eArşiv@Adu

Duygu İfadesi Psikoeğitim Programının Üniversite Öğrencilerinin Öfke İfadesi Ve Öfke Kontrolü Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Karma Desende Kontrol Gruplu Bir Çalışma

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Demirkıran, Fatma
dc.contributor.author Kaya, Hava
dc.date.accessioned 2022-08-26T09:49:44Z
dc.date.available 2022-08-26T09:49:44Z
dc.date.issued 2022
dc.date.submitted 2022-07-07
dc.identifier.citation Kaya, H. (2022). Duygu ifadesi psikoeğitim programının üniversite öğrencilerinin öfke ifadesi ve öfke kontrolü üzerine etkisinin incelenmesi: karma desende kontrol gruplu bir çalışma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü: Aydın. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4753
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırma duygu ifadesi psikoeğitim programının üniversite öğrencilerinin öfke ifadesi ve öfke kontrolü üzerine etkisini incelemek amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem desenlerinden, keşfedici sıralı desen kullanılmıştır. Araştırma Mart-Eylül 2021 tarihleri arasında Hakkâri Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek okulunda yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Hakkâri Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek okuluna kayıtlı, Hakkari ilinde ikamet eden öğrenciler oluşturmaktadır. Duygu ifadesi psikoeğitim programının oluşturulması için veriler nitel yöntemle maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenen 15 Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek öğrencileri ile “Google meet” üzerinden online gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış on soru ve yedi alt sorudan oluşturulan form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi MAXQDA 2020 programı ile yapılmıştır. Nitel bulgular sonucunda psikoeğitim içeriği oluşturulmuştur. Duygu ifadesi psikoeğitim programı için örneklem büyüklüğü G-power programı kullanılarak hesaplanmıştır. 25 deney ve 24 kontrol toplam 49 öğrenciden oluşmuştur. Veri toplama formları olarak, Kişisel Bilgi Formu, Berkeley Duygu İfadesi Ölçeği ve Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği kullanılmıştır. Deney grubuna 5 hafta-10 oturumdan oluşan psikoeğitim programı uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.0 istatistiksel analiz programı kullanılmıştır. Analizde ki-kare testi, mann-whitney u testi bağımsız örneklemler t-testi, tekrarlı ölçümler için varyans analizi (ANOVA) testi kullanılmıştır. Ölçümler eğitim öncesi, eğitim sonrası ve 1 aylık izlemde yapılmıştır. Bulgular: Duygu ifadesi psikoeğitim programının oluşturulması için yapılan nitel araştırmadan elde edilen kodlarla ‘’ilişkiler/yaklaşımlar, duygular, yaşanan sorunlar, duygulara eşlik eden davranışlar’’ olmak üzere dört tema belirlenmiştir. Duygu ifadesi psiko eğitimi sonrasında, deney ve kontrol grubunda yer alan öğrenciler için sürekli öfke, öfke ifadesi toplam ve öfke ifadesi ölçeği alt boyutları ve berkeley duygu ifadesi ölçeği, duygusal ifadesellik alt boyutu, dürtü gücü alt boyutu, gizleme alt boyutu puan ortalamalarının zaman serisine göre grup içi karşılaştırılmasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin sürekli öfke, öfke ifadesi toplam ve öfke ifadesi alt boyutları puan ortalamalarının zaman serisine göre gruplararası karşılaştırılması fark bulunmamıştır (p>0.05). Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin Berkeley duygu ifadesi ölçeği ve dürtü gücü boyutu puan ortalamalarının zaman serisine göre gruplararası karşılaştırılmasında istatiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (p<0.05) bulunmuştur. Ayrıca deney ve kontrol gruplarının duygusal ifadesellik alt boyutu 1 aylık izlem puan ortalamalarının gruplar arası karşılaştırmasında anlamlı farklılık olduğu (p<0.05) bulunmuştur. Sonuç: Sonuç olarak derinlemesine yapılan nitel görüşmelerde öğrenclerin duygularını ifade edemedikleri belirlenmiş, duygu dışa vurumlarında saldırganlık, şiddet eğilimi saptanmış ve öğrenciler ifade edilen yıkıcı davranış ve duygu ifade problemlerini aile bireylerinin davranış ve ifadelerine benzetmişlerdir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin kültürel olarak dugularını ifade edemedikleri belirlenmiştir. Uygulanan duygu ifadesi psikoeğitim programı, öğrencilerin duygusal ifadesellik ve dürtü gücü alt boyutlarında etkili olurken duyguları ifade etme eğilimleri, öfke ifadesi ve öfke kontrol düzeyleri üzerine etkisinin olmadığı bulunmuştur. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ viii TABLOLAR DİZİNİ ix ÖZET… x ABSTRACT xii 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 5 1.3. Araştımanın Hipotezleri 6 2. GENEL BİLGİLER 7 2.1. Duygu İfadesi 7 2.1.1. Duygu ve Duygu İfadesi ile İlgili Tanımlar ve Temel Bilgiler 7 2.1.2.Duygu İfadesinin Bileşenleri 8 2.2. Öfke 8 2.2.1. Öfke ile İlgili Tanımlar 8 2.2.2. Durumluk-Sürekli Öfke 9 2.2.3.Öfke İfade Tarzı 9 2.3. Kültür Duygu İlişkisi 10 2.4. Üniversite Öğrencilerinin Öfke ve Duygu İfadesi İle İlgili Yapılmış Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar 11 2.4.1. Üniversite Öğrencilerinin Öfke ve Duygu İfadesi İlgili Yapılmış Ulusal Araştırmalar 11 2.4.2. Üniversite Öğrencilerinin Öfke ve Duygu İfadesi İlgili Yapılmış Uluslararası Araştırmalar 17 3. GEREÇ VE YÖNTEM 20 3.1. Araştırmanın Türü 20 3.2. Nitel Araştırmanın Yöntemi 21 3.2.1. Nitel Araştırmanın Türü 21 3.2.2. Araştırmanın Zamanı 21 3.2.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer 22 3.2.2.Nitel Araştırmanın Evren ve Örneklemi 23 3.2.3. Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri 24 3.2.3.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri 24 3.2.3.2. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri 24 3.2.4. Nitel Araştırma Veri Toplama Araçları 24 3.2.5. Nitel Araştırma Ön Uygulama 25 3.2.6. Nitel Araştırma İşlemi 25 3.2.7. İstatistiksel Değerlendirme 26 3.2.7.1. İçerik Analizi 27 3.2.8. Nitel Verilerin Geçerlik ve Güvenirliği 27 3.2.9. Duygu İfadesi Psikoeğitim Programı Geliştirme Eğitiminin Hazırlanması Süreci 29 3.3. Nicel Araştırma Yöntemi 33 3.3.1. Araştırmanın Türü 33 3.3.2. Araştırmanın Zamanı 33 3.3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer 33 3.3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 33 3.3.5. Araştırmaya Alınma, Dışlanma ve Çıkarılma Kriterleri 40 3.3.5.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri 40 3.3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 40 3.3.5.3. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri 40 3.3.6. Duygu İfadesi Psikoeğitim Uygulanma Süreci 41 3.3.7. Araştırmanın Değişkenleri 42 3.3.8. Veri Toplama Araçları 42 3.3.9.1. Nicel Veri Toplama Araçları 42 3.3.9.1.1. Kişisel Bilgi Formu 43 3.3.9.1.2. Berkeley Duygu İfadesi Ölçeği 43 3.3.9.1.3. Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği 44 3.3.10. Verilerinin Değerlendirilmesi ve Uygulanan İstatistiksel Analizler 45 3.3.10.1. Nicel Verilerinin Değerlendirilmesi 45 3.4. Araştırmanın Sınırlılıkları 45 3.5. Araştırmada Karşılaşılan Güçlükler 46 3.6. Araştırmanın Etik Yönü 46 4. BULGULAR 47 4.1. Nitel Bulgular 47 4.1.2. Öğrencilere ait demografik özellikler 47 4.1.3. Öğrencilerin İlişkiler/Yaklaşımlar, Duygular, Yaşanan Sorunlar, Duygulara Eşlik Eden Davranışlar ile İlgili Görüşleri 48 4.2. Nicel Bulgular 69 5. TARTIŞMA 76 5.1. Duygu İfadesi Psikoeğitim Programınını Oluşturmaya İlişkin Nitel Araştırma Bulgularının Tartışma 76 5.2. Nicel Araştırma Bulgularına İlişkin Tartışma 83 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 86 KAYNAKLAR 89 EKLER 105 Ek 1. Sürekli öfke ve öfke ifade tarzı kullanım izni 105 Ek 2. Berkeley duygu ifadesi ölçeği kullanım izni 106 Ek 3. Etik kurul izni 107 Ek 4. Kurum izni 108 Ek 5. Duygu ifadesi psikoeğitim programının içeriği. 109 Ek.6. Yarı yapılandırılmış görüşme formu 116 Ek 7. Afiş 118 Ek 8. Katılım belgeleri 119 Ek 9. Uygulama görselleri 121 BİLİMSEL ETİK BEYANI 124 ÖZ GEÇMİŞ 125 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess tr_TR
dc.subject Duygu İfadesi, Öfke İfadesi, Öfke Kontrolü, Psikoeğitim, Üniversite Öğrencisi. tr_TR
dc.title Duygu İfadesi Psikoeğitim Programının Üniversite Öğrencilerinin Öfke İfadesi Ve Öfke Kontrolü Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Karma Desende Kontrol Gruplu Bir Çalışma tr_TR
dc.title.alternative Investigation Of The Effect Of An Emotional Expression Psychoeducation Program On Anger Expression And Anger Control In University Students: A Mixed-Design, Control-Group Study tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster