Dünya çapında yer alan bütün işletmeler için performans ve verimlilik en temel iki unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Performansın ölçülmesi ve etkin bir şekilde yönetilmesi kadar performans ölçüm kriterlerinin objektif bir şekilde belirlenmesi de oldukça önemli bir konudur. Bu çalışmada performans ölçüm kriterleri objektif bir şekilde belirlenmek için Balanced Scorecard BSC modelinden yararlanılmıştır. Uygulamada BSC'nin 4 ana kriterleri Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) ile ikili karşılaştırmalar yapılarak hesaplanmıştır. İzmir'de metal kaplama sektöründe faaliyet gösteren firmanın 2018, 2019 ve 2020 yıllarının finansal boyut, müşteri boyutu, iç süreçler boyutu ve öğrenme ve gelişme boyutu AHP ile ölçülerek önem derecelerine ulaşılmıştır.
Performance and efficiency are the two most fundamental factors for all businesses around the world. Objectively determining performance measurement criteria is as important as measuring and effectively managing performance. In this study, Balanced Scorecard (BSC), one of the performance evaluation methods, was used to determine the performance measurement criteria in an objective way. In practice, the 4 main criteria of BSC were calculated by making pairwise comparisons with the Analytical Hierarchy Process (AHP). The financial dimension, customer dimension, internal processes dimension and learning and development dimension of the company operating in the metal plating sector in Izmir for the years 2018, 2019 and 2020 were measured with AHP and their importance levels were reached.