğrencilerin hemşirelik eğitimi için internet kaynaklarından faydalanma durumu deney
grubunda % 97,3, kontrol grubunda % 92,7’dir. Ters yüz sınıf öğretim yöntemi uygulanan
deney grubundaki öğrencilerin yaşam bulgularına ilişkin, teorik bilgi puan ortalaması
82,16/±8,74, beceri puan ortalaması 85,23/±10,19 ve genel başarı puan ortalaması
83,55/±8,52’dir. Kontrol grubundaki öğrencilerin yaşam bulgularına ilişkin, teorik bilgi puan
ortalaması 71,03/±11,78, beceri puan ortalaması 75,62±13,36 ve genel başarı puan ortalaması
73,43/±11,16’dır. Deney grubundaki öğrencilerin yaşam bulguları ünitesine ilişkin teorik
bilgi, beceri ve genel başarı puan ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerinden istatistiksel
olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,001). Deney ve kontrol grubundaki
öğrencilerin tanıtıcı özelliklerine göre teorik bilgi, beceri ve genel başarı puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05). Sonuç: Ters yüz sınıf öğretim yönteminin öğrencilerin teorik bilgi, beceri ve genel başarı
puanlarını arttırdığı sonucuna varılmıştır. Hemşirelik eğitiminde ters yüz sınıf öğretim
yönteminin kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.