Tüketicilerin satın alma karar süreci demografik, sosyal, kültürel, kişisel, psikolojik
faktörlerin ya da pazarlama araçları tarafından şekillenen faktörlerin etkisi altında ortaya
çıkmaktadır. Bu anlamda dışsal ve içsel faktörler olarak ele alınabilecek olan bu türden
faktörler, tüketicilerin zihninde gerçekleşen değerlendirmeyi etkileyerek bazı yanıtlar
(tepkiler) meydana getirmektedir.
Bu araştırma, sanal mağaza atmosferi, satış promosyonları, akış deneyimi ve impulsif
satın alma değişkenleri arasındaki ilişkileri S-O-R paradigması kapsamında incelemeyi
amaçlamıştır. Bu doğrultuda sanal mağaza atmosferi ve satış promosyonları dışsal uyaranlar,
akış deneyimi organizma (zihinsel süreç) ve impulsif satın alma bir tüketici tepkisi olarak ele
alınmış ve bir nicel araştırma kapsamında araştırmanın teorik modeli değerlendirilmiştir.
Araştırmanın verilerini online anket yoluyla erişilen 407 tüketicinin yanıtları oluşturmuş ve
veriler SPSS 24 ve AMOS 24 istatistik yazılımlarında çözümlenmiştir.
Yapılan analizler sonucunda iyi uyum iyiliği gösteren bir yapısal eşitlik modeli
kapsamında elde edilen bulgular, sanal mağaza atmosferi, satış promosyonları, akış deneyimi
ve impulsif satın alma davranışı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunduğunu
ortaya koymuştur. Sonuçlara göre akış deneyimi, hem sanal mağaza atmosferi ile impulsif
satın alma arasında hem de satış promosyonları ile impulsif satın alma arasında aracılık rolü
üstlenmektedir. Ayrıca sosyo-demografik özellikler ile alışveriş alışkanlıklarına ilişkin bazı
faktörlerin istatistiksel olarak anlamlı gruplararası farklılıklar sergilediği ortaya çıkmıştır.
The purchasing decision process of consumers emerges under the influence of
demographic, social, cultural, personal, psychological factors or factors shaped by marketing
tools. In this sense, such factors, which can be considered as external and internal factors,
create some responses (reactions) by affecting the evaluation realized in the mind of
consumers.
Thisresearch aimed to examine the relationships between the virtual store atmosphere,
sales promotions, flow experience and impulsive purchasing variables within the scope of the
S-O-R paradigm. In this direction, virtual store atmosphere and sales promotions are
considered as external stimuli, flow experience as organism (mental process) and impulsive
purchasing as a consumer reaction and the theoretical model of the research was evaluated
within the scope of a quantitative research. The data of the research was formed by the
responses of 407 consumers accessed via an online survey and the data were analyzed in SPSS
24 and AMOS 24 statistical softwares.
As a result of the analysis, the findings obtained within the scope of a structural
equation model showing good fit revealed that there were statistically significant relationships
between the virtual store atmosphere, sales promotions, flow experience and impulsive
purchasing behavior. According to the results, flow experience plays a mediating role both
between virtual store atmosphere and impulsive purchasing, and between sales promotions
and impulsive buying. In addition, some socio-demographic characteristics and some
shopping habits showed statistically significant differences between groups