dc.contributor.advisor |
Şafak Öztürk, Cennet |
|
dc.contributor.author |
Karadeniz Sarısakal, Büşra |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-10T05:16:17Z |
|
dc.date.available |
2022-08-10T05:16:17Z |
|
dc.date.issued |
2022-08-10 |
|
dc.date.submitted |
2022-07-04 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4727 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu çalışmada çocukluk çağı travma yaşantılarının kuşaklararası döngüsünün duygu düzenleme güçlükleri, ebeveynin zihinselleştirmesi, ebeveynlik stilleri ve çocuk davranışı açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: 6 Kasım 2021 ve 23 Mart 2022 tarihleri arasında çevrimiçi ortamda Google Surveys üzerinden gerçekleştirilen araştırmaya 4-17 yaş arasında çocuğu olan 225 kişi katılmıştır. Veriler, Sosyodemografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği, Ebeveyn İçsel Düşünme İşlevselliği Ölçeği, Çok Boyutlu Ebeveynlik Stilleri Değerlendirme Ölçeği ve Güçler ve Güçlükler Anketi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon analizi, Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA), hiyerarşik regresyon ve aracılık analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Korelasyon analizi sonuçları araştırmanın değişkenlerinin birbiriyle anlamlı ilişkileri olduğunu göstermiştir. Değişkenler cinsiyet ve medeni duruma göre farklılaşmamış; eğitim durumu, sosyoekonomik düzey, tedavi gerektiren ruhsal bir sorunun olup olmaması, maruz kalınan ihmal ve istismar türlerine göre farklılaşmıştır. Regresyon analizi sonuçları, çocukluk çağı travmatik yaşantıları, duygu düzenlemede güçlükler, zihinselleştirme öncesi puanlar, zihinsel durumların keskinliği, ve olumlu ve olumsuz ebeveynlik puanlarının çocuğun güçlük puanındaki varyansın %42’sini açıkladığını göstermiştir. Aracılık analizi sonuçlarına göre, ebeveynin çocukluk çağı travma yaşantılar ile çocuklarının güçlük puanları ilişkisinde, duygu düzenlemede güçlükler, zihinselleştirme öncesi düzeyi ve olumsuz ebeveynlik uygulamalarının tam aracı rol oynadığı saptanmıştır.
Sonuç: Araştırmanın sonuçları, çocukluk çağı travma yaşantılarının kuşaklararası aktarımında duygu düzenleme güçlükleri, zihinselleştirme kapasitesi ve olumsuz ebeveynlik uygulamalarının rol oynadığını göstermektedir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY . i
TEŞEKKÜR . ii
İÇİNDEKİLER . iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ . vii
ŞEKİLLER DİZİNİ . viii
TABLOLAR DİZİNİ . ix
ÖZET . x
ABSTRACT . xii
1. GİRİŞ . 1
2. GENEL BİLGİLER . 5
2.1. Çocukluk Çağı Travmaları .5
2.1.1. Tanımı . 5
2.1.2. Yaygınlık . 6
2.1.3. Çocukluk Çağı Travma Deneyimlerinin Türleri . 7
2.1.3.1. Fiziksel İstismar . 7
2.1.3.2. Cinsel İstismar . 8
2.1.3.3. Duygusal İstismar . 9
2.1.3.4. Çocuk İhmali . 11
2.1.4. Çocukluk Çağı Travmalarının Kuşaklararası Döngüsü . 12
2.1.4.1. Çocukluk Çağı Travmalarının Kuşaklararası Döngüsünü Açıklayan Modeller . 12
2.1.4.2. Çocukluk Çağı Travmalarının Kuşaklararası Döngüsünü İnceleyen Araştırmalar . 14
2.2. Duygu Düzenleme . 16
2.2.1. Tanımı . 16
2.2.2. Duygu Düzenlemenin Gelişimi . 17
2.2.3. Duygu Düzenlemede Güçlükler . 18
2.2.4. Duygu Düzenleme ve Çocukluk Çağı Travma Yaşantıları . 19
2.3. Zihinselleştirme . 20
2.3.1. Ebeveyn Zihinselleştirmesi . 21
2.3.2. Zihinselleştirme ve Çocukluk Çağı Travma Yaşantıları İlişkisi . 22
2.3.3. Zihinselleştirme ve Duygu Düzenlemede Güçlükler İlişkisi . 23
2.4. Ebeveynlik Stilleri . 24
2.4.1. Schaefer’in Ebeveynlik Kuramı . 25
2.4.2. Ebeveynlik Stilleri ve Çocukluk Çağı Travma Yaşantıları İlişkisi . 26
2.4.3. Ebeveynlik Stilleri ve Duygu Düzenlemede Güçlükler . 27
2.4.4. Ebeveynlik Stilleri ve Zihinselleştirme . 28
2.5. Çocuk Davranışları . 29
3. GEREÇ VE YÖNTEM . 31
3.1. Gereç . 31
3.1.1. Örneklem . 31
3.1.2. Veri Toplama Araçları . 34
3.1.2.1. Sosyodemografik Bilgi Formu . 34
3.1.2.2. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ). 34
3.1.2.3. Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği (DDGÖ) . 35
3.2.2.4. Ebeveyn İçsel Düşünme İşlevselliği Ölçeği . 35
3.1.2.5. Çok Boyutlu Ebeveynlik Stillerini Değerlendirme Ölçeği (Ebeveyn Formu)
(ÇESDÖ) . 36
3.1.2.6. Güçler ve Güçlükler Anketi (GGA). 37
3.1.2.7. Kontrol Soruları . 37
3.2. Yöntem . 37
3.2.1. İşlem . 37
3.2.2. Veri Analizi . 38
4. BULGULAR . 40
4.1. Ölçeklerin Betimsel İstatistikleri . 40
4.2. Değişkenler Arasındaki İlişkiler: Korelasyon Analizleri . 40
4.3. Değişkenlerin Sosyodemografik Özellikler Açısından İncelenmesi: Çok Değişkenli
Varyans Analizi (MANOVA) Sonuçları . 45
4.4. Değişkenlerin İhmal ve İstismar Türleri Açısından İncelenmesi: Çok Değişkenli
Varyans Analizi (MANOVA) Sonuçları . 50
4.5. Çocuğun Güçlük Seviyesini Yordayan Değişkenlerin Belirlenmesi: Regresyon
Analizi . 55
4.6. Çocukluk Çağı Travmaları ile Çocuğun Güçlük Puanı Arasında Duygu Düzenleme
Güçlüklerinin, Zihinselleştirme Öncesi Düzeyinin ve Olumsuz Ebeveynlik
Uygulamalarının Aracı Rolünün İncelenmesi: Aracılık Analizleri . 56
4.6.1. Çocukluk Çağı Travmaları ile Çocuğun Güçlük Puanı Arasında Duygu Düzenleme
Güçlüklerinin Aracı Rolü . 57
4.6.2.Çocukluk Çağı Travmaları ile Çocuğun Güçlük Puanı Arasında Ebeveynin
Zihinselleştirme Öncesi Düzeyinin Aracı Rolü . 58
4.6.3. Çocukluk Çağı Travmaları ile Çocuğun Güçlük Puanı Arasında Olumsuz
Ebeveynlik Uygulamalarının Aracı Rolü . 60
5. TARTIŞMA . 62
5.1. Değişkenlerin Korelasyon Analizi Sonuçlarının Tartışılması . 62
5.2. Değişkenlerin Sosyodemografik Özellikler Açısından Farklılaşmasına Dair
Sonuçların Tartışılması . 63
5.3. Değişkenlerin İhmal ve İstismar Türüne Göre Farklılaşmasına Dair Sonuçların
Tartışılması . 66
5.4. Çocuğun Güçlük Seviyesini Yordayan Değişkenlerin Belirlenmesi: Regresyon
Analizi Sonuçlarının Tartışılması . 69
5.5. Çocukluk Çağı Travmaları ile Çocuğun Güçlük Puanı Arasında Duygu Düzenleme Güçlüklerinin, Zihinselleştirme Öncesi Düzeyinin ve Olumsuz Ebeveynlik
Uygulamalarının Aracı Rolünün İncelenmesi: Aracılık Analizlerinin Sonuçlarının
Tartışılması . 76
5.6. Araştırmanın Sınırlılıkları . 77
6. SONUÇ VE ÖNERİLER . 79
KAYNAKLAR . 81
EKLER . 107
Ek 1. Sosyodemografik Bilgi Formu . 107
Ek 2. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği . 110
Ek 3. Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği . 112
Ek 4. Ebeveyn İçsel Düşünme İşlevselliği Ölçeği . 114
Ek 5. Çok Boyutlu Ebeveynlik Stillerini Değerlendirme Ölçeği . 116
Ek 6. Güçler ve Güçlükler Anketi . 117
Ek 7. Etik Kurul Kararı . 118
Ek 8. Bilgilendirilmiş Onam Formu . 119
Ek 9. Ölçek İzinleri . 120
BİLİMSEL ETİK BEYANI . 121
ÖZGEÇMİŞ . 122 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Çocukluk Çağı Travma Yaşantıları, Duygu Düzenleme, Ebeveynlik, Kuşaklararası Travma, Zihinselleştirme. |
tr_TR |
dc.title |
Çocukluk Çağı Travmalarının Kuşaklararası Döngüsünün Duygu Düzenleme Becerileri, Ebeveyn Zihinselleştirmesi, Ebeveynlik Stilleri ve Çocuk Davranışları Açısından İncelenmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
An Examination Of The Intergenerational Cycle Of Childhood Trauma Experiences In The Context Of The Emotion Regulation Skills, Parental Mentalization, Parenting Styles And Child Behaviors |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı |
tr_TR |