eArşiv@Adu

Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin iş birlikli problem çözme becerilerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Özen Ünal, Deniz
dc.contributor.author Türkeş Yazıcı, Aysun
dc.date.accessioned 2023-02-01T06:20:37Z
dc.date.available 2023-02-01T06:20:37Z
dc.date.issued 2022
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Türkeş Yazıcı, A. (2022). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin iş birlikli problem çözme becerilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Aydın. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4944
dc.description.abstract Amaç: İş birlikli problem çözme, iş dünyasında ve toplumda temel bir beceridir. Bireylerin, takımların birer parçası olması, takımın karşılaştığı problemlerin üstesinden gelmede farklı bakış açılarını ortaya koyma, takımın gerçekleştireceği eylemlerde sorumluluk alma gibi davranışlar gün geçtikçe daha da önemli hale gelmektedir. Buradan hareketle çalışmanın amacı ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin bir problem çözme sürecinde bir grubun üyesi olarak sergiledikleri iş birlikli problem çözme becerilerinin incelenmesidir. Materyal ve Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Katılımcılar, ortaokul 6.sınıf öğrencilerinden öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmiştir. Araştırma, ikişer kişiden oluşan üç takım (toplam 6 öğrenci) ile yürütülmüştür. İş birlikli problem çözme süreçleri araştırmacı tarafından hazırlanan iş birlikli problem çözme yaprakları aracılığıyla incelenmiştir. Araştırmada nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Veri, OECD tarafından hazırlanan PISA 2015 iş birlikli problem çözme değerlendirme teorik çatısına göre analiz edilmiştir. Bulgular: Ortak bir anlayış geliştirme ve sürdürme yetkinliği ve problemi çözmek için uygun eylemde bulunma yetkinliğine ilişkin beceriler genel olarak tüm takımlar tarafından ortaya konulmuştur. Takım organizasyonunu kurma ve sürdürme yetkinliğine ilişkin beceriler görece daha az gözlemlenmiştir. Keşfetme ve anlama becerisi ile ilişkili takım üyelerinin bakış açılarını ve yeteneklerini keşfetme (A1), problemi çözmek için, ortak iş birlikli etkileşim türünü hedefler doğrultusunda keşfetme (A2) ve problemi çözmek için rolleri anlama (A3) becerileri katılımcılarca sergilenmemiştir. Sonuç: Ortaokul 6.sınıf düzeyinde bulunan katılımcılar, PISA 2015 iş birlikli problem çözme değerlendirme teorik çerçevesinde belirtilen iş birlikli problem çözme becerilerine genel olarak sahiptirler. tr_TR
dc.description.abstract Objective: Collaborative problem solving is an essential skill in business and society. Behaviours such as individuals being a part of teams, revealing different perspectives in overcoming the problems faced by the team, taking responsibility for the actions of the team are becoming more and more important day by day. From this point of view, the aim of the study is to examine the collaborative problem-solving skills of 6th grade students as a member of a group in a problem-solving process. Material and Methods: Case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. The participants were determined based on the opinions of the teachers from the 6th grade students. The research was carried out with three teams (6 students in total) consisting of two people each. Collaborative problem-solving processes were examined through collaborative problem-solving sheets prepared by the researcher. Descriptive analysis, one of the qualitative data analysis methods, was used in the research. The data were analysed according to the PISA 2015 collaborative problem-solving framework prepared by the OECD. Conclusion: Skills related to the competencies to establishing and maintaining shared understanding and taking appropriate action to solve the problem were generally demonstrated by all teams. Skills related to establishing and maintaining team organization are observed relatively less frequently. Skills related to exploring and understanding process, discovering perspectives and abilities of team members (A1), discovering the type of collaborative interaction to solve the problem, along with goals (A2) and understanding roles to solve the problem (A3) were not exhibited by the participants. Participants at the 6th grade generally have the collaborative problem-solving skills specified in the PISA 2015 collaborative problem-solving framework. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject İş birlikli problem çözme, 6.sınıf öğrencileri, PISA 2015 tr_TR
dc.subject Collaborative problem solving, 6th grade students, PISA 2015 tr_TR
dc.title Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin iş birlikli problem çözme becerilerinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative The investigation of 6th grade students' collaborative problem solving skills tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster