eArsiv@Adu

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yeme Tutumu İle Kronotip Açısından Değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tanır, Halil
dc.contributor.author Dügeroğlu, Ekrem
dc.date.accessioned 2022-08-04T05:24:05Z
dc.date.available 2022-08-04T05:24:05Z
dc.date.issued 2022
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Dügeroğlu, E. (2022). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yeme Tutumu İle Kronotip Açısından Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü: Aydın. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4709
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırmanın amacı 2020-2021 Eğitim Öğretim yılı Bahar döneminde Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencileri yeme tutumu ve kronotip açısından değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik - kesitsel olarak Aralık 2020 ve Ağustos 2021 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 412 (n=202 kadın ve n=210 erkek) öğrenci ile gerçekleşti. Veriler, Yeme Tutum Testi ve İnsan Sirkadiyen Ritminde Sabahcıl-Akşamcıl Tipleri Belirlemede Kendi Kendini Değerlendirme Formu ile toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Independent Sample T Testi, One Way Anova Testi ve Ki-kare Testi kullanıldı. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %17’sinin (n=70) yeme bozukluğuna yatkın olduğu ve %50,5’inin (n=208) kronotip açısından ara tip olduğu belirlendi. Öğrencilerin kronotiplerine göre yeme tutumu açısından öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma olduğu (p<0,05); yeme bozukluğuna en yatkın öğrencilerin sabahcıl tipe yakın öğrenciler (%39,0) ve ara tip öğrenciler (%16,3) olduğu tespit edildi. Sonuç: Bu araştırmada yeme bozukluğuna yatkın öğrencilerin olduğu, öğrencilerin önemli bir bölümünün kronotiplerinin ara tip veya sabahcıla yakın olduğu ve öğrencilerin kronotiplerinin yeme bozukluğu gözlenme sıklığını etkilediği sonucuna ulaşıldı. tr_TR
dc.description.abstract Aim: This research was conducted to evaluate students studying at Aydın Adnan Menderes University Faculty of Sport Sciences in terms of eating attitude and chronotype in the spring semester of 2020-2021 academic year. Materials and Methods: The research was carried out analytically - cross-sectionally, with 412 (n=202 female and n=210 male) students studying at Aydın Adnan Menderes University Faculty of Sport Sciences between December 2020 and August 2021. Data were collected by Eating Attitudes Test and Self-Assessment Form for Identifying Morning-Evening Types in Human Circadian Rhythm. Descriptive statistics, Independent Sample T Test, One Way Anova Test and Chi-square Test were used in the analysis of the data. Results: It was determined that 17% (n=70) of the students participating in the study were prone to eating disorders and 50,5% (n=208) were intermediate type in terms of chronotype. According to the chronotypes of the students, there was a statistically significant difference between the students in terms of eating attitudes (p<0,05); It was determined that the students most prone to eating disorders were students close to the morning type (39,0%) and intermediate type students (16,3%). Conclusion: In this study, it was concluded that there were students who were prone to eating disorders, that the chronotypes of a significant part of the students were intermediate type or close to morning person, and that the chronotypes of the students affected the frequency of eating disorders. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY ..................................................................................................................i TEŞEKKÜR ............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.......................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ...........................................................................vi TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................vii ÖZET....................................................................................................................................viii ABSTRACT ...........................................................................................................................ix 1. GİRİŞ................................................................................................................................... 1 1.1. Araştırma Soruları ............................................................................................................ 3 2. GENEL BİLGİLER............................................................................................................. 4 2.1. Beslenme ve Sağlık .......................................................................................................... 4 2.2. Sporda Beslenme .............................................................................................................. 4 2.3. Üniversite Öğrencilerinin Beslenme Tutumları................................................................ 6 2.4. Yeme Bozuklukları ........................................................................................................... 7 2.4.1. Sporcularda Yeme Bozuklukları.................................................................................... 8 2.4.2. Spor Yapan Bireylerde Yeme Bozukluğu ...................................................................... 9 2.5. Biyolojik Ritimler ve Kronobiyoloji ................................................................................ 9 2.6. Sirkadiyen Ritmin Düzenlenmesi................................................................................... 10 2.7. Kronotip.......................................................................................................................... 10 2.7.1. Kronotip Tanımı........................................................................................................... 10 2.7.2. Kronotip Çeşitleri ........................................................................................................ 11 2.7.3. Kronotipin Değerlendirilmesi...................................................................................... 11 2.7.4. Kronotipi Etkileyen Faktörler...................................................................................... 12 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Kronotip, Öğrenci, Spor Bilimleri, Yeme Tutumu tr_TR
dc.subject Chronotype, Eating Attitude, Sport Sciences, Student tr_TR
dc.title Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yeme Tutumu İle Kronotip Açısından Değerlendirilmesi tr_TR
dc.title.alternative Evaluation Of Aydin Adnan Menderes Faculty Of Sports Sciences Students In Terms Of Eating Attitude And Chronotype tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account