eArşiv@Adu

Üstün yetenekli 8. sınıf öğrencilerinin ispat yapma süreçlerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Özsoy Bür, Nesrin
dc.contributor.author Vatandaş, Betül
dc.date.accessioned 2022-07-27T08:53:02Z
dc.date.available 2022-07-27T08:53:02Z
dc.date.issued 2022
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Vatandaş, B. (2022). Üstün yetenekli 8. sınıf öğrencilerinin ispat yapma süreçlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Aydın. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4699
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışmanın amacı üstün yetenekli 8. sınıf öğrencilerinin ispat yapma süreçlerinin derinlemesine incelenmesi, öğrencilerin ispat yapma konusundaki becerilerinin ve bu süreçte yaşadıkları güçlüklerin betimlenmesi ve öğrencilerin ispata ilişkin görüşlerinin ortaya konulması olarak belirlenmiştir. Materyal-Yöntem: Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Aydın Bilim Sanat Merkezine devam eden 8. sınıf öğrencileri arasından amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen 10 öğrencidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Uygulamada öğrencilerin ispat süreçlerini incelemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilmiş İspat Beceri Testi ve İspat Görüşme Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin öğretmen görüşüne göre belirlenmesinin ardından pilot çalışma için 5 öğrenci, asıl çalışma için 5 öğrenci ile yaklaşık 60 dk süren klinik görüşme yapılmıştır. Çalışmanın analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın veri analizinde, Boero'nun ispat safhaları temel alınmış, Heinze ve Reiss (2004)'in Boero ispat süreçlerini okul matematiğine uyarladıkları modele göre veriler analiz edilmiştir. Bulgular: Üstün yetenekli öğrencilerin genel olarak ispat için strateji geliştirebildikleri fakat ispatı matematiksel standartlarda yazamadıkları bunun yanında matematik derslerinde ispatın kullanılmasına ve gerekliliğine ilişkin olumlu görüş bildirdikleri görülmüştür. Sonuç: Uygulama sırasında öğrencilerin ispat sürecinde bazı zorluklar yaşadığı fakat ispat konusunda oldukça meraklı ve istekli oldukları görülmüştür. Üstün yetenekli öğrenciler için bu yönde yapılacak öğretimin olumlu etki bırakacağı sonucuna varılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Purpose: The purpose of this study was determined as an in-depth examination of gifted 8th grade students' proving processes, describing the students' skills in proving and the difficulties they experienced in this process, and revealing the students' views on proof. Material-Method: The study group of the research is 10 students selected by criterion sampling method, one of the purposive sampling methods, among the 8th grade students attending Aydın Science and Art Center in the 2020-2021 academic year. Case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. In the application, the Proof Skill Test and the Proof Interview Form developed by the researcher were used to examine the proof processes of the students. After the students were determined according to the teachers' opinion, clinical interviews were conducted with 5 students for the pilot study and 5 students for the main study, which lasted approximately 60 minutes. Descriptive analysis technique was used in the analysis of the study. In the data analysis of the study, the proof stages of Boero were taken as the basis, and the data were analyzed according to the model in which Heinze and Reiss (2004) adapted the Boero proof processes to school mathematics. Results: It was observed that gifted students were able to develop strategies for proof in general, but they could not write the proof in mathematical standards, and they also expressed a positive opinion about the use and necessity of proof in mathematics lessons. Conclusion: During the application, it was observed that the students had some difficulties in the proof process, but they were very curious and willing to prove. It has been concluded that the teaching to be done in this direction for gifted students will have a positive effect. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL ONAY.................................................................................................................. i TEŞEKKÜR ......................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.................................................................................................................iii SİMGELER ve KISALTMALAR.................................................................................... vi ŞEKİLLER DİZİNİ.........................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................ ix EKLER DİZİNİ................................................................................................................. x ÖZET................................................................................................................................ xi ABSRTACT ....................................................................................................................xii 1. GİRİŞ............................................................................................................................. 1 1.1. Problem Durumu ........................................................................................................ 1 1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi................................................................................... 3 1.3. Problem Cümlesi / Alt Problem Cümleleri ................................................................ 5 1.4. Sınırlılıklar.................................................................................................................. 5 1.5. Varsayımlar ................................................................................................................ 5 1.6. Kısaltmalar ................................................................................................................. 6 1.7. Kavramsal Çerçeve..................................................................................................... 6 1.7.1. Üstün Yeteneklilik................................................................................................... 6 1.7.1.1. Üstün Yetenek Kavramı ve Matematikte Üstün Yeteneklilik.............................. 6 1.7.1.2. Matematikte Üstün Yetenekli Bireylerin Özellikleri.......................................... 11 1.7.1.3. Üstün Yeteneklilik Kuramları ............................................................................ 15 1.6.1.4. Üstün Yeteneklilik Alanları................................................................................ 23 1.7.2. İspat ....................................................................................................................... 26 iv 1.7.2.1. İspat Kavramı ..................................................................................................... 26 1.7.2.2. İspatın Sahip Olduğu Roller ve İşlevler ............................................................. 29 1.7.2.3. İspatlama Sürecine Yönelik Kavramsal Çerçeveler........................................... 31 1.7.2.4. İspatın Sınıflamasına İlişkin Teorik Yaklaşımlar............................................... 35 1.7.2.5. İspatın Önemi ve İlköğretim Matematik Öğretim Programları ve Uluslararası Standartlardaki Yeri .......................................................................................... 37 1.8. Teorik Çerçeve ......................................................................................................... 43 1.8.1. Boero İspat Süreci ................................................................................................. 44 1.8.2. Heinze ve Reiss’in Modeli .................................................................................... 45 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR......................................................................................... 51 3. MATERYAL-YÖNTEM ............................................................................................ 60 3.1. Araştırmanın Deseni................................................................................................. 60 3.2. Çalışma Grubu.......................................................................................................... 62 3.3. Veri Toplama Araçları.............................................................................................. 63 3.3.1. İspat Testi .............................................................................................................. 64 3.3.2. İspat Görüşme Formu ............................................................................................ 65 3.4. Uygulama Süreci ...................................................................................................... 65 3.4.1. Pilot Çalışma ......................................................................................................... 65 3.4.2. Asıl Çalışma .......................................................................................................... 66 3.5. Verilerin Analizi....................................................................................................... 66 3.6. Araştırmanın Geçerliği ve Güvenirliği..................................................................... 72 3.7. Araştırmacının Rolü ................................................................................................. 74 4. BULGULAR ............................................................................................................... 75 4.1. Birinci Alt Probleme Ait Bulgular............................................................................ 75 4.1.1. Birinci Soruya Ait Bulgular................................................................................... 75 4.1.2. İkinci Soruya Ait Bulgular .................................................................................... 88 v 4.1.3. Üçüncü Soruya Ait Bulgular ................................................................................. 99 4.1.4. Dördüncü Soruya Ait Bulgular............................................................................ 109 4.1.5 Beşinci Soruya Ait Bulgular................................................................................. 116 4.2. İkinci Alt Probleme Ait Bulgular ........................................................................... 126 5. TARTIŞMA............................................................................................................... 129 5.1. Birinci Alt Problemle İlgili Bulgular Üzerine Tartışma......................................... 129 5.2. İkinci Alt Problemle İlgili Bulgular Üzerine Tartışma........................................... 140 6. SONUÇ ve ÖNERİLER............................................................................................ 142 7. KAYNAKLAR.......................................................................................................... 146 EKLER .......................................................................................................................... 159 BİLİMSEL ETİK BEYANI........................................................................................... 168 ÖZ GEÇMİŞ.................................................................................................................. 169 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Matematiksel İspat, İspat süreci, Boero Modeli, Üstün Yetenekli, Nitel Araştırma Yöntemi tr_TR
dc.subject Mathematical Proof, Proof process, Boero Model, Gifted, Qualitative Research Method tr_TR
dc.title Üstün yetenekli 8. sınıf öğrencilerinin ispat yapma süreçlerinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative Examination of the processes of processes of highly talent 8th grade students tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster